NAS Harde schijf groter dan maximum

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik heb een Seagate 2 bay NAS met OS 4.2.

Volgens de specificaties kan hier maximaal 2x 5TB in. Wat gebeurt er als ik daar 2x 6TB of zelfs 2x 8TB in doe? Worden deze schijven nog herkent? Zo ja, is er dan maar maximaal 2x 5TB beschikbaar of kan die stiekem gewoon meer aan en willen ze dat je een duurdere NAS koopt om grotere schijven te gebruiken?

Beschadigen de 'te grote' schijven?

Ik heb de schijven niet, dus ik kan het ook niet uitproberen.

Graag jullie advies.

Mvrgr.

Nossie
 
Dat kun je hier zelf nakijken...
De max. capaciteit in de specificaties is bijna altijd gebaseerd op de max. HDD-capaciteit op het moment van uitbrengen van de NAS.
Als dat destijds 3 Tb was zou vandaag de dag een 6 of 8 Tb schijf ook gewoon moeten werken naar mijn idee..
 
Dank je wel voor je reactie.

Is het niet zo dat het OS wat op de NAS staat maar geschikt is tot max 10TB, net als 32bit Windows maar beperkt is in het geheugengebruik?

Maar goed, er van uitgaande dat het wel kan: Als ik het dan ga doen....Mijn NAS heeft 'Hot Swap' (zoiets heet dat toch?). Haal ik dan eerst disk 1 eruit en doe ik er een nieuwe in totdat beide schijven weer gelijk zijn en daarna wissel ik schijf 2 en weer wachten tot alles weer gelijk is en dan heb ik bijvoorbeeld 2x 8TB....

Is dat de juiste werkwijze?

Hoor graag van je.

mvrgr.

Nossie
 
Om achteraan te beginnen. De handelingen bij hot-swap zijn juist. Eerst de ene schijf, wachten en daarna de andere schijf. Echter zal daarna niet automatisch je volume worden uitgebreid naar de nieuwe max. grootte. Geen idee hoe het bij Seagate zit, maar dat is een functie die ik alleen uit de enterprise storage ken.

Wat de max. grootte betreft. Dat kan 2 kanten op. Het kan zijn dat de documentatie niet is bijgewerkt en dat grotere schijven gewoon werken. Op OS niveau is er op dit moment geen beperking die dit in de weg zit. Anderzijds kan het zo zijn dat er een beperking is ingebouwd in de firmware waardoor grotere schijven niet werken (of gecapt worden op 5TB).

Ergste dat kan gebeuren is dat e.e.a. niet werkt. Fysiek zullen de schijven niet kapot gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan