IX2-200 data terughalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laterman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 dec 2016
Berichten
0
Beste,

Ik heb een IX2-200 die ik een tijdje niet gebruikt heb en nu weer aangesloten heb. Er staan nog aardig wat bestanden op (foto's en video) die ik eraf wil halen. Het probleem wat ik jaren geleden hier voorbij heb zien komen heb ik ook: het onderste witte lampje blijft knipperen en de NAS start verder niet op.
Op een gegeven moment een SATA dockingstation aangeschaft en de schijven bekeken op mijn Mac. Die zijn allebei nog goed en hebben allebei dezelfde hoeveelheid data erop staan (ze stonden ingesteld als spiegel van elkaar, dus dat is goed gegaan).
Nu heb ik geprobeerd het Linux bestand te openen, maar dat lukt mij niet.

In een oud topic heb ik van ene ReneDirks een bericht gelezen dat hij in staat was om de data te recoveren via ZAR. Graag zou ik met hem (of iemand anders die mij kan helpen), wat tips hebben om de bestanden er toch nog veilig af te kunnen halen en toegankelijk te krijgen.

Kan iemand mij verder helpen?

Het gaat om een NAS IX2, 2x 2TB harde schijf (alles nog origineel zoals ooit aangeschaft)

Mvrgr,

Frits Vuyk
 
Quote Op een gegeven moment een SATA dockingstation aangeschaft en de schijven bekeken op mijn Mac. Die zijn allebei nog goed en hebben allebei dezelfde hoeveelheid data erop staan (ze stonden ingesteld als spiegel van elkaar, dus dat is goed gegaan). Quote

Dezelfde hoeveelheid data zegt helemaal niets.

Quote Nu heb ik geprobeerd het Linux bestand te openen, maar dat lukt mij niet. Quote

Wie of wat is "het Linux bestand"?

Eerst zou het bestandssysteem waarmee de schijven zijn geformatteerd worden vastgesteld.

ZAR is een prima programma maar werkt alleen op FAT en NTFS bestandssystemen.
 
Vrijwel alle NAS-apparaten gebruiken het Ext3 of Ext4 bestandssysteem, ZAR zou daar dus niks mee kunnen.
In het verleden heb ik wel gebruik gemaakt van UFSexplorer en dat heeft een positief resultaat opgeleverd, hebben overigens ook een uitstekende helpdesk.:thumb:
 
Beste Peter,

Ja, de voeding lijkt goed. Hij start op, maar stopt er dan vrijwel meteen weer mee. Met opstarten dus. Het onderste witte ledje blijft knipperen, een probleem wat ik al vaker heb gevonden op fora

Frits
 
Linux bestand

Beste AenA,

Dit is een bestand wat ik op de schijf zie staan: "Swapfile". Volgens de info is het een Linux executable, 537,4 Mb groot. De bestanden zijn redelijk klein die ik zie, alleen is er wel ongeveer 0,76 Gb aan data niet meer beschikbaar (de verkenner geeft aan dat er 1,24 Gb beschikbaar is op een schijf van 2,09 Tb).

De structuur is "Extended Filesystem 2"


Ik hoop dat jij hier iets mee kan....


@Lange Pier: ZAR is alleen voor onder windows....

@Scrapheap: ik ga dat wellicht proberen, wacht eerst de andere antwoorden even af. Ben erg voorzichtig, wil de data niet kwijtraken.

Frits
 
Laatst bewerkt:
Het swapfile is een bestand, waarin Linux tussentijdse gegevens opslaat. Dit heeft niets te maken met de bestanden die je kwijt bent.
Op de schijf staan nog meer partities, waaronder een hele grote de de eigenlijke gegevens zou moeten bevatten, waarschijnlijk geformatteerd met ext3 of ext4 bestandssysteem.

Met het programma R-Studio kan je een dergelijke partitie benaderen via USB onder Windows en mogelijk de gegevens terug halen.
Maar ja, dat is natuurlijk niet gratis.

Gebruik geen programma's die de inhoud van de schijf proberen aan te passen, meestal is daarna recovery niet meer mogelijk.
 
Beste AenA,

Zoals beschreven werk ik vanaf een Mac. Ik heb het programma "Paragon ExtFS for Mac" gedownload. Daarmee zou ik de schijf moeten kunnen zien.

Dat kan ik ook, maar raar genoeg geeft hij aan dat hij een grootte heeft van 2,09Gb. Volgens de harddisk is hij echt 2 Tb, dus ik mis iets.... Die laatste bijna 2 Tb komt niet in beeld en daar staat waarschijnlijk op wat ik moet hebben.

Ik heb nog een oude windows machine staan (draait onder XP), maar die ziet de schijf helemaal niet als ik hem aansluit.

Wat zou ik verder kunnen doen?

Frits
 
Nee een Windows machine kan geen ext3 of ext4 bestandssysteem lezen.
Dus proberen met het aangeraden programma (R-Studiio) of de Windows pc opstarten vanaf een Linux CD/DVD en daarmee de bestanden proberen te kopieren.
 
RStudio

AenA,

RStudio gedownload (een gratis versie (?)), maar nu krijg ik de melding "Unable to locate R binary by scanning standard locations".

Vroeger was ik best wel handig met DOS en later windows, maar de achtergrond van de Mac heb ik mij nooit eigen gemaakt....
 
R-Studio draait onder Windows en voor zover ik weet niet op een Mac.
Waarschijnlijk kan je met de gratis (probeer) versie maar een paar bestanden terughalen.
Je schrijft niet of er een grotere partitie (ca. 1.9 TB) op de schijf aanwezig is.

I.p.v. de probeerversie van R-Studio kan je de Windows PC ook laten opstarten van een Linux CD/DVD.
Zo (liefst op de direct aangesloten en niet USB) HD kijken of de data partitie nog te benaderen is.

Al het alleen om foto's gaat kan je ook het programma Photorec (draaiend onder Windows of Linux zie http://www.cgsecurity.org/) kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Via Unix

Beste AenA,

De komende dagen moet ik even een aantal andere zaken oppakken. Ik ga er dus zo weer even mee verder. Hopelijk kan jij mij dan stap voor stap weer verder helpen.
Hoe maak ik trouwens een UNIX live cd?

Frits
 
Op de site http://www.ubuntu.nl kan je een opstartbare versie van Linux downloaden en op DVD branden.
Werkt in ieder geval op een Windows PC een je kan Ubuntu van de DVD optarten (dus niet installeren).
Uitgebreide instructies vind je ook op die site.
 
AenA,

Ik heb de opstartschijf gebrand. Hij start ook op (wel langzaam, ouder systeem....)

Hij ziet de aangesloten SATA disk niet via de USB. Ik heb nu een IDE -> Sata converter besteld, die is volgende week binnen. Dan probeer ik hem rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten.

To be continued

Frits
 
Opstarten van CD of DVD is altijd trager. Belelamgrijk is of Ubuntu de schijf en alle partities"ziet" . Mag ook via USB,maar dan duurt het kopiëren erg lang.
 
Beste AenA,

Het is om gek van te worden :(

Ik heb een verloopstukje om de SATA harde schijf aan te kunnen sluiten in mijn oude windows machine gekocht. Opstarten vanaf Ubuntu gaat goed, maar hij ziet de schijf nu helemaal niet. als ik de originele schijf erin zet ziet hij hem wel.

Helaas....

Frits
 
Gek worden kan altijd nog.

Hij ziet de schijf niet, maar de "originele" wel, wie of wat is de originele?

Onder Ubuntu bestaat een klein tooltje dat heet "disks". Laat alle schijven zien en alle partities.
Wat zie je daar???
 
Laatst bewerkt:
De "originele" is de 1 Tb schijf waar windows op staat incl een aantal partities.

In plaats van die schijf heb ik de schijf uit de NAS gelegd. Die wordt dus totaal niet herkend.

Gisterenavond is de voeding van de Pc er trouwens ook mee gestopt, dus dat moet eerst nu weer.

Onder Ubunta zag ik alleen de floppy disk, en de CD rom

Frits
 
Wordt de schijf ook niet herkend als je hem via USB aansluit?
En trouwens wat bedoel je met niet herkend? Waar zie je dat?

Heb je dat tooltje "Disks" al geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan