Max. geheugen i.s.m. SSD |Samsung

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb een moederbord van MSI H81M-P33 met een processor Intel I5-4460.

Nu zegt de specificatie van het moederbord dat het MAX. geheugen 16Gb kan zijn (slechts 2 banken)
Terwijl Intel zegt dat het max geheugen grote dat de processor aankan 32GB is
Nu neem ik aan dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel, dus mijn op moederbord kan maximaal 16GB geplaatst worden
Nu heb ik 6Gb geinstalleerd.

De vraag is: wat kun je beter installeren: 1 bankje van 16GB (met het oog op latere uitbreiding, bij vervanging van MB)
of een kit bestaande uit 2 bankjes van 8GB ?

En zou 16Gb veel uitmaken t.o.v. mij huidige 6GB geheugen ?
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
2 reepjes werken in de Dualchannel mode (mits goed geplaatst)
Toelichting Memory etc, zie o.a. ook de 3e en 4e alinea : Klik
Het antwoord op je vraag luidt dus : 2 x 8.

Wat de maximum hoeveelheid geheugen betreft : dat wordt dus in dit geval bepaald door het moederbord.
Of jij het verschil gaat merken tussen 6 en 16 hangt sterk af van de programma's die je draait : Word, mailen, browsen, een filmpje afspelen, of een simpel spelletje spelen of puzzeltje doen, zullen niet veel aanslag plegen op de hoeveelheid RAM.
 
Laatst bewerkt:
Tenzij je AAA(A) games speelt met enorme video overhead, videobewerking doet, veel software moet compileren of virtual machines draait, onwaarschijnlijk dat je veel voordeel gaat zien.
 
Voor zover ik Dukkel ken, behoren hij, noch zijn vrouw tot de groep users die AAA(A) games speelt. ;)

enne, @Dukkel, tenzij je verwacht in de toekomst héél bijzondere dingen te gaan doen, is het m.i. handiger (als je persé nu wil gaan uitbreiden) om 2x8 te plaatsen, dan 1x 16.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik Dukkel ken, behoren hij, noch zijn vrouw tot de groep users die AAA(A) games speelt. ;)

enne, @Dukkel, tenzij je verwacht in de toekomst héél bijzondere dingen te gaan doen, is het m.i. handiger (als je persé nu wil gaan uitbreiden) om 2x8 te plaatsen, dan 1x 16.

Hallo gast0225
Je kent me al behoorlijk, zie ik.
Dan houd ik het voorlopig maar bij mijn 6GB
Bedankt
Jan
 
Ik probeer gewoon inclusief te zijn ;) sowieso kun je beter wachten tot een volgende upgrade in verband met DDR-4 wat nu de standaard is.

En in 99% van de gevallen is een SSD installeren een betere upgrade dan veel meer geheugen. (hoewel ik zelf 32GB heb in mijn huidige systeem omdat ik veel aan het compileren ben in linux virtual machines, dat is wel lekker)
 
Die heeft Dukkel gisteren of eergisteren geplaatst, dus daarin is inmiddels ook al voorzien. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan