Kruisverwijzingen in Powerpoint mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik ben een quiz aan het maken met op elke dia één vraag (hierna: "vraagdia"). Elke vraagdia is voorzien van een dia-/vraagnummer. Na afloop van de quiz wil ik graag de goede antwoorden met de deelnemers doornemen. Ik wil dan een dia laten zien met het goede antwoord (hierna: "antwoorddia"). Ook deze dia moet zijn voorzien van een dia-/vraagnummer en wel hetzelfde nummer als de relevante vraagdia.

Omdat ik enkele tientallen vragen (en dus ook antwoorden) in mijn bestand heb staan, maar er per quiz slechts een aantal gebruik, verwijder ik de vraag- en antwoorddia's die ik niet nodig heb. De automatische dianummering zorgt er voor dat de nummering goed doorloopt. Maar omdat de antwoordia's hetzelfde nummer moeten bevatten als de vraagdia, gaat het daar mis.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de vraagdia's een automatische dianummering krijgen en dat de antwoorddia's een kruisverwijzing krijgen naar de relevante vraagdia? In feite zoek ik eenzelfde functie als de kruisverwijzing in Word.

Als er VBA bij komt kijken, zouden jullie dan ook even kort kunnen aangeven hoe ik dan te werk moet gaan (ben een absolute beginner op dat gebied).

Ik gebruik afwisselend Powerpoint 2010 en Powerpoint 2016.

Alvast dank.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet dat kunnen door de dia's niet te verwijderen, maar deze te verbergen.
 
Dank voor je snelle reactie. Ik denk echter dat het niet het gewenste resultaat oplevert. Want hoe kan ik nou de antwoordia's opnieuw laten beginnen met nummeren? Door dia's simpelweg te verbergen gaat dat niet lukken. Daarnaast: een dia die je verbergt ontneem je niet opeens zijn dianummer. Wat je gaat zien als je dia 3 verbergt is 2 en dan 4.
 
Begin eens met een voorbeeldje te posten; ik sta niet te popelen om daar eerst tijd in te moeten steken :).
 
Een simpele versie, maar het zal wel duidelijk zijn wat ik bedoel. De blauwe dia's zijn de vraagdia's, de gele zijn de antwoorddia's.

Bekijk bijlage Quiz.zip

(vreemd, ik kan hier geen pptx bestanden uploaden, terwijl het toch een Powerpoint forum is; dan maar in een zip bestand)
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer uw vraag te begrijpen.
Waarom werk je niet met hyperlinks?
In het vbtje heb ik gedaan voor de eerste vraag (CTRL + Klik) in de vraag.
Is het zoiets dat je wilt?
 

Bijlagen

  • Quiz.zip
    29,8 KB · Weergaven: 44
Ik probeer uw vraag te begrijpen.
Waarom werk je niet met hyperlinks?
In het vbtje heb ik gedaan voor de eerste vraag (CTRL + Klik) in de vraag.
Is het zoiets dat je wilt?

Dank voor je reactie. Zou het kunnen dat je het oorspronkelijke bestand hebt geupload? Ik zie namelijk geen hyperlink, waar dan ook. Bovendien, een hyperlink vereist toch het actief er op klikken? Wat ik wil is nu juist dat als ik vraagdia 3 verwijder, dat vraagdia 4 wordt hernummerd naar 3 en dat ik antwoorddia 3 (=dianummer 7) ook kan verwijderen waarna antwoorddia 4 (=dianummer 8) automatisch hernummerd wordt naar antwoorddia 3.
 
Hoi,
Het was de juiste bijlage, ga met je muis naar de vraag "Wie is de koning..."
Eerlijk begrijp ik uw vraag niet goed?
Waarom de vragen en antwoorden er iedere keer eruit flikkeren, zo blijf je bezig.
Je kan toch gemakkelijk een aangepaste diavoorstelling maken voor verschillende doeleinden, publiek, etc.
Ga naar diavoorstelling, aangepaste diavoorstelling.
 
Hoi,
Het was de juiste bijlage, ga met je muis naar de vraag "Wie is de koning..."
Eerlijk begrijp ik uw vraag niet goed?
Waarom de vragen en antwoorden er iedere keer eruit flikkeren, zo blijf je bezig.
Je kan toch gemakkelijk een aangepaste diavoorstelling maken voor verschillende doeleinden, publiek, etc.
Ga naar diavoorstelling, aangepaste diavoorstelling.

Sorry, maar je begrijpt het inderdaad niet vrees ik. Als je de vraagdia's automatisch nummert en alleen dia's 1, 3 en 4 vertoont, dan zal de automatische nummering geen aanpassing maken en zie je dus op de dia's staan: 1, 2 en 4. Deelnemers zullen zich dan afvragen: waar is 3 gebleven? Bovendien heb je dan nog steeds niet het probleem met de antwoorddia's opgelost: ten eerste zorgt dat er nog steeds niet voor dat de eerste antwoorddia weer begint bij nummer 1 en ook hier doet hetzelfde probleem zich weer voor als bij de vraagdia's en het geven van een aangepaste diavoorstelling.

Zoals ik in mijn vraag al schreef over "het eruit flikkeren van vragen": ik heb enkele tientallen vragen, maar gebruik er randomly per keer meer een stuk of 8 omdat ik niet altijd dezelfde vragen wil voorschotelen.

Overigens bevat de eerste dia in jouw bestand echt geen hyperlink. Ik heb zowel in de bewerkingsmodus als in de diavoorstelling met de muis over de gehele pagina bewogen, maar nergens kom ik een hyperlink tegen. Ook niet in de tekst. Maar goed, een hyperlink was toch al niet de oplossing omdat je daar actief voor moet klikken.
 
Laatst bewerkt:
@TS: gezien het aantal jaar dat je al lid bent van HelpMij, zou je moeten weten dat nodeloos quooten (en zeg nou zelf: hoe noodzakelijk zijn die quootjes nu echt die je in je antwoorden doet?) niet op prijs gesteld wordt. Niet meer doen dus!
 
Je geeft niet aan of het verwijderen van de niet-gebruikte vragen ook automatisch moet verlopen (vraag weg=antwoord weg) dus ik ga er vanuit dat je dat wel automatisch kan doen. Sowieso moet je de nummering anders doen, namelijk automatisch. Jij nummert nu in een tekstvak op elke dia, maar dat werkt natuurlijk nooit. Bovendien heeft Powerpoint daar een optie voor in de Kop-en Voettekst. Gebruik die dus.
Met een macro kun je dan, mits je dus het verwijderen van de dia's correct hebt gedaan, de antwoorden '' hernummeren'' in de voettekst. De antwoorden moeten namelijk wél hard worden gecodeerd. In bijgaand document heb ik e.e.a. verwerkt. De macro wordt automatisch uitgevoerd als je de presentatie start bij dia 1, dus als je een aantal dia's toevoegt of verwijdert, hoef je daarna alleen maar de presentatie te starten bij dia 1 om opnieuw te nummeren.
 

Bijlagen

  • Quiz.zip
    55,6 KB · Weergaven: 55
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan