image schijf maken van verse windows instalatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

lefty999

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Berichten
913
hey

ik ben nu bezig met een verse windows vista instalatie te doen op mijn laptop, nu wilde ik er een soort recovery disc(dvd) maken die ik kan gebruiken als ik hem opnieuw wil instaleren, dus geen windows dvd nodig dan ofzo en geen drivers of software meer instaleren maar dat die dan bij die recovery dvd zit,ik heb in het verleden al eens zo een recovery dvd gemaakt maar die wilde toen niet werken als ik de harde schijf geformateerd had dus wil ik deze keer toch een betere recovery dvd maken :p kan iemand me helpen met welk programma (liefst freeware) en hoe ik dit doe of me toch al in de goede richting te helpen.


dank u
 
Welke versie van Vista heb je? Als je namelijk de Business, Ultimate of Enterprise hebt, dan heb je geen externe software nodig en kun je met de Windowsbackupsoftware een prima systeemkopie maken.
 
@lefty999: Ok, dan houdt het even op v.w.b. de buildin backupsoftware van Microsoft. Dan denk ik dat je even moet wachten op adviezen van anderen, want ik maak mijn systeembackups altijd met Windows zelf en dientengevolge heb ik 0,0 verstand van andere backup progjes, betaald of niet betaald.
 
Laatst bewerkt:
en al deze 3 methodes kan ik bij wijze van spreken de harde schijf formateren dan de gemaakte dvd erin doen en terug instaleren naar die stand? en zijn al deze 3 freeware of zijn er betaalde bij?
 
Je maakt een schijfkopie, deze wordt op een externe harde schijf opgeslagen ... je maakt tevens een bijhorend opstartmedium (CD/DVD of USB-stick) aan.

Nadien kan je - eventueel na het aanpassen van de opstartvolgorde in je BIOS - opstarten vanop het opstartmedium en de schijfkopie (terug)plaatsen ... dit kan zowel op de harde schijf van waar deze kopie afkomstig is, als op een nieuwe HDD/SSD.

Wil je het veilig houden, dan stockeer je je schijfkopie dubbel: op twee verschillende externe harde schijven dus.

Mogelijkheden genoeg: Macrium Reflect, Paragon, EaseUS, ... , usw, usw ...
 
Eén back-up is géén back-up : twee kopieën is het absolute minimum.
 
Het is triest dat er mensen zijn die niet lezen wat anderen schrijven. Dan leer je ook niets. Eén back-up/syteemkopie kan waardeloos zijn/niet te gebruiken. Back-up moeten altijd op integriteit gecontroleerd worden en dat gebeurd ook niet altijd. Waarom twee externe schijven. Omdat een bestand beschadigd kan raken en een schijf kan plotseling defect zijn.

gast0205 geeft een aantal programma's en ik heb er veel mee getest. Als je de moeite neemt om de handleiding door te lezen en waar mogelijk Wizards gebruikt dan is het niet moeilijk. Schijf plaatsen, laten opstarten van opstartmedium zie post 7 en dan kijken waar de locatie van de back-up is en herstellen. Het kan zijn dat je op de locatie van back-ups andere letters ziet. Daarom geef ik mijn stations ook altijd een naam. Herstellen moet dan werken en vrij simpel zijn.

Een systeemkopie omvat alles wat je op dat moment back-upt. Een uur, dag later is het al weer anders. Uiteindelijk wordt het hersteld naar de oorspronkelijke toestand. Dus alle wijzigingen nadat de back-up gemaakt is, updates, nieuwe programma's, instellingen zijn niet meer aanwezig.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu northon gost geinstaleerd (trail versie) en de wizards gevolgd, nu heb ik een bestand van 6 gb en 2 andere bestanden, maar als ik het programma kan volgen moet ik die backup terugzetten met die software en kan ik geen recovery dvd maken die ik om maar te zeggen een nieuwe HD erin zetten en die dvd's erin doen en terug opt zelfde zitten of zit ik ergens mis
 
Waarom die?
Zijn genoeg gratis backup/ image tools te verkrijgen zoals al eerder was aangegeven.
 
ik heb nu northon gost geinstaleerd (trail versie) en de wizards gevolgd, nu heb ik een bestand van 6 gb en 2 andere bestanden, maar als ik het programma kan volgen moet ik die backup terugzetten met die software en kan ik geen recovery dvd maken die ik om maar te zeggen een nieuwe HD erin zetten en die dvd's erin doen en terug opt zelfde zitten of zit ik ergens mis
Je zou normaal een SRD recovery disk moeten kunnen maken maar mijn ervaring is ook dat je dat niet altijd kunt. En zonder een recovery disk kun je het vergeten een systeemkopie terug te zetten. Dit kan niet met Ghost vanuit het besturingssysteem dat draait. Is uitgesloten. Bij een betaalde versie (pakket) zat altijd een SRD DVD. Ik zou EaseUS Todo Backup Free eens proberen. Is bijna hetzelfde principe als Norton Ghost.
 
Laatst bewerkt:
Klopt en dit is hetzelfde met andere backup software. Met een Windows Recovery (WinRE) medium kun je een Windows backup terugzetten.

Als je alleen drivers in de Windows build wilt integreren kan dat met de command-line tool DISM. Als je na installatie ook automatisch software wilt installeren zul je de Microsoft Deployment Toolkit moeten gebruiken.

Windows Vista Home Premium heeft geen support voor Windows backup.

MDT met support voor Windows Vista: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=25175

DISM command-line tool: https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825265.aspx

Een andere mogelijkheid is om de installatiebestanden en stuurprogramma's op een aparte partitie (of extern opslagmedium) te plaatsen en na installatie van Windows Vista deze te installeren.

Eventueel kun je geautomatiseerde installaties hiervan maken (packagen).
Met bv. pnputil.exe command-line tool kun je drivers laten installeren vanuit een map. Met bv. msiexec.exe command-line tool kun je MSI installatiebestanden laten installeren. Er zijn parameters voor 'silent' installatie.
Wat is de bedoeling van deze spoor bijster info?
Al je reply's slaan nergens op, weet je wel waarover het gaat?

Er zijn zat gratis tools te verkrijgen om images te maken en die werken na terug zetten zonder verder geneuzel met drivers.
 
Het niveau is hier erg laag heb ik al gemerkt, simpele in zoekmachines gegeven antwoorden en in het lukraak gebrulde reacties die niet direct op de vraag aansluiten.
Denk ook dat je veel te intelligent bent en te veel kennis bezit om hier iemand te kunnen helpen.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan