Conflict NOD32 en windows 10/defender?

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Hallo,

Ik heb al een tijd dat ongeveer 10 minuten nadat ik de pc opgestart heb, een waarschuwing verschijnt dat mijn realtime bescherming is uitgeschakeld.
Ik ging er eerst van uit dat misschien Windows 10 (zoals gewoonlijk) problemen veroorzaakt met zijn opdringerige defender, maar zelfs nu ik deze heb uitgeschakeld in de policy, wordt nog steeds NOD32 realtime beveiliging uitgeschakeld.
IN de pop-up die opent staan dan zowel defender als NOD32 uitgeschakeld. Het vreemde is dat ik dan NOD32 gewoon kan selecteren en weer kan inschakelen. Maar het lijkt wel of windows 10 geen andere realtime bescherming wil accepteren...

Het betreft een (legale) versie van NOD32 10.0.369.1 dus de laatste versie. Op advies van ESET heb ik al een keer NOD32 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft uitgeschakeld worden na ongeveer 10 minuten.

Iemand dit al eens meegemaakt of een tip?

Alvast bedankt.
 
En je weet zeker dat dit uitschakelen niet door malware gebeurt!
 
als je NOD installeeerd wordt Defender automatisch uitgeschakeld. Heb je nog een ouder versie van NOD erop, dan verwijderen, of een andere scanner die moeilijk doet.
 
@Veng: ik heb zowel met NOD32 als met malwarebytes gescand en niets gevonden ook niet met Malwarebytes anti-rootkit.

@manamana : Het is de meest recente versie van NOD32 en ik wil juist dat defender wordt uitgeschakeld en mijn eigen virusscanner het overneemt. Maar daar heeft MS zijn eigen (sabotage) technieken voor om dat te verhinderen zodat ik Windows Defender in de group policy heb uitgeschakeld. Hij schakelt ook niet meer in maar NOD32 realtime (dus niet de rest) wordt uitgeschakeld.
Zie printscreens :
antivirus.jpg
 
ik heb zowel met NOD32 als met malwarebytes gescand en niets gevonden ook niet met Malwarebytes anti-rootkit.
Wat ik bij diverse virus-experts zie is dat ze veel meer middelen inzetten om besmetting uit te sluiten. Zelf heb ik daar geen kennis van, maar niet gezegd dat ik alleen malware als oorzaak zou zien.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou hier niet echt nodig moeten zijn omdat de installatie nog geen maand geleden schoon gedaan is. Ik zit wel even in taakplanner te kijken wat daar aan oorzaken kan zijn omdat het steeds op een vastgesteld moment na opstarten gebeurt...
 
de installatie nog geen maand geleden schoon gedaan is.
Nog steeds niet gezegd dat het malware is, maar bovenstaande argument vind ik niet erg sterk;)
 
Je gaat best eens ten rade op een forum waar je je PC grondig kan laten ontvlooien ... op bleepingcomputer.com krijg je prima (Engelstalige) support, op HijackThis.nl en op Nationaal Computer Forum gebeurt de behandeling in het Nederlands.
 
Als dat zou kunnen. :d
Helaas loopt MS windows 7 al een tijd bewust te saboteren waardoor "toevallig" sinds kort na de release van windows 10 de updates in veel gevallen niet meer werken, zelfs niet na een installatie van een originele cd. Maar dit terzijde.

Inmiddels ben ik 2 dingen wijzer gewordeen (niet dat ik daar al wat mee op schiet)

Ik dacht dat de service wordt uitgeschakeld kort na het opstarten, maar dit blijkt niet zo te zijn. De realtime protection start gewoon iet, alleen heeft windows 10 daar bijna 10 minuten voor nodig om dat te merken en alarm te slaan. :rolleyes:

Verder even in de logfiles van eset gedoken en het enige wat ik daar tegenkom wat met dit probleem te maken lijkt te hebben zijn constante meldingen van:
Er is een fout opgetreden tijdens installatie van het stuurprogramma eamonm.

Op zich raar want kennelijk lost een complete herinstall van NOD32 dat niet op...
 
Helaas loopt MS windows 7 al een tijd bewust te saboteren waardoor "toevallig" sinds kort na de release van windows 10 de updates in veel gevallen niet meer werken, zelfs niet na een installatie van een originele cd. Maar dit terzijde.
Ja. Een bekend probleem waar velen mee kampen. Je wilt niet weten hoe veel links ik al heb verzameld met allerlei mogelijke oplossingen. Ik verdwaal er zelf in. Wsusoffline werkte bij mij nog het beste. Ik heb daar twee oude laptops mee bijgewerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan