systeem hersteld van een ernstige fout.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Bij tijd en wijle overkomt 't me dat "winxp home edition2006" plotseling crashed van een ernstige fout.
Eerst dacht ik dat 't een virus was, maar de virusscanner geeft geen resultaat.
Na een paar keer dit foutenrapport doorgestuurd te hebben
begon ik me af te vragen wat er de rede van kon zijn.

Ik heb alleen en bericht van 't foutrapport,
maar zou 't mogelijk zijn om te achterhalen wat er de oorzaak van is?

error.jpg
 
Heb je een afzonderlijke tool als firewall ingesteld, of gebruik je de Windows firewall?
Daarnaast, Microsofts ondersteuning voor XP (waaronder ook de beveiligingsupdates) zijn al even gestopt.
Wordt het niet tijd voor een nieuw besturingssysteem? Zelfs de ondersteuning voor Vista stopt volgende maand.
 
Windows maakt logboeken waar je fouten en tekortkomingen kan vinden. Meestal zijn deze meldingen normaal. Er kan iets tussen staan rond het tijdstip dat de computer crashte, dan is dat natuurlijk interessant. Type bij Help "logboeken" of ga naar configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > logboeken.

Je kan opstarten in veilige modus om te kijken of Windows dan ook stopt. Drivers worden dan niet geladen. Bij "zo nu en dan" wordt het moeilijker.

Doe eens een schijfcontrole zoals die van het bestandssysteem of lezen en schrijven en een geheugentest. Bij verdenking van het geheugen kunnen de reepjes misschien één voor één worden uitgenomen. Wel de vereisten voor de plaatsing in acht nemen, deze staan in de handleiding van het moederbord.

Meteen ook stekkertjes controleren. De lintkabels zitten wel eens fout. Het lange eind moet op de controller aansluiting, het andere eind is voor een station die als Master ingesteld staat en de middelste eventueel voor een station met de jumper op Slave. CS of Cable Select kan het na verloop van tijd niet meer goed doen en kan beter worden vermeden. Misschien kan je beter ook een andere controller gaan gebruiken.

Kijk of er voldoende schijfruimte is. Start dan op zonder virtueel geheugen. Defragmenteer de schijf en stel het virtueel geheugen opnieuw in, deze keer even groot minimaal als maximaal.

Geef de opdracht sfc /scannow om de beveiligde systeembestanden te controleren. Bij tekortkomingen moet de Windows schijf ingevoerd worden.

Het programma AutoRuns vertelt je wat er op de computer opstart. Mogelijk veroorzaakt een updater of indexeerder een fout. de-installeer of schakel uit wat je niet nodig bent. Onbekende namen moet je even met Google zoeken naar nut en noodzaak. Resultaten zijn er dan natuurlijk al op de eerste pagina. Doe echter geen on-line scans. Best kans dat je met AutoRuns goed kunt zien of er malware of spyware op de computer is gekomen. Maak even aantekeningen zodat het de volgende keer geen uur duurt voordat je de lijst bent doorgelopen.

Bij eigenschappen van de schijfstations in verkenner kan je "indexeren voor snellere zoekopdrachten" uitschakelen. Dit scheelt alweer veel systeembronnen.

Is het niet bij bepaalde programma's Gimly?

De voeding die is nog goed? Deze willen nog wel eens achteruit gaan in vermogen en betrouwbaarheid. Maak de kast ook stofvrij als dat nodig is.

Bij een tweede gedachte, heb je service pack 2 geïnstalleerd? Zonder dit is Windows verouderd en loop je tegen beperkingen aan. Als service pack 2 of 3 werd geïnstalleerd dan is Application Layer Gateway service kennelijk niet meer nodig voor de Firewall en kan het worden uitgeschakeld bij de opdracht SERVICES.MSC Controleer daarna of de Firewall werkt (niet de instellingen maar de Firewall zelf). Het moet geen symptoom bestrijding zijn dus wel de bovenstaande controles uitvoeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@gast0225: Ik heb windows firewall. Daarnaast is er een avg en mcafee virusscanner.

@Alfred2: Ik denk niet dat 't aan de computer ligt. Die is verder in orde.

Er zit service pack3 op, en ik weet dat er modernere systemen zijn.
Tot nu toe ben ik tevreden met winxp, en ik heb niet meer nodig.
Neemt niet weg dat ik probeer te begrijpen wat er dan zonder verdere updates gebeurt.
Ik heb alle updates voor WinXp apart op een schijf en installeer zo om 't half jaar een nieuw format.

Ik heb echter eens goed naar de foutmelding gekeken want 't is een dump code.
Wat ik niet goed begrijp is dat de

"C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\WER51bb.dir00"

naar een datum verwijs van "10-5-2016 om 22:17:34".

terwijl 't incident 2 december2016 plaats vond.

Ik zit dus naar een foutmelding van 10 mei te kijken.
Als ik ga zoeken in de Local Files kan ik er geen dumpbestand WER2b1 van 2-12-2016 vinden.
Ik zal 't dan maar onverklaarbaar noemen.

OKcomputer.
:d
 
Laatst bewerkt:
En dit...:

Application Layer Gateway service is kennelijk niet meer nodig voor de Firewall bij service pack 2 en 3 en kan worden uitgeschakeld bij de opdracht SERVICES.MSC

Even gemakkelijk schakel je het weer in.

Waarom twee virusscanners, ik wist niet eens dat het kon. Ze zijn beide ook nogal veeleisend. Grote kans dat het systeem op een gegeven moment gewoon bezet is.
 
Hoi,
Zoals @Alfred 2 al aangaf, 2 verschillende virusscanners zitten elkaar in de weg!
Je hebt het over een Home Editie van 2006, als je schijf ook zo oud is kun je het bijna wel vergeten.
Een advies, waarmee een heleboel mensen het niet mee eens zullen zijn: Schakel Win Update uit, gebruik alleen 3th party software (dus geen ingebouwde Windows software, browser enz.) en je zal geen problemen meer hebben met haperende pc's of een blue screen.
Mijn eigen pc's met WinXpProSp3 en Win7ProSp1 lopen nog altijd als een zonnetje, al jarenlang.
Nog een tip: Zorg dat je een image van je schijf hebt op een cd/dvd van het moment dat je OS volledig geïnstalleerd is naar jouw wensen en een BU van al jouw software en data op een externe.
Hardware kan altijd stuk gaan, daar heb je weinig tot geen invloed op. Het heeft soms ook met de leeftijd te maken van je hardware. Jouw TV zal hoogstwaarschijnlijk ook geen 20 jaar meegaan.
 
Laatst bewerkt:
Twee virusscanners is inderdaad onhandig. AGV is gratis en McCaffee komt vaak met de webbrowser meegeleverd.
Het zou goed mogelijk zijn dat ze elkaar dwarszitten.

Ik probeerde de foutmelding een keer te volgen, benieuwd wat ik telkens doorstuur.
De computer is al tien jaar oud en financïeel zit ik niet zo ruim in budget.
Over 't algemeen ben ik er best tevreden mee.
't Enige wat me echt overvallen heeft was een fan die zo stoffig was dat 't een stofzuiger geluid werd.
Zoiets schoonmaken lijkt nog simpel, maar ik had er nog veel werk mee.

Voorlopig blijf ik verder profiteren van de afschrijvingskosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan