vraag Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Workchannel

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
155
ik ben bezig met een database, om diversen formulieren in te vullen,

tabel uitvaart,
tabel uitvaartondernemers

nou heb ik de tabel uitvaart , 2 adressen nodig uitvaartondernemers van uit de tabel uitvaartondernemers
hoe moet ik dat doen?
 
Je zegt het natuurlijk precies omgekeerd:
ik ben bezig met een database, om diversen formulieren in te vullen
Je gebruikt formulieren om tabellen te vullen :D.
En dat lijkt mij niet zo moeilijk; op het formulier Uitvaart zet je 2 keuzelijsten die je koppelt aan de 2 ID's van de uitvaartondernemers. Desnoods zet je op de 2e keuzelijst nog een filter dat de in de eerste gekozen ondernemer niet in de tweede mag zitten, wat mij een logische voorwaarde lijkt. De 2e keuzelijst krijgt dan een requery op de <Bij klikken> gebeurtenis van de eerste keuzelijst. Of bij de gebeurtenis <Bij kiezen> van de tweede, dat mag ook.
 
hallo OctaFish,

ik kom er niet uit, zou u een voorbeeld willen maken

tabel uitvaart,
tabel uitvaartondernemers

nou heb ik de tabel uitvaart , 2 adressen nodig uitvaartondernemers van uit de tabel uitvaartondernemers

Zie Afbeelding
Adres.jpg

Dit wil ik invullen in
maar ik weer niet hoe de relatie moet maken 2 de twee tabellen,
vervolgens maak ik van het tabel uitvaart een rapport
waar al gegeven op ingevuld zijn!

wie kan mij vertellen hoe ik dat moet doen?
 
Ik zie niet wat het probleem is, maar daarvoor hebben we toch echt de database nodig, niet een plaatje.
 
bedankt voor uw reactie

morgen Avond zal ik een mijn bestandje even toesturen

of heb u voor mijn een voor beeld bestandje dat ik kan zijn hoe dat in elkaar zet?

\
 
Laten we eerst maar eens kijken hoe jouw bestand er uit ziet.
 
mag ik het bestand je naar jou maillen? ik kan dat bestand niet upladen 2 keer geprobeerd!
ik hoor graag van je
 
Laatst bewerkt:
Dat mag, maar je kunt hem ook hernoemen (na comprimeren en zippen) naar .xlsb want dan mag het bestand 2Mb zijn. Meestal wel genoeg. En anders kun je hem nog op een Fileshare zetten.
 
37 MB krijg je doorgaans door geen enkele mailserver geperst, dus dan is een fileshare als Wikisend.com een optie. Of Wetransfer.
 
Je kunt gewoon de link hier neerzetten; eventueel haal je hem daarna weer weg.
 
Bedankt voor het kijk naar mijn database

Dit is de download link https://we.tl/5tlvypRIoP

Wat wil ik nou

Tabel uitvaart
Dat staan alle gegeven in. (hoofd tabel)

Nou heb ik ook diversen uitvaart ondernemers (gaat ik het tabel uitvaartondernemers zitten )

Daar van wil ik 2 uitvaartondernemers van kunnen aan een het Tabel uitvaart,
1 de ondernemer en twee voor het factuur adres (2 volledige adressen)

zodat in het rapport alles complet afgedrukt kan worden

ik hoop dat je mijn verder kan helpen

(in dit bestand staat totaal geen info)
 
hallo OctaFish,

mag ik u vragen, of er even naar wil kijk, dan kan ik er me verder!

alvast bedankt
 
Als ik tijd heb, soms probeer ik ook iets van een leven te hebben :). Maar ik kijk er vanavond wel even naar.
 
Ik vind je tabel [Uitvaart] maar slecht genormaliseerd. Op zich kan ik mij nog voorstellen dat je de gegevens van de overledene in die tabel opneemt; de betreffende persoon wordt doorgaans maar één keer begraven. Maar de velden [opd '...] zijn waarschijnlijk voor de opdrachtgever, en daarvan kan je wél verwachten dat die vaker terugkomen in het systeem. En dat betekent nu dat je voor een opdrachtgever 18 velden moet dupliceren/overtypen, en dan ook nog zonder typfouten, want anders is het voor het systeem een andere klant. Moet je niet willen.

Normaal gesproken zeg ik altijd dat solitaire entiteiten in een eigen tabel moeten worden opgeslagen, en volgens dat principe is er weinig verschil tussen de overledene en de opdrachtgever. Kijk je naar de gegevens die je van beiden opslaat, dan zijn dat ook min of meer dezelfde velden. Je kunt dus ook een lans breken voor een systeem waarbij alle personen in één tabel staan, waarbij je hooguit de status aanpast in [UItvaart]. Dat zou het ook een stuk simpeler maken als een opdrachtgever een keer terugkomt in de andere hoedanigheid; dan heb je immers alle persoonsgegevens al correct in het systeem staan. Persoonlijk ben ik dus wel van mening dat persoonsgegevens niets met de organisatorische uitvaartgegevens te maken hebben (een voornaam zegt totaal niets over de organisatie van de uitvaart, wat de datum uiteraard wel doet, alsmede het grafnummer) en op basis daarvan zou je ook nog kunnen bedenken dat je de persoonsgegevens van de overledene in een aparte tabel zet.
Daarnaast heb je ook nog overbodige velden in je tabel staan de leeftijd van de overledene; je hebt immers de geboortedatum en de overlijdensdatum. Op basis daarvan kun je met een simpele formule de leeftijd berekenen. Vermijd dus dat soort velden, want ze vervuilen je database volkomen onnodig.

Ik had verder graag naar je formulier gekeken
ik ben bezig met een database, om diversen formulieren in te vullen,
Maar ik zie het betreffende formulier niet. Dus waar moet ik nu naar kijken?
 
Heel ander punt: ik krijg je db niet onder de 59MB wat heel vreemd is gezien de hoeveelheid data die er in zit. Als ik alle objecten in een nieuwe database importeer, is die db zegge en schrijve 592 kb, dus makkelijk te comprimeren (42kb) en makkelijk mee te posten.... Ben benieuwd wat hier aan de hand is!
 
hallo OctaFish,

bedank voor uw reactie, zou u voor mijn een voorbeeld bestand kunnen !!
ik ben geheel nieuwe in access, ik wil het op deze manier leren!

alvast bedankt
 
Ik wil je opzet wel aanpassen naar mijn inzichten, maar daar heb ik wat tijd voor nodig. Even geduld dus :).
 
Hallo Octafish,

Geen probleem, ik heb alle tijd , ik kijker er naar uit naar een goede basis,

Maar ik zie het betreffende formulier niet. Dus waar moet ik nu naar kijken?
De access formulieren moet ik nog in elkaar gaan zetten,

Bekijk bijlage Uniform aanvraagformulier LVC (nov 2016).doc

ik bedoeld met formulier de papier werk die er nou zijn in word, ik wil in dit access bestand beginnen met de basis document , dit wil ik in Access als een rapport hebben,zie word document, dit is dan de basis en dan ga ik het uit breiden naar nog meer rapporten,

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan