win XP verdwenen uit dualboot met Linux mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

BButs

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
111
Ik heb linux mint 13 Maya naast win xp gezet een tijd terug. Nu wilde ik updaten naar Linux mint 18.1 temeer omdat ik problemen had en ook omdat de ondersteuning van deze mint 13 binnenkort eindigt.
Maar ik kan de hele windows Xp installatie niet meer terug vinden.
Hij komt niet meer voor in het keuzemenu bij het opstarten.

Nu wil ik het nakijken op welke hdd ik die gezet had, ik had op voor linux een aparte hdd genomen zodat beide besturingssystemen een eigen hdd hadden.
Vij windows kon ik dit altijd makkelijk nakijken in de verkenner wop welke hdd ik wat had staan.
Hoe kan ik dat in Linux Mint makkelijk nazien?
 
https://mintguide.org/tools/408-grub-customizer-utility-to-configure-the-grub-and-burg.html
Entry maken in grub zou kunnen.

Met 2 schijven had je of die met XP eruit kunnen halen en met weer 2 schijven via de BBS de schijf kunnen kiezen om van te booten, kan nog als je een fixboot en een fixmbr uitvoert via de XP cd in de repair console.
Maar dan dien je grub op de tweede schijf te krijgen.

Grub staat nu in de MBR van de bootschijf, vermoedelijk is dat degene waar ook XP op staat.
 
Oeps
Dank lange pier voor je reactie maar dit is voor mij, als beginner met Linux, iets waar ik even op moet studeren
De link brengr mij bij een aantal mogelijkheden waarvan ik niet zeker weet welke te nemen.
En BBS; ik weer niet wat dat inhoudt
ik zou nu graag weten of ee een programma is in mint zodat ik kan zien wat er op de afzonderlijke schijven staat?
 
Lange Pier,
Als ik het nu allemaal goed heb begrepen moet ik grub herstellen zodat ik weer de optie krijg om te kiezen tussen Linux en win XP?
Dat is dan die Bios boot sSelector. Ik neem aan dat dat de tekst menu is waar ik bij het opstarten kan kiezen voor Win XP of linux?

En ik kan dit doen door grubcustomizer te downloaden en te installeren of d.m.v. een bootable craftedflash usb drive of de supergrubdisk gebruiken.
Correct me if i am wrong? :)

Die Bios Boot selector kan ik dan oproepen als ik
 
Laatst bewerkt:
Het is of of, of je hersteld de windows bootloader met alleen die schijf erin en met de cd in de repair console waar je een fixboot en een fixmbr uitvoert, die verwijderd grub, dan de schijf omwisselen en grub op de Linux schijf installeren v.a. de Mint DVD.
Erna als beide schijven er weer inhangen kun je met de BBS de gewilde schijf laten booten, best wel allemaal omslachtig.

Of met een grub customizer of die supergrubdisk Windows in de grub bootloader opnemen, wat mij het het makkelijkste lijkt, heb dat zelf nooit gedaan, alleen vrougah in Lilo.
 
Uk heb net geconstateerd dat mijn sata2 schijf niet voorkomt in het bios. Dus k denk dat ik eerst maar eens moet kijken waarom die niet door het bios gezien word
Mogelijk dat het probleem hierdoor veroorzaakt wordt.
 
Kapotte sataaansluiting van mijn hddd Ik heb m zodanig weten te plakken dat ik alle data eraf heb kunnen halen en zeker gesteld. Gelukkig was het de schijf met xp erop. Nu ben ik een oude IDE-hdd aan het installeren. Hiervoor moet ik nog het een en ander inregelen. Ik ga denk toch geen win xp terugzetten maar helemaal over maar linux 18.1
Daarvoor heb ik wel geen tweede achijf voor nosig maar 80 gb is niet genoeg voor mij.
 
Als ik nu gewoon Mint 18.1 wil installeren alleen op de overgebleven 80 gb sataschijf,kan ik die dan gewoon over de installatie van mint maya 13 zetten?
 
Schijf leegmaken en opnieuw installeren, schijf is in te delen bij installatie.
 
Ja hoor, je kan over de mint 13 heen installeren. De installatie (schijfindeler) geeft dat zelf al een.
Over Mint 13 heen (en dan maakt die dit leeg), of naast Mint 13 of Iets anders.
Maar je neemt uiteraard optie 1: over mint 13 heen zodat de schijf wordt geformatteerd en daarna wordt geinstalleerd.
 
Even voor de zekerheid: Linux splitst toch altijd de schijf in 2 of drie partities?
Ik heb nu in elk geval twee partities op deze schijf. 40gb voor linux mint en 40 gb voor data opslag. Dit was ook altijd mijn werkwijze bij windows. Een partitie voor het besturingssysteem en een voor de persoonlijke data.
Zokon ik altijd windows op niwuw installeren zonder mijn persoonlijke data te hoeven verplaatsen.
Dus nu hoop ik dat bij installatie van Mint18.1 niet de hele schijf wordt gewist.
Dit zou ik wel graag zeker weten voor ik hieraan begin, zoals jullie zullen begrijpen
 
Dan moet je kiezen voor Iets Anders bij de installatieproces.
Dan kan je zelf aangegeven welke partitie de installatie moet hebben om te installeren.

Je laat dus de partitie met de data ongemoeid.
De swap die er ook al is (moet zijn!) laat je ook ongemoeid.

14.-Iets-anders.jpg


foto is van mijn hand, ooit gemaakt door een handleiding te maken van een installatie van Mint.
Zoals je ziet is het van een oudere versie die al was geinstalleerd. Daarom kies je voor iets anders en dan kies je op het volgende scherm wat komt, de juiste partitie.

15.-Partitie-aanwijzen.jpg


http://steunpunt-almere.nl/wp-content/uploads/2013/12/15.-Partitie-aanwijzen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie steun. Vooral de foto's helpen me over mijn onzekerheid heen☺️
Ik heb het momenteel even druk dus zal er niet meteen aan toe komen maar zodra ik hier aan toe kom zal ik mijn vorderingen hier laten weten.

BB
 
Laatst bewerkt:
Foto's zeggen vaak meer dan woorden, die verwarrend over kunnen komen.

Succes.
Mocht je in de buurt van Almere wonen, kan je altijd via mijn handtekening contact opnemen. Ik ben steunpunt Linux Almere.
 
Linux mint 17.1 installeren

Ik ben toch begonnen met het installeren van een nieuwe linux Mint distributie. Ik had lMint 18.1 gedownload en gebrand vlgs de instructies maar toen ik deze wilde gebruiken ikwam de installatie niet verder dan de tekst

- Solinur 6.03 20151222 ETCD Copyright 1994-2014 H. Peter Alwindal-

en failed to load.
Na nog wat nagelezen te hebben besloot ik het te proberen met Mint 17.1, deze zou nog beter aansluiten op nog meer oude computers.

Na ook deze gebrand te hebben op de voorgeschreven wijze lukt het wel om deze te booten.
ik kreeg niet zo`n duidelijk beeld de eerste keer en kon niet veel meer doen dan de enter knop twee keer te gebruiken maar toen kwam uiteindelijk het bureaublad van mint 17.1 tevoorschijn.Ik vermoed dat ik hem in uitprobeer modus had gezet. Het was wat traag en er was op het bureaublad een icoon geplaatst "Mint installeren " oid.
ik heb even wat rondgekeken en alles zag er goed uit dus toen de installatie begonnen. Ik kreeg inderdaad de keuze zoals Femke hierboven op de foto heeft laten zien, en dus heb ik voor -anders- gekozen en toen kreeg ik het bericht dat er geen ander besturingssysteem was aangetroffen?!
Dat vond ik vreemd omdat linux Mint 13 er toch op staat? er was alleen een regeltje net zoiets als op de tweede foto van Femke. Maar geen swap partitie en dus eigenlijk maar "één keuze.
Dat vond ik riskant om alleen die te kiezen omdat ik onzeker was over wat het gevolg zou zijn als ik die aanklikte en de installatie door zou zetten.
dus heb ik de installatie afgebroken.
Ik wil absoluut niet het risico lopen dat er iets overgeschreven word wat niet overgeschreven moet worden. ondanks de back-up die ik heb gedaan

zou iemand mij hierover verder informatie willen geven wat, en hoe, ik nu verder moet doen?

Bij voorbaat dank van een onzekere beginnende Linux leerling:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan