Database hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

pascalzwanink

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
31
Goede morgen,

Ik was benieuwd of iemand mij kan helpen met het volgende:

Als bijlage een excel bestand waarin ik 1x per maand de gegevens krijg aangeleverd.

Ik heb per klant (uniek nummer en er maar 1 aanwezig) meerdere motoren die hieraan zijn gekoppeld.
(dit ga ik later doen)

Wat ik wil is per maand op kunnen zoeken op klant nummer (of op serienummer) welke onderdelen en aantallen zijn geleverd.

Helaas heb ik dit meerdere keren geprobeerd in access voor elkaar te krijgen, maar helaas lukt dit niet.

Is iemand genegen hier en opzetje voor te maken?

Als voorbeeld heb ik Klantnummer OH1324A welke 4 motoren heeft met de volgende kenmerken die ik later nog wil gaan koppelen:

MK MODEL SERIAL # ARANG # EQP
AA C18 0CYN00659 242-0385 4E107
AA C18 0CYN00660 242-0385 4E108
AA 3508B 0S2B00584 232-2466 4M89
AA 3508B 0S2B00588 232-2466 4M88

Serial is uniek en EQP is uniek

Is het ook mogelijk dit bestand via een knop in het bestand te importeren?

Alvast bedankt!

Pascal
 

Bijlagen

  • sqlexec.xls
    780 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Zal daar eens naar kijken, maar ik heb liever de db die je zelf geprobeerd hebt te maken erbij. Kunnen we zien waar het ongeveer fout gaat.
 
Hoi Octafish

Alvast bedankt, ik zal eens kijken of ik dit nog heb....

Moet op de zaak nog wel ergens staan, maar we zijn over gegaan naar nieuwe apparatuur en netwerk enz....

Gr. Pascal
 
Ik kan helaas geen files meer vinden Octa...

Kan jij mij misschien helpen met een opzetje?

Alvast bedankt

Pascal
 
Dat moet dan maar :). Ik zal eens kijken wat ik er van kan maken.
 
Nog niet, ik probeer af en toe ook wel eens om een privé leven op te zetten. Is nog best moeilijk trouwens :D.
 
hallo Pascal,
heb je excel-file even overgezet naar een access-tabel (zie bijlage).
zoals je ziet (bij uitvoeren van de qry-DubbeleKlantnamen) zijn er een aantal klanten die meermaals voorkomen.
(!! en dit zijn dan nog uitsluitend de klanten met VOLLEDIG IDENTIEKE namen).
daarnaast zijn er ook nog een rist namen die erg op elkaar lijken (en meer dan waarschijnlijk de zelfde klant zijn)
vb. Dolderman BV
Dolderman B.V.
is dat een probleem?
in ieder geval: I'm a bit confused.

je klantnummers zijn wel allemaal UNIEK.

ik wacht even op jouw reactie om (evt.) verder te werken met de tabellen voor de motoren en de maandelijkse aanpassingen.

mvg,
Duke of Earl
 

Bijlagen

  • PascalZwanink.zip
    161 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
.

Hoi OCta

Vwb de dubbele klant namen, dit klopt hoor.

Dit heeft te maken met verschillende prijsafspraken, waarvoor men nieuwe klantnummers aan maakt in het systeem.

Het gaat mij ook niet zozeer om de namen maar wel de klantnummers en de daarbij behorende serienummers (die ook identiek zijn).

Deze wil ik graag gebruiken in de filters in de database, om zo de geleverde parts op te kunnen zoeken met een datum erachter wanneer deze zijn geleverd.

Wederom weer bedankt voor je inzet tot zover!

Gr. Pascal
 
hallo Pascal,
"probleempje" met dubbele namen dus opgelost.
volgend probleempje: in je excel-file staat geen enkele code die verwijst naar een bepaalde motor; er staat alleen een verwijzing naar het KLANTNUMMER.
gevolg: je kan wel opvragen wat er geleverd is per KLANT(nummer), maar niet verder gedetailleerd per MOTOR.

indien je de gegevens NIET per motor moet kennen, maar alleen per KLANT(nummer) is de database hier bij mij zowat aangemaakt.
indien je de gegevens OOK PER MOTOR moet kennen, moet er volgens mij toch een oplossing worden gezocht om de MOTOR-ID ergens in te voeren (ofwel bij het
opmaken van de excel-file, ofwel bij het converteren van de excel-file naar de access-tabel ???)
mvg,
Duke of Earl

edit: misschien hoort bij 1 bepaald klantnummer slechts 1 motor - waardoor voornoemd "probleem" natuurlijk opgelost is !!
kan dat echter niet opmaken uit je oorspronkelijke bericht, waarin je een voorbeeld geeft van een klant (OH1324A) met 4 motoren.
 
Laatst bewerkt:
Vwb de dubbele klant namen, dit klopt hoor.
Dit heeft te maken met verschillende prijsafspraken, waarvoor men nieuwe klantnummers aan maakt in het systeem.
???? Dit snap ik niet. Een klant is per definitie een uniek object, en prijsafspraken hebben daar niks mee te maken. Heb je verschillende prijsafspraken met één klant, dan heb je een aparte gekoppelde tabel nodig voor die afspraken, maar deze oplossing? Never!
 
/

Hoi

Ik begrijp het, het probleem is dus ook dat wij voor 1 klant parts leveren via "Parts balie" en Service afdeling.

Parts balie levert op klantnummer, stomweg omdat het voor hun teveel werk is om deze per motor te splitsen.

Service levert dus wel per serienummer, om het verbruik van deze parts per motor inzichtelijk te houden.

Mooiste zou zijn dat parts balie dit ook gaat doen, maar helaas is dit een intern probleem wat nogal gevoelig ligt en al een poos een struikelblok is....

We gaan er wel naar toe dat alleen service voor deze speciale contracten de parts alleen gaat leveren.

Lijkt mij het mooiste als we dit dus wel op serienummer kunnen gaan filteren.


Pascal
 
Parts balie levert op klantnummer, stomweg omdat het voor hun teveel werk is om deze per motor te splitsen.
...
Mooiste zou zijn dat parts balie dit ook gaat doen, maar helaas is dit een intern probleem wat nogal gevoelig ligt en al een poos een struikelblok is....
Ik begrijp er steeds minder van... De opmerking die ik hier even herhaal, zou natuurlijk nooit geplaatst moeten zijn. Zodra je systemen (anders) gaat bouwen, mag, nee: moet, je er vanuit kunnen gaan dat daar ook draagvlak voor is en dat die ook gebruikt gaan worden. Het mag helemaal geen vraag zijn of iemand al dan niet bereid is om het nieuwe systeem te gebruiken; dat had al in het voortraject getackeld moeten zijn! Dus zodra je de opdracht krijg om een nieuw systeem te bouwen, is dat, zodra het af is, de tool waar men het mee moet doen.
Bovendien zou het voor de medewerkers ook makkelijker moeten worden, want je kiest eerst een klant en ziet vervolgens de aan die klant gekoppelde producten (motoren of onderdelen dus). Je huidige voorbeeldje is voor een buitenstaander ook behoorlijk onleesbaar als het gaat om objectnamen etc., maar dat zal voor de medewerkers wel geen probleem zijn. Persoonlijk zou ik het datumveld omzetten naar een normaal datumveld, want wat is toch de meerwaarde van een datum invoeren als tekst? Je kunt er verder geen drol meer mee....
 
.

Sorry als het niet duidelijk is voor een buitenstaander :)

Dit moet ook allemaal buiten de zgn Parts balie om gaan werken, dus WIJ van service gaan ALEEN nog maar aan deze specifieke klanten leveren.

Deze klantnummers filteren WIJ dus uit het bestand, want hierin staan niet allen de klanten voor onze markt vandaar.
(bv op scheepsnaam)

Hoor het wel of een en ander niet duidelijk is.
 
In bijlage een "ruw" basis-ontwerpje voor je database.
hou er rekening mee dat er maar 4 motoren zijn ingevoerd (bij klant VOS VOYAGER/VROOM OFFSHORE)
klanten zijn volledig ingevoerd (dus met een aantal dubbele en erg op elkaar lijkende namen)
je excel-file is ook volledig overgezet (en het veld faktuurdatum meteen geconverteerd naar een datum-veld ipv tekstveld)
aangezien in de excel-file (vlgs. mij dus afkomstig van "Parts Balie") geen vermelding van de betrokken motor staat, hebben we nu wel een tbl-Motoren,
maar die is enkel gerelateerd aan de tbl-Klanten en verder van weinig nut. Als je in de toekomst de gegevens krijgt van "Service", zal je wel de betrokken motor kennen en moeten ook de relaties van de 3 tabellen aangepast worden !! (MotorID uit tbl-Motoren (1-kant) relateren aan MotorID uit tbl-Maandcijfers (veel-kant)). Pas daarna kan je een overzicht krijgen per motor.
mvg,
Duke of Earl
 

Bijlagen

  • PascalZwanink.zip
    154,9 KB · Weergaven: 48
.

Thanks Duke

Ik heb even snel gekeken, maar dit zou wel de basis moeten zijn.

Morgen even verder kijken hoe je dit hebt gemaakt, en waar evt. nog dingen aan wil/kan/moet passen.

Bedankt voor de medewerking, echt top!

Gr. Pascal
 
.

Hallo Duke

Kom helaas tot de conclusie dat ik gegevens mis...

Denk dat het Excel bestand waar de DB nu op gemaakt is niet volledig is.

Ik heb als bijlage de query die ik samen ontvang met degene die nu is gebruikt.(heb er dus maar 1 gestuurd, terwijl ik er uit 2 de gegevens nodig heb)


Hierin zijn de volgende kolommen met dezelfde gegevens.

Customer Number
Cust Name
Invoice Date
Qty
Part No
Description

Ik zal dus deze moeten samen voegen en dan worden de volgende kolommen bij elkaar gevoegd.

WO NO (service geleverd) is INVOICE NUMBER (parts balie geleverd)

Extra toevoegen in DB zijn de volgende kolommen

Equip Mfr Serial No
Equip No
METER READING

Hierdoor is er voor de leveringen door service (waar we naartoe gaan werken) wel per serienummer te filteren.

Ik moet de serienummers alleen nog wel handmatig toevoegen aan de klanten die nu in DB staan.

Gr. Pascal

Bekijk bijlage sqlexec (6).xls
 
hallo Pascal,

1. wat met onderstaande velden?
Ref Doc # (wordt alleen aangeleverd door Parts)
Date Open (wordt alleen aangeleverd door Service)
Document Dt (wordt alleen aangeleverd door Service)
mee overzetten naar de tabel in de db?

2. in de excel-files staan (zowel bij Parts als Service) de velden Part No en Description
om een beetje volgens de regels te werken misschien een aparte tabel maken voor Parts, zodat we dan alleen het PartID in de tabel moeten opslaan,
en de description dan halen uit de nieuwe tabel?

mvg,
Duke
 
.

Hoi Duke

Punt 1 hoeft niet mee, mag wel.(misschien later handig om hierop te gaan filteren)

Punt 2 denk wel dat dit handiger werkt ja.

Thanks

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan