Thuis router als VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanVDP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2012
Berichten
2
Momenteel verblijf ik in Bulgarije en ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken tot een VPN verbinding met mijn thuisrouter.
Op internet heb ik de nodige instructies gevonden hoe het allemaal in te stellen, maar op mij kwam het allemaal wat ingewikkeld over en ik weet ook niet precies wat voor mij de beste oplossing is.
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar met behulp van de juiste instructies kan ik misschien wel iets werkends instellen.

Binnenkort keer ik voor een week terug in Nederland, dus dan kan ik de nodige dingen instellen.

Nu maak ik gebruik van ExpressVPN, maar ik merk dat hier niet altijd alles mogelijk is, dus ik overweeg om via mijn thuisrouter een server in te stellen.

Ik wilde advies vragen op welke manier dit ik het beste kan doen.
Thuis heb ik een Cisco Modem router geleverd door Zeelandnet. Wat ik uit de instructies begreep, heb ik een extra router nodig om een VPN server in te stellen. Welke router kan daarvoor het beste aanschaffen gezien de prijs en de mogelijkheden en het zo eenvoudig mogelijk instellen?

Is het zo dat als ik die server in Nederland heb ingesteld, ik deze kan verbinden met mijn router in Bulgarije, zodat ik hier kan internetten en internet-tv kan kijken zoals in Nederland? Werkt de router hier dan met hetzelfde ip-adres in Nederland.

Op sommige websites krijg ik de melding dat deze niet toegankelijk zijn met een proxy-server, bijvoorbeeld de Ziggo App, is dat probleem hiermee verholpen of maakt een VPN server thuis daarvoor geen verschil?

En heb ik hiervoor nog speciale programma's nodig, zo ja welke?

Sorry voor de vele vragen en het misschien wat onsamenhangend verhaal, maar zoals ik zei ben ik nogal een leek op dit gebied.

Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen, alvast bedankt!
 
Welke type Cisco gebruik je nu in Nederland? Dan kan ik kijken of die VPN ondersteund.
Als dat niet het geval is dan kan ik een Synology RT1900ac aanraden.
Deze zijn makkelijk in te stellen voor VPN.

Als je deze Synology gaat gebruiken dan heb je 3 opties;

a) Het best is om de huidige router te vervangen door de Synology. De provider moet dit echter wel toestaan. Weet niet hoe zeelandnet hiermee om gaat. Bij Telfort kan het in ieder geval.

b) VPN poorten in de Cisco forwarden naar de Synology

c) Cisco in bridge modus zetten zodat hij alleen nog als modem werkt en de Synology het router gedeelte laten afhandelen
 
Overigens zijn er ook goedkopere oplossingen als je alleen een VPN end-point wil. Je moet ook kijken naar welke bandbreedte je eventueel wil en welke veiligheid. Als het puur om VPN gaat en je de hoofdrouter niet kan vervangen zou ik eerder naar een raspberry pi oid kijken. Veel goedkoper en meer bandbreedte dan de processor in een router kan leveren (encryptie is nogal zwaar op de CPU).

Aan de andere kant als je alleen bereikbaarheid wil hebben en minimale veiligheid wordt de processor een stuk minder belast en haal je mogelijk nog redelijk wat performance op een router.
 
Zal inderdaad goedkoper zijn maar qua kennis moet het ook te doen zijn.
 
Afgezien van het SD kaartje vullen voor eerste gebruik kun je grotendeels hier terecht:

https://github.com/pivpn/pivpn

Kennis is wel belangrijk, maar om een multi-purpose router van 150 euro te gebruiken alleen als een VPN proxy is ook wel het andere einde. Nog afgezien van het feit dat de processor in de pi3 5 keer krachtiger is dan in de rt1900 en een kwart van de stroom gebruikt.

Natuurlijk, als je de hele router toch vervangt en je gaat alleen voor een licht beveiligde tunnel alleen voor traffic redirection is er niets mis met een goede router zoals de betere ASUS routers en de synology rt1900 met ingebouwde functionaliteit.
 
Ben het met je eens hoor maar het is kiezen tussen gebruikersgemak of kosten. Denk dat we dat beter aan DaanVDP zelf over kunnen laten. :)
 
Bedankt voor de reacties! De modemrouter thuis is een Cisco EPC3940.
Volgens Delta, leverancier van de modem, kan ik deze ook in een bridge-mode zetten en een andere router hierop aansluiten.
Ik begrijp dat mocht de Cisco router geschikt zijn voor VPN ik niet per se een nieuwe en betere router hoef aan te schaffen?

Ik heb wat gezocht over de Raspberry pi, maar voor mijn computerkennis lijkt me dat iets te ingewikkeld, plus dat ik in Nederland maar een week de tijd heb om het uit te vogelen

Over bandbreedtes heb ik niet zo veel verstand, ik ben wel een vrije actieve internetgebruiker en ik kijk een aantal per week naar een livestream van sport en Nederlandse tv op mijn laptop of tablet. Dus ik neem aan een voor de huidige tijd een redelijk gemiddeld internetverbruik? Nu wordt er thuis in Nederland ook nog dagelijks gebruik gemaakt wifi, dus is het misschien wel verstandig om indien nodig een goede router aan te schaffen? Of in ieder geval in mijn geval de beste oplossing?

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
 
Je moet dan wel controleren of de VPN je niet alleen toestaat om remote je thuisnetwerk te benaderen, maar vervolgens niet terug kan uit je netwerk om via de tunnel internet op te kunnen. in dat geval heb je dus nog steeds een proxy of iets dergelijks intern in je netwerk nodig die je kan vragen je terug het internet op te sturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan