Opgave inkomsten en uitgaven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maloni

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2016
Berichten
1
Hey,

Ik heb een opgave die ik graag wil uitwerken via het programma Structorizer. Hierin kun je PSD''s maken om ze nadien te testen in Lazarus (Pascal).

De opgave:

Vraag de gebruiker om een karakterreeks in te voeren. Die ziet er bijvoorbeeld alsvolgt uit:
0302*-1500
De karakters 03 en 02 verwijzen naar de dag en de maand.
Nadien volgt een sterretje * met daarna een bedrag.
In dit geval gaat het om een negatief bedrag van 1500. Dit bedrag kan ook positief zijn waardoor er dus een + voor het bedrag komt te staan. Het bedrag is telkens een reeks van 4 karakters.
De invoer stopt als er een sterretje * ingegeven wordt.
Zorg er dus eerst voor dat de invoer correct is. In deze oefening gaan we ervan uit dat het bedrag bestaat uit cijfers.
De maanden in het jaar bestaan uit 31 dagen. We laten een schrikkeljaar niet meetellen, de maand februari bevat 28 dagen.
We willen een uitvoer zien die bestaat uit 3 tabellen.
De eerste tabel is een overzicht van de inkomsten. Inkomsten op dezelfde dag worden bij elkaar opgeteld. We willen ook het totaal weten per maand.
In de tweede tabel doen we hetzelfde maar dan voor de uitgaven.
In de derde tabel komt alle foutieve invoer te staan.

Tot dusver heb ik de string-controle op 'papier' en dit werkt allemaal goed. Nu zou ik dus nog 2 tabellen moeten realiseren met de overzichten en eentje met slechte invoer. Ik weet dat ik voor de overzichtstabellen mutidimensionale tabellen moet maken en dat zal me ook wel lukken vermoed ik.

Waar ik vooral mee worstel is de slechte invoer.
Ik neem aan dat ik een dynamische array moet aanmaken om deze af te printen? Heb al vanalles geprobeerd, zonder succes.

Hier zie je wat ik totnutoe heb:

https://postimg.org/image/z7ms1lsdl/
https://postimg.org/image/om2wplm21/

Is er iemand die me weer wat op weg kan helpen en/of me in grote lijnen kan uitleggen wat ik zou moeten doen? Alle tips zijn welkom!!

Alvast super bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan