Nieuwbouw, nieuw netwerk glasvezel, wat nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert10

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2001
Berichten
427
Hallo,
In maart is mijn nieuwbouwhuis gereed. Deze heeft 3 verdiepingen. Nu wil ik graag internetdekking hebben in het hele huis. Wat zou ik dan aan moeten schaffen?
Op dit moment zit ik in een appartement met een apple airport extreme. Ik verwacht niet dat dit voldoende is in de nieuwe woning. Daarnaast ben ik prima bereid om van dat apple apparaat af te stappen.

-Nieuwbouw met 3 etages
-Glasvezelverbinding
-Moet ik werken met routers, acces points, repeaters, versterkers?
-Extra apple airport extreme nodig? zijn er erg goede alternatieven?
-ik las onlangs dat routers in nederland beperkt zijn in bereik vanwege wetgeving. Wellicht top routers uit het buitenland die in huis wel voor goed bereik zorgen?

vr gr
Robert
 
Wat is je budget? ga je kabels trekken naar elke verdieping?

Ik zou in ieder geval niet via illegale weg proberen te omzeilen. Het extra vermogen helpt niet eens zo erg veel en de boete als je gepakt wordt is echt niet mals. Geef dan gewoon een paar tientjes meer uit.
 
Geen idee wat het allemaal kost. Ik ga geen 500 euro aan 1 router uitgeven, maar laten we voor het gemak zeggen dat geld even buiten beschouwing blijft.
Er is 1 loze leiding naar de 1e etage en 1 naar de woonkamer op de begane grond. 2e etage en dakterras (3e etage) hebben geen loze leidingen.
 
Misschien kun je dan toe met 2 access points. De reden dat ik het vraag is dat je in zo'n situatie vaak beter een aparte router en access points kan nemen, in plaats van alles-in-een oplossingen. De router moet namelijk in de meterkast en dat is niet de beste plaats voor goede dekking.

Access points heb je van 15 euro (basic, alleen 2.4 GHz) tot 120 euro (5Ghz, AC, met power over ethernet om geen extra stroomdraad te trekken).

Een en ander ook afhankelijk hoe handig je bent en eventueel even een keer werk in wil steken. Ik heb zelf ook router en wifi gescheiden tegenwoordig en ik denk niet dat ik ooit weer terugga. wel zelf nog wat extra kabel getrokken om alle verdiepingen te bereiken.
 
@Robert10: het betreft een nieuwbouwhuis, vermoedelijk met een meterkast op de begane grond?
Ik adviseer je elke vorm van draadloos internet te vergeten en via de meterkast (langs de aardgas -of waterleiding?) o.i.d. een stuk of wat utp kabeltjes naar boven te trekken. Linksom of rechtsom, als jij een glasvezel verbinding gaat nemen van 200 Mbit of 500 Mbit, dan krijg je zonder bedraad systeem vroeger of later spijt dat je in je lege huis geen kabeltjes hebt getrokken.
Ter illustratie : ik heb een 500/500 Mbit glasvezel abonnement, maar via Wifi kom ik niet hoger dan +/- 80 Mbit (zonder aanvullende maatregelen)
Ik heb dan ook geen seconde spijt gehad van de moeite / investering om UTP naar 'boven' te 'trekken'. Overal bedraad internet en wel ALTIJD met 500 up en 500 down, heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!
 
Laatst bewerkt:
AC-1200 wifi haalt hier 160-200 Mb. Alles wat bedraad aangesloten kan worden is dat ook, maar er zijn ook nog 3 tablets, 5 telefoons, laptops die ik wel eens draadloos gebruik, chromecast, etc. Ook nog een apart gastennetwerk.

Toch wel handig om stabiele en snelle verbindingen te hebben (vooral ook met de kinderen)
 
In sommige nieuwbouwhuizen zitten naar elke kamer loze leidingen om eventueel utp kabels te trekken, switch achter router als die te weinig UTP aansluitingen heeft, niet daar?
Of een powerline met wifi oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan