Betrouwbare notebooks (merken en lijnen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
65
Ik ben op zoek naar een nieuwe notebook en dacht meteen aan een zakelijk model. Helaas is het aanbod gigantisch groot en dus wil ik een goeie keuze maken.
De computer wordt zeer actief gebruikt (6à8 uur per dag), zal ook frequent (wekelijks) ingezet worden voor zwaardere taken als Photoshop, renderen, Wordpress, ... maar daarnaast ook het gebruikelijke internetten, mailen en gebruik van Office.

Mijn huidige computer (Sony Vaio) heeft enorm veel last van de hitte. Er zijn dus zeker een aantal zaken waaraan ik extra aandacht wil schenken.

- Afvoeren en omgaan met hitte = ventilatie
- Bouwkwaliteit van de computer en de scharnierpunten
- Stevigheid en comfort van het toetsenbord


Nu vroeg ik mij af welke computers/lijnen ik zeker moet bekijken en welke ik links moet laten liggen. Zelf dacht ik dat deze producten wel betrouwbaar zijn.

- Dell Latitude en Precision
- Lenovo Thinkpad
- Asus Zenbook

Hoe staan jullie tegenover Asus Pro, Toshiba Pro?
Bij Mediamarkt raden ze mij een Apple ofwel een HP Spectre aan, maar dat zijn nu éénmaal verkopers.


In eerste instantie wil ik gewoon weten wat betrouwbaar is op de aangehaalde punten? Welke lijnen van laptopmerken maken al jarenlang betrouwbare producten?
 
Laatst bewerkt:
aanvullend aan jou lijst elke fabrikant heeft de pro lijn

  • mac pro
  • acer ferrari
  • hp pro
  • tochiba
Je kan kijken naar I5 of I7 of amd tegenhanger optron hexa core(12 core enkel voor servers voorlopig).Denk mobile processor
ram denk ook dat er al ddr4 bestaat (8gig)Bij sommige bedrijven wordt er onmiddelijk kwaliteits ram ingestopt .(danelec,kingstone,integral)Het is niet voor niets in een verzegelde doos gestopt.(je kan ook dubbelzijdige plakband dient meestal voor stof te vangen inlijmen)(computertas voorzien van luier voor vocht als deze veel van koude naar warme plaatsen gaat en ook als je gaat vliegen of reizen met trein).
ssd is niet weg te denken voor snelheid.
systeembus meer voorkomend 1333mhz maar je kan nu al 1600mhz en de 2200mhz komt er ook aan.
 
Laatst bewerkt:
Ooit al eens overwogen om zélf de hardware te kiezen die in je machine komt? Klik
 
gast0225 was me voor: ik werk al jaren met een BTO laptop, en heb net twee maanden geleden weer een nieuwe gekocht. Prima machines, volledig naar eigen inzichten in te richten en zeer betrouwbare werkpaarden. Met de leverancier in IJsselstein ook alleen goede ervaringen!
 
@Kevinva : klik anders eens op mijn naam en bekijk mijn systeem. ;) :D
 
Ooit al eens overwogen om zélf de hardware te kiezen die in je machine komt? Klik

Ik heb daar inderdaad ook al over nagedacht, een aantal jaar terug kon je een desktop computer samenstellen via de website van Dell. Maar ik heb geen ervaring in betrouwbaarheid van RAM, opslag, videokaarten en moederborden.

gast0225 was me voor: ik werk al jaren met een BTO laptop, en heb net twee maanden geleden weer een nieuwe gekocht. Prima machines, volledig naar eigen inzichten in te richten en zeer betrouwbare werkpaarden. Met de leverancier in IJsselstein ook alleen goede ervaringen!

Heb zonet even een BTO samengesteld en kwam op een goeie 980 euro uit. Een goeie prijs maar heb nog nooit iemand met een BTO gezien.



Eigenlijk polste ik meer om te weten welke laptops je links moet laten liggen en welke computers tot de betrouwbare horen. Ik ving bv. vaak op dat je Acer nooit moest kopen maar ik hoor ook van alle kanten tegenstrijdige berichten. Op internet lees je dat je Dell Latitude, Precision en XPS wel kan vertrouwen. Een vriend had wel ooit een Latitude en daar had hij na een half jaar al veel miserie mee, na 2 jaar heeft hij de computer ook vervangen door een ASUS Zenbook die hij fantastisch vindt. Lenovo ken ik van het werk (en ook mijn vroegere huisarts) daar wordt overal met Thinkpads gewerkt en bij mijn weten zijn daar amper problemen mee.

Maar is dat ook zo?

Zoals ik hierboven al eerder aanhaalde vind ik deze zaken wel een aandachtspunt:
- Ventilatie (hitte moet vlot wegkunnen en de onderdelen mogen niet te warm worden)
- Bouwkwaliteit van de computer en de scharnierpunten
- Stevigheid en comfort van het toetsenbord


Van specificaties ben ik verder niet zo veeleisend. Wel zijn er een aantal zaken waar ik op let:
- Schermdiagonaal: 15" tot 16" (neem de computer hooguit 2x per jaar mee, maar wil ook geen lomp geval als een 17,3" of groter).
- Toetsenbordindeling: AZERTY
- Processor: Minstens Intel Core i5 (6200 tot 7500) en liefst een U-variant (want die zijn zuiniger)
- Opslag: 256GB SSD
- Numeriek klavier

Budget: 800 euro tot 1050 euro


Zelf zitten deze laptops in mijn favorietenlijstje, de vraag is alleen welke nu de betrouwbaarste zou kunnen zijn? Mocht ik er over het hoofd zien zijn tips uiteraard altijd welkom.
In Belgische vestigingen van MediaMarkt, Fnac, Vandenborre vindt je dergelijke notebooks niet zo vaak. Ik ben dus eigenlijk wat aangewezen op een online verkoop. Computers als IBM, Dell en BTO kun je daar weer niet fysiek voelen in de winkel.

Asus Pro Essential P2520LA-DM0471E (link)
Maar zijn dergelijke ASUS Pro toestellen echt wel zo 'Pro'. Bij veel modellen heb je vaak dat ze 'Pro' toevoegen om de productlijn meer allure mee te geven.


Toshiba Satellite Pro A50-C-1G8 (link)
Bij Toshiba durven ze soms de Satellite-serie al 'PRO' noemen vanaf 450 euro. Verder geen idee of Toshiba kwaliteit aflevert?


Asus ZenBook UX510UX-DM109T (link)
Knap staaltje design en van ASUS lees ik bitter weinig slecht nieuws. Toch wel een opmerking! Ik vind geen ventilatierooster, deze zit vermoedelijk onderaan? Is dat op termijn niet nefast voor het toestel?


HP Envy 15-as015nd (link)
HP maakt heel vaak prachtige toestellen, maar over de kwaliteit lees ik heel vaak slechte dingen. Verkopers raden mij een Spectre aan, maar die kosten algauw 1500 euro en vallen eigenlijk buiten mijn budget. Over de Spectre-reeks kwam volgens de verkoper nooit een klacht of defect toestel binnen.


Dell Latitude E5570 (link)
Deze vind ik ook prachtig, helaas had een vriend ooit een Latitude en na 4 maanden was de batterij al kapot en begonnen bepaalde toetsen uit het toetsenbord te vallen. Mijn mening over Dell was daardoor lange tijd negatief. Maar ik lees ook veel positieve commentaren.


Ik heb hierboven nu een paar laptops opgesomd, los van het toestel zelf. Ik wil eigenlijk gewoon weten in welke richting ik mijn keuze moet maken? Welke computer-reeks heeft intussen zijn strepen verdient?
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik voor BTO heb gekozen is een simpele: je krijgt meer voor je geld. En met 'meer' bedoel ik dan betere specs dan kant-en-klare systemen. En daarmee gaat je laptop dus langer mee, omdat hij minder snel verouderd is. En de kwaliteit, lees ook de recensies op Hardare.info er maar op na, is uitstekend. Anders had ik ondertussen wel op een ander merk overgestapt. Ik heb nu een exemplaar met 2 SSD's er in, en die wordt dus écht niet warm. Mijn iPad kan daar nog een puntje aan zuigen!
 
@Kevinva : ietwat tegenstrijdig? In je startbericht schrijf je dat er regelmatig 'zwaardere' taken worden uitgevoerd zoals bijv. renderen, daar waar je in je laatste bericht schrijft dat je qua specificaties niet veeleisend bent?
Als dat renderen zo is (en dat is het, anders schrijf jij het niet) dan adviseer ik je de zwaarst mogelijke processor die het budget je toestaat en daarnaast 8 of liefst 16 GB Ram.

Enne, wat het samenstellen betreft, da's nu net de grap van BTO. (BTO is ook in België leverbaar). Je zou een wat 'lichtere' videokaart kunnen nemen, maar daarentegen wel een zwaardere processor en de duurste koelpasta (renderen betekent 'hard werken' voor de machine en dan is koeling wel handig) Aan de andere kant : neem een kant -en klare Dell en neem er de verlengde garantie op, dan ben je een paar jaar 'onder de pannen'.

Misschien nog een voordeeltje van BTO: Je schroeft middels 5 kleine schroefjes de bodemplaat eraf en vervolgens is de koeler voor de videokaart en de (aparte) koeling (type afhankelijk) voor de processor met een wattenstaafje heel goed te reinigen. Daar kunnen sommige andere merken een puntje aan zuigen (qua open kunnen maken / bereikbaarheid van de 'edele delen' van het koelsysteem).

Trouwens, die bol.com link van de Dell? Geen SSD en 'maar' 4 GB geheugen.................. ! en ook nog eens Windows 7 ........... :confused:
Ik durf je vanuit mijn stoel hier bijna te 'garanderen' dat je van die machine qua specs, spijt gaat krijgen en ook nog eens binnen een week.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van deze offerte :
 

Bijlagen

  • Offerte-BTO.pdf
    17,6 KB · Weergaven: 44
Ziet er gelikt uit voor die prijs.... :thumb:
T'is dat ik zelf geen behoefte heb aan een laptop maar anders... :D:cool:
 
... met 'meer' bedoel ik dan betere specs dan kant-en-klare systemen. En daarmee gaat je laptop dus langer mee, omdat hij minder snel verouderd is. En de kwaliteit, lees ook de recensies op Hardare.info er maar op na, is uitstekend. Anders had ik ondertussen wel op een ander merk overgestapt. Ik heb nu een exemplaar met 2 SSD's er in, en die wordt dus écht niet warm. Mijn iPad kan daar nog een puntje aan zuigen!

Ik heb een paar filmpjes op Youtube bekeken en zag al snel dat de behuizing aanvoelt als plastiek. Het scherm zou makkelijk verbuigbaar zijn en de scharnieren zitten los waardoor het paneel wankel staat. Op een ander forum las ik dat iemands BTO heel snel enorm warm heeft.
Wat is jullie ervaring hier mee?
Als dat zo is, is BTO net wat ik NIET zoek.

@Kevinva : ietwat tegenstrijdig? In je startbericht schrijf je dat er regelmatig 'zwaardere' taken worden uitgevoerd zoals bijv. renderen, daar waar je in je laatste bericht schrijft dat je qua specificaties niet veeleisend bent?
Als dat renderen zo is (en dat is het, anders schrijf jij het niet) dan adviseer ik je de zwaarst mogelijke processor die het budget je toestaat en daarnaast 8 of liefst 16 GB Ram.

Enne, wat het samenstellen betreft, da's nu net de grap van BTO. (BTO is ook in België leverbaar). Je zou een wat 'lichtere' videokaart kunnen nemen, maar daarentegen wel een zwaardere processor en de duurste koelpasta (renderen betekent 'hard werken' voor de machine en dan is koeling wel handig) Aan de andere kant : neem een kant -en klare Dell en neem er de verlengde garantie op, dan ben je een paar jaar 'onder de pannen'.

Misschien nog een voordeeltje van BTO: Je schroeft middels 5 kleine schroefjes de bodemplaat eraf en vervolgens is de koeler voor de videokaart en de (aparte) koeling (type afhankelijk) voor de processor met een wattenstaafje heel goed te reinigen. Daar kunnen sommige andere merken een puntje aan zuigen (qua open kunnen maken / bereikbaarheid van de 'edele delen' van het koelsysteem).

Trouwens, die bol.com link van de Dell? Geen SSD en 'maar' 4 GB geheugen.................. ! en ook nog eens Windows 7 ........... :confused:
Ik durf je vanuit mijn stoel hier bijna te 'garanderen' dat je van die machine qua specs, spijt gaat krijgen en ook nog eens binnen een week.

De computer moet wel iets aankunnen want buiten het gewone internetten, mailen en Facebookspelletjes spelen bewerk ik af en toe foto's in Photoshop. Het renderen zijn eigenlijk modellen die ik in Sketchup getekend heb. Maar om eerlijk te zijn valt dit slechts 1x om de 2à3 maanden voor. Dus eigenlijk hoef ik niet zozeer een i7-werkpaark. Meer zelfs ik doe het vandaag de dag op een Intel Core i5 met een oudere processor en het gaat ook. Vandaar dat ik zei dat een SSD-schijf in combinatie met minstens een i5-processor van 6200 tot 7500 (U) sowieso voor meer prestaties zal zorgen.
Naar data toe staat er op mijn huidige laptop wel 480GB, maar de helft heb ik amper nodig waardoor een 256GB SSD wel volstaat en minder gebruikte documenten naar een extern apparaat kunnen verhuizen of bijgebouwde HDD-schijf.

Die Dell Latitude is maar om een 'voorbeeld' te geven. Ik weet ook dat 4GB RAM en Windows 7 niet meer van deze tijd is. In de nieuwste Latitudes zitten recentere hardware.

Wat dacht je van deze offerte :

Bedankt, oorspronkelijk was ik niet op zoek naar een BTO. Maar die specificaties zijn zeker niet slecht. Toch zijn er een aantal dingen die ik zou 'verminderen'.
- Processor: Core i7-6700HQ (dat is een echt werkpaard, een i7-6500U is misschien veel goedkoper en meer op mijn maat?)
- Geheugen: 2X 8GB RAM? Ik zou er slechts 1 geheugenlatje in steken? En wat moet ik me voorstellen bij 'BTO selected', zijn dat witte producten of zaken zoals Corsair, Vengeance, ... (Zeg maar bewezen producten)

Verder weet ik niet of Plextor SSD's kwalitatief goed zijn?




Misschien moet ik in een ander topic eens een BTO proberen samenstellen? Aangezien ik oorspronkelijk een kant-en-klaar systeem voor ogen had en enkel informeerde naar reputatie en betrouwbaarheid van een aantal notebooklijnen.
 
Behuizing is van kunststof.
Scharnierproblemen zeggen mij niets.
Warmte? Hangt van de taken af.
BTO 'selected' : da's idd. geen geheugen dat door BTO of Clevo is gemaakt, maar geheugen dat door een 'merkfabrikant' is gemaakt en OEM door BTO wordt verkocht.
Waarom beter 2 geheugenreepjes dan 1? Het geheugen kan bij 2 reepjes in de dual channel mode werken en da's in principe altijd te verkiezen boven de single mode bij 1 reepje.

Kijkend naar jouw aanvullende uitleg omtrent de taken die jouw machine moet gaan verrichten, denk ik dat BTO niet jouw laptop gaat worden. De BTO's zijn wat meer bedoeld voor mensen die toch een beetje hun 'eigen' machine samen willen stellen en kijkend naar jouw nadere uitleg omtrent de dagelijkse dingen die jouw laptop moet gaan uitvoeren, denk ik dat jij prima af bent met een standaard machine.

Jouw voorlaatste opmerking vind ik de meest interessante / leuke. Ik bedoel die over Plextor en kwaliteit. Da's nu net de reden dat je een BTO zou kunnen overwegen. Niet vanwege de Plextor, maar juist vanwege het feit dát je uit diverse merken kunt kiezen. Je kunt dus uitgebreid de merken en types gaan opzoeken op het www en zo je keuze bepalen. Je moet voor de grap eens proberen te achterhalen wat voor merk en type SSD er in een Dell of MSi (of whatever welk bekend merk) zit. Daar kom je dus niet achter, probeer maar eens een belletje naar Dell voor het merk SSD dat ze inbouwen. Dus als je jezelf afvraagt of een in een laptop zittende SSD goed, matig of zeer matig is en je de kwaliteit van de SSD belangrijk vindt, dan moet je dus geen merk laptop kopen want dan weet je nooit wat voor merk / type erin zit.

Samenvattend: ik zou je willen adviseren voor een Lenovo, Dell of Asus machine te gaan met een I5, 2x4 of 1x 8 GB Ram en een 256 Gig SSD en als er één bijzit met een dedicated videokaart, dan zou ik die nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar filmpjes van BTO bekeken op Youtube, en in een filmpje zie je zelf de blogger even met zijn vinger op de behuizing duwen en je ziet gewoon dat het hele paneel mee buigt.
Ook zat het scherm behoorlijk los. Zijn dingen die ik in de andere filmpjes ook zag terug komen.


Mijn computer draait gemiddeld 6 uur per dag (in het weekend vaak 8 uur) en de huidige notebook produceert best wel veel warmte en de koeling maakt daardoor een enorm lawaai. Dat zijn toch problemen dat anno 2016 nog altijd niet verholpen zijn. Daar wil ik dus wat extra aandacht op vestigen.
Naar specificaties toe heb ik zeker geen gaming notebook nodig. Een Intel Core i5-processor is perfect voor het gebruik van Photoshop en renderen van Sketchup modellen, het is altijd zo'n mythe dat je daar sowieso een i7 voor zou nodig hebben. Maar dat is de praat van een winkelverkoper natuurlijk.


Ik vind het in ieder geval tof dat er nieuwe mogelijkheden gesuggereerd worden, ik leer dit merk/deze website dan ook kennen. Heb zelf iets opgesteld die wel aanleunt bij mijn wensen.
Maar misschien kijk ik nog even verder richting de eerder opgesomde merken/productlijnen, in de hoop dat die betrouwbaar zijn?


Bekijk bijlage Offerte-BTO.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ook met deze configuratie is niets mis. Als jij geen goed gevoel krijgt na het bekijken van filmpjes, dan moet je BTO links laten liggen.
Alle merken hebben hun uitvallers en ontevreden klanten. Waarom Acer over het algemeen niet wordt geadviseerd? Linksom of rechtsom, materiaal kost geld. Hoe goedkoper het materiaal, hoe goedkoper het eindproduct. Dat wil niet zeggen dat Acer 'slecht' is, er zullen ongetwijfeld vele miljoenen tevreden gebruikers zijn, maar zoals ik in de vorige zin schreef : materiaal kost geld. Ook Dell verkoopt érg veel, net zoals Asus. Toch zijn die overwegend duurder dan Acer..........
 
Ik heb een paar filmpjes van BTO bekeken op Youtube, en in een filmpje zie je zelf de blogger even met zijn vinger op de behuizing duwen en je ziet gewoon dat het hele paneel mee buigt.
Ook zat het scherm behoorlijk los. Zijn dingen die ik in de andere filmpjes ook zag terug komen.


Mijn computer draait gemiddeld 6 uur per dag (in het weekend vaak 8 uur) en de huidige notebook produceert best wel veel warmte en de koeling maakt daardoor een enorm lawaai. Dat zijn toch problemen dat anno 2016 nog altijd niet verholpen zijn. Daar wil ik dus wat extra aandacht op vestigen.
Naar specificaties toe heb ik zeker geen gaming notebook nodig. Een Intel Core i5-processor is perfect voor het gebruik van Photoshop en renderen van Sketchup modellen, het is altijd zo'n mythe dat je daar sowieso een i7 voor zou nodig hebben. Maar dat is de praat van een winkelverkoper natuurlijk.


Ik vind het in ieder geval tof dat er nieuwe mogelijkheden gesuggereerd worden, ik leer dit merk/deze website dan ook kennen. Heb zelf iets opgesteld die wel aanleunt bij mijn wensen.
Maar misschien kijk ik nog even verder richting de eerder opgesomde merken/productlijnen, in de hoop dat die betrouwbaar zijn?


Bekijk bijlage 287331

Kijk eens naar deze danBekijk bijlage Offerte-BTO (1).pdf? iets duurder, maar van aluminium en ook gewoon BTO.
 
BTO = Clevo

Wat doet BTO met een Clevo laptop... Stikker op plakken met BTO!

Wanneer je een beperkt budget hebt, kun je beter naar een Clevo laptop zoeken. Bij BTO betaal je meer voor het MERK. Check dit over Clevo Notebooks: Wat zijn Clevo barebones?
 
Voldoet deze aan je verwachtingen ? ... dan heb ik het puur over de specs, (nog) niet over de prijs. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan