Firewall tussen aansluiting en modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Zoals iedereen wil ik mijn netwerk zo veilig mogelijk maken.

Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om een hardware-firewall te plaatsen tussen het punt waar mijn internet 'uit de muur' komt en mijn modem.

Of moet een hardware-firewall altijd tussen het modem en de router?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Ik vraag mij in alle ernst af of het nodig is?
In je modem / router zit al een firewall en als je daarnaast binnen je virusscanner ook nog eens een firewall actief hebt, dan ben je imho al voldoende beschermd.
 
Ja maar hoe goed of slecht is de firewall in mijn router? Ik prik bijvoorbeeld weleens een externe harde schijf aan mijn router om backups te maken van de pc's in mijn netwerk.

Maar uitgaande van niet de allerbeste firewall in mijn router is dus mijn externe harde schijf een potentieel gevaar waar mijn privé gegevens van afgehaald kunnen worden.

Ik heb niet de allerduurste router en kan alleen kiezen voor firewall aan of uit, verder heb ik geen controle over de firewall van mijn router.
Vandaar de vraag: kan ik beveiligen voordat 'het internet' mijn huis binnendringt?

Nossie
 
Ik heb er nog niet eerder van gehoord of over gelezen en ik krijg er technisch (/logisch) ook niet direct beelden bij hoe dit dan zou moeten functioneren.
 
Nee, ik ook niet. Vandaar mijn vraag hier. Weet alleen dat mensen een hardware-firewall, bijvoorbeeld een Linux pc, tussen modem en router hebben.

Weet ook niet of het überhaupt zin heeft om zo'n 'constructie te bouwen', maar nogmaals, daarom mijn vraag hier.
 
Ik zou dan eerder voor een 'simpeler' oplossing kiezen en dat is een router kopen waarvan de firewall wél als uitstekend wordt gekwalificeerd.
Maar tegenwoordig zijn volgens mij de meeste (allemaal?) all-in pakketten van providers standaard voorzien van een modem annex router, dus daar kan je dan niets meer achter zetten, (beter gezegd : daar hoef je niks meer achter te zetten om het signaal te verspreiden) anders dan dat je nog een router gaat plaatsen in het geval je je netwerk wil beschermen zoals jij dat wilt, maar dan wordt het een beetje dubbel (veel van het goede?) lijkt mij.
Kennelijk ben jij ooit slachtoffer geworden van het e.o.a.?
Ik heb al vele jaren een modem/router en heb zelfs standaard en permanent een externe schijf aan mijn modem(router) hangen, als soort van een heel bescheiden nas-dingetje en ik ben nog nooit de "Sjaak" geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Caiwaiy glasvezel en heb in tegenstelling tot de meeste andere providers heel 'ouderwets' een los modem (geheel zonder router functie) en daar achter een router. Per pc vertrouw ik wel op de antivirus maar ik wil toch ook zo goed mogelijk het netwerk opzich beveiligen.
Mijn router is een TP-LINK Archer C7. Heb geen idee hoe goed/slecht de kwaliteit van de ingebouwde firewall is.
 
Da's dan mogelijk een kwestie van even op dit merk en type Googlen en de reviews doorakkeren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan