• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reistijd openbaar vervoer berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

heididegeus

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2015
Hallo,

Ik moet een overzicht maken van circa 600 medewerkers.

In dit overzicht moet ik de reistijd berekenen met het openbaar vervoer van alle medewerkers van het woonadres naar het werkgeversadres.
Om nou deze handmatig te gaan doen......:confused:

Is hier een tool voor?

Adressen in google api gooien en openbaar vervoer reistijd vragen. Als je echter nog nooit wat gedaan hebt met dit soort tools kan het de eerste keer lastig zijn.

je krijgt dan zoiets (even mijn woonplaats naar utrecht en nijmegen gevraagd)

Code:
  "destination_addresses" : [ "Utrecht, Netherlands", "Nijmegen, Netherlands" ],
   "origin_addresses" : [ "Eindhoven, Netherlands" ],
   "rows" : [
      {
         "elements" : [
            {
               "distance" : {
                  "text" : "80.0 km",
                  "value" : 80047
               },
               "duration" : {
                  "text" : "50 mins",
                  "value" : 3000
               },
               "status" : "OK"
            },
            {
                  "text" : "75.7 km",
                  "value" : 75737
               },
                  "text" : "1 hour 5 mins",
                  "value" : 3900
               },
            }
         ]
      }
   ],

NS.nl zegt: utrecht: 50 min. Nijmegen: 1 uur en 5 minuten.

*edit* let wel dat deze tijden natuurlijk verschillen over de dag vanwege meer/minder treinen/bussen. mogelijk moet je dus ook een "benchmark" tijd vastleggen voor welk tijdstip je dit berekend. bijvoorbeeld 8:30 's ochtends of 16:30 's middags.

Laatst bewerkt:
Ok, ik ben in Google API. Ik kom dan in het volgende scherm:

Picture0001.jpg

En nu?

Adressen in google api gooien en openbaar vervoer reistijd vragen. Als je echter nog nooit wat gedaan hebt met dit soort tools kan het de eerste keer lastig zijn.

je krijgt dan zoiets (even mijn woonplaats naar utrecht en nijmegen gevraagd)

Code:
  "destination_addresses" : [ "Utrecht, Netherlands", "Nijmegen, Netherlands" ],
   "origin_addresses" : [ "Eindhoven, Netherlands" ],
   "rows" : [
      {
         "elements" : [
            {
                  "text" : "80.0 km",
                  "value" : 80047
               },
                  "text" : "50 mins",
                  "value" : 3000
               },
            },
            {
                  "text" : "75.7 km",
                  "value" : 75737
               },
                  "text" : "1 hour 5 mins",
                  "value" : 3900
               },
            }
         ]
      }
   ],

NS.nl zegt: utrecht: 50 min. Nijmegen: 1 uur en 5 minuten.

*edit* let wel dat deze tijden natuurlijk verschillen over de dag vanwege meer/minder treinen/bussen. mogelijk moet je dus ook een "benchmark" tijd vastleggen voor welk tijdstip je dit berekend. bijvoorbeeld 8:30 's ochtends of 16:30 's middags.

je bent op zoek naar deze:

https://developers.google.com/maps/documentation/distance-matrix/

Zodra je een API-key hebt (zie bovenstaande link), wil je een URL bouwen (om even te testen) zoals deze:

https://maps.googleapis.com/maps/api/distancematrix/json?origins=eindhoven+nl&destinations=utrecht+nl|nijmegen+nl&key=<jouw key>&mode=transit

Let wel, je kunt hierbij opties toevoegen als: gewenste aankomsttijd / vertrektijd, eventueel soorten vervoersmiddelen, etc. Ik zou echter eerst even de stappen doorlopen zodat je bovenstaande voorbeeld kunt runnen.

Kun je misschienuitleggen waar je vast loopt? het krijgen van een api-key? het maken van de request?

volgende stap :) je kunt die uitkomst omzetten in CSV en inladen in excel. je zou het zelfs volledig kunnen automatiseren maar daar zou ik voor eenmalig 600 mensen niet aan beginnen. Als het eenmaal werkt moet je 10 keer of zo die URL uitvoeren, CSV laden en bewerken in excel.

Overigens heb je alleen de postcodes nodig om de URL te maken, maar daar kan ik ook mee helpen

oh ik voel me ineens een nitwit zeg, terwijl ik best wat van excel weet.

Ik heb de key, die moet ik plakken in de URL die jij hebt aangegeven. Waarmee moet ik het SJON bestand openen, want daar bokt het systeem nu op.

volgende stap :) je kunt die uitkomst omzetten in CSV en inladen in excel. je zou het zelfs volledig kunnen automatiseren maar daar zou ik voor eenmalig 600 mensen niet aan beginnen. Als het eenmaal werkt moet je 10 keer of zo die URL uitvoeren, CSV laden en bewerken in excel.

Overigens heb je alleen de postcodes nodig om de URL te maken, maar daar kan ik ook mee helpen

met je browser, of je kunt 'm opslaan. is gewoon tekst. kun je dus ook openen met wordpad of notepad.

als je de tekst hebt plak je hem hier (ctrl-a ctrl-c)

https://konklone.io/json/

en selecteer de link: "download CSV". Klinkt wat omslachtig voor 2 resultaten, maar deze APi kan tot 100 resultaten peer keer genereren. dus als je het eenmaal hebt doorlopen vul je de URL een aantal keer met 50-90 postcodes en dan gaat het ineens snel.

je mist, denk ik, de eerste en laatste haakjes:

bovenste regel zou een "{" moeten zijn. onderste regel een "}"

anders even bovenste regel een "{" plaatsen en helemaal onderaan een "}"

Laatst bewerkt:
Jaaaaaaaaaaa, hij doet het.

Op welke plaats zet ik nu de postcodes?

Alleen het download naar CSV doet hij niet

Laatst bewerkt:
Hmm, de CSV doet het bij mij wel in firefox en chrome. Ik weet zo even geen andere site, maar die zijn er vast :)

Je moet de "origin" of de "destination" op je werk adres zetten, afhankelijk van of je de file wil maken voor in de ochtend of de middag. voor de ochtend wil je als "Destination" je werk adres, de postcodes wil je dan in de "origin". Deze moeten gescheiden worden met '|' symbolen. ik maak even een excel bestandje voor hoe je dat makkelijk kan doen. onderdelen van een adres moet je aan elkaar maken met +

dus warmoesstraat 30 in amsterdam wordt zo: warmoesstraat+30+amsterdam

Als dat gedaan is gooi je het in de url, samen met de tijd en heb je van alle postcodes de reisduur.... Leuk he zo'n app ontwikkelen ;)

ik voeg zo even een excel bestandje in

Even een filetje gemaakt met wat hulp tips en trucs.

hopelijk maakt dit het iets duidelijker

Bijlagen

Ik krijg een foutmelding in Excel.
Zie de bijlage, het zal wel iets simpels zijn.

Je bent wel heel goed bezig, ik vind dat zo leuk. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan