Welke laptop voor computeranalfabeet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
Berichten
372
Iemand heeft me advies gevraagd voor aankoop van een (gebruikte) laptop. Die persoon weet eigenlijk niks van computers en het moet dus zo makkelijk mogelijk. Zal voornamelijk gebruikt worden voor internet maar waarschijnlijk ook tekstverwerken, waarbij ik denk aan open office. Mijn vraag is eigenlijk of een Chromebook een optie is, daar je (zo ik het begrijp) net als bij smartfoon's app's toe kunt voegen. Of is er geen mogelijkheid een goede tekstverwerker middels dat systeem te laten werken? Zijn er andere zaken waar je op moet letten als je een Chromebook kiest?
 
Chromebook kan handig zijn, maar je kan zelf niets installeren.
Alles gaat in de cloud en dat moet je maar willen.
Ik ben daar op afgehaakt en hem weer verkocht.


Goede tweedehands laptops kan je hier vinden: https://www.hardware4sale.nl/
Voor een klant van mij de https://www.hardware4sale.nl/laptops/gebruikte-laptops-als-nieuw/fujitsu-siemens-lifebook-s751.html aangeschaft.
Ik heb daar zelf een SSD in gezet. Je kan ze ook met SSD aanschaffen, maar ik had er nog eentje liggen.

Je kan ook kijken of Linux wat voor deze iemand is. Makkelijk in gebruik (als alles goed wordt geïnstalleerd), Open Office staat er al op, en meer open source.
Als die richting Almere woont, kan ik een middag les geven.
 
Als alles in cloud wordt opgeslagen moet je ook op internet aangesloten zijn neem ik aan? Dat is zeker niet de bedoeling. Enne nee, niet woonachtig in omgeving Almere maar Leeuwarden.
 
Klopt wat betreft de internetverbinding, het overgrote deel van wat je op een Chromebook doet vereist een werkende internetverbinding.
De beperkingen die Femke erder al aangaf waren ook voor mij aanleiding om met een grote boog om Chromebooks heen te lopen, persoonlijk vind ik het kansloze apparaten.
De laptop die Femke linkt is overigens een knap ding voor die prijs en met een SSD i.p.v. normale HDD zul je er zeer zeker veel plezier aan beleven omdat hij een 2e leven krijgt met een SSD aan boord :thumb:
 
Wat is het maximale budget?
Zoals zo vaak is het budget tot een minimum beperkt. Vrees dat € 400 al te veel is. Ik zelf zit aan HP 14-AM002ND te denken die nog beneden de € 300 zit. Grote opslagcapaciteit is niet echt nodig en anders maar een losse HD erbij.
 
NB. Ik zou op de site van coolblue zoeken naar iets geschiks, maar de site werkt niet. De zoveelste met failliet dit jaar? Blijft dan straks alléén de mediamarkt over?
 
Klopt wat betreft de internetverbinding, het overgrote deel van wat je op een Chromebook doet vereist een werkende internetverbinding.
De beperkingen die Femke erder al aangaf waren ook voor mij aanleiding om met een grote boog om Chromebooks heen te lopen, persoonlijk vind ik het kansloze apparaten.
De laptop die Femke linkt is overigens een knap ding voor die prijs en met een SSD i.p.v. normale HDD zul je er zeer zeker veel plezier aan beleven omdat hij een 2e leven krijgt met een SSD aan boord :thumb:

Die laptop is echt top! De klant van mij is zo super blij dat hij dat elke week laat weten. Overigens werkt hij wel met Linux Mint, maar dat terzijde.
Overigens kan je hem ook met SSD kopen: https://www.hardware4sale.nl/laptop...f/fujitsu-siemens-lifebook-e-series-e780.html
en je kan het geheugen vregroten of een grote SSD erin laten zetten.

Houdt die iemand nog geld over van zijn budget!
 
Laatst bewerkt:
Denk toch dat de besturing windows moet zijn. Ik elk geval kan ik niet helpen met Linux.
 
Nee oké, de laptop die ik hier boven aangaf, heeft gewoon Windows.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan