kan geen backup maken in windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees46

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2013
Berichten
60
Hallo allemaal,

Ik heb windows 7 home premium en ik wil graag op een externe harde schijf (ntfs geformatteerd) een backup maken van mijn windows (C) en data (I) die ik op een Samsung ssd heb.
Als ik op nu een backup maken druk in windows, dan stopt hij na een aantal seconden met de melding "de backup is niet met succes voltooid".
Krijg verder geen foutcode te zien.
Wat ik tegenkwam in mijn zoektocht naar het probleem is dat bij services er 4 op automatisch moeten staan.
Inmiddels staan deze op automatisch maar toch werkt het nog niet.
Wel had ik onlangs een probleem door verkeerd systeemherstel dat ik niet meer normaal windows kon opstarten.
Een computerexpert heeft dit gelukkig weer in orde kunnen maken, alleen nadien was mijn recovery (Z) partitie verdwenen bij deze computer.
Nu zag ik vandaag dat bij windows schijfbeheer die partitie (19 GB) nog wel staat.
Ik ga er van uit dat dit niet het probleem is?
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Test eerst eens met een veel kleinere selectie, bijv. een kleine submap in je Documenten map. Problemen met Windows Backup komen (namelijk) vaak voort uit:
a. Bestanden/mappen die niet kopieerbaar bleken te zijn (zeg maar: "weg zijn" (of onbenaderbaar) voor Windows terwijl ze wel in de selectie staan, zie ook b.)
b. Problemen met bestandstoegang (bijv. vanwege corrupte bestanden/mappen)

Een schijfcontrole van C: en I: (zie b.) zou je probleem (ook) kunnen oplossen, maar test eerst eens met een superkleine backup om zeker te zijn dat het Backupsysteem in Windows wel goed werkt, nu (zelfs na de herstelwerkzaamheden van de expert).

Tijs.
 
Hallo Tijs,

Ik heb een map met muziek van mijn I partitie proberen te backuppen, maar kreeg nu een geel / oranje vertikaal balkje met de melding "uw laatste back-up is niet met succes voltooid".
Er is geen back-up gemaakt van uw bestanden.
Wil nog even voor de duidelijkheid aangeven dat ik geen harde schijf in mijn pc heb maar een SSD van Samsung.
Die heb ik er eerder dit jaar ingezet.
 
Maak een nieuwe map ergens (bijv. op I:), kopieer er een paar bestanden in (max. 10) en probeer die nieuwe map te backuppen.
Vanwege de (dan) geslaagde kopieeractie die aan de backup vooraf ging weet je zeker dat de (10) bestanden bestaan én niet corrupt zijn, dus ben je dan zeker dat niet 1 van mijn genoemde problemen de oorzaak is als het backuppen van die kleine map niet lukt.

Overigens schijn je (hopelijk) wat meer informatie te kunnen vinden over waarom het gefaald zou zijn moeten kunnen halen uit de Windows Logboeken:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> eventvwr.exe -> Windows Logboeken -> klik logboek Toepassing
Komen (zie citaat hier onder) dan genoemd met Bron "Windows Backup" en met Gebeurtenis(-id) 4106
Zal wel genoeg zijn als je gewoon dat logboek filtert op Windows Backup als bron.

In the Event Viewer. Look under Windows Logs > Application in the Event Viewer for events from Windows Backup and Restore. A failed backup will generally appear as an "Error" entry from "Windows Backup" source, and an event ID of 4106.

Kom je daar geen Windows Backup zaken tegen, dan kun je (weer in Eventvwr.exe) het logbestand openen in de volgende map: C:\Windows\Logs\WindowsBackup
Iets met rechtsklikken op "Opgeslagen logbestanden" (o.i.d.) en dan gaan bladeren danwel (als dat onder W7 ook zo werkt) via het rechtsklikken op de allerbovenste Logboek-niveau in het linker deelvenster en kiezen voor Logboekbestand openen (o.i.d.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe map op I gemaakt met wat bestanden en geprobeerd die te backuppen.
Eerst leek hij het heel even te doen wat hij hiervoor niet deed, maar na korte tijd stopte hij weer.
Kon toen op meer informatie klikken en zag foutcode 0x8007007b staan.
 
Daar is op Internet het nodige over te vinden, google op: 0x8007007b "windows backup"
Ondoenlijk om al die links te gaan doornemen voor je, maar de foutmelding schijnt te betekenen:
Backup error 0x8007007B: The filename, directory name, or volume label syntax is incorrect.

Ik heb er een aantal van bekeken, en mogelijk kun je hier wat mee:
a. Ik ga er vanuit dat je alleen Windows 7 op je systeem hebt én géén Bootmanagers gebruikt (zoals Grub (van Unix/Linux)). Als namelijk de C: schijf niet als Active staat ingesteld (zoals door sommige andere besturingssystemen en bootmanagers wordt ingesteld) dan werkt Windows Backup niet goed.
b. Doe Schijfcontrole (met reparatie, maar vink niet aan dat ook bad sectoren moeten worden gerepareerd) van alle gerelateerde schijfstations. Kijk of het probleem daarna opgelost is.
c. Mogelijk heeft het gedoe met die recovery-partitie er toch mee te maken (zie laatste posting in deze link).
Als ik ervan uit mag gaan dat je die niet meer nodig gaat hebben, verwijder 'm dan definitief via Schijfbeheer. Lukt dat niet, dan kan het ook met Diskpart (zie deze link, waarbij jij natuurlijk de juiste partitie moet weggooien (dus niet klakkeloos de instructies/plaatjes volgen maar zelf uitzoeken welk disk-nummer de recovery-partitie bevat (ik vermoed disk 0), die disk dan selecteren, dan nakijken welke partitie je moet verwijderen etc. Dus de instructies aanpassen aan jouw situatie
d. How to Reset Windows Backup Files Configuration in Windows 7 and Windows 8
(sevenforums.com is 1 van de beste W7 sites, IMHO, dus de informatie daarin is doorgaans zeer betrouwbaar, goed én volledig).

Tijs.
 
Inmiddels is het mij gelukt om een back-up te maken.
Ik heb de recovery-partitie welke ik niet meer nodig heb verwijderd via schijfbeheer.
Daarnaast las ik op internet dat je de services Volume Shadow Copy en SPP ook op automatisch moest zetten.
Dit heb ik ook maar gedaan.

Bedankt voor de hulp en het meedenken!

Werner
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan