Geheugen vervangen = Windows herinstalleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb onlangs in de PC van mijn echtgenote het interne geheugen vervangen. Er zat 2 x 4 GB in. Nu zit er 2 x 8 GB in.
In welke gevallen is het raadzaam/wenselijk om nu Windows opnieuw te installeren?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Als het goed is zal Windows dat automatisch herkennen en is een herinstallatie niet nodig.
 
De computer (en daarmee Windows?) heeft het geheugen inderdaad gewoon herkend. Maar werkt de computer nu net zo optimaal als voorheen?
 
De computer zal daarmee prima werken maar de vraag is waarom je denkt 16GB nodig te hebben.
 
De computer zal daarmee prima werken maar de vraag is waarom je denkt 16GB nodig te hebben.
De computer was erg traag (en het geheugen goedkoop verkrijgbaar).
Wanneer is geheugenuitbreiding af te raden?
 
Het afgelopen uur heeft de computer al twee maal een blauw scherm laten zien en is dus opnieuw opgestart. Wat is daarvan de oorzaak (of beter: hoe verhelp ik dit?)
 
Zoveel geheugen heeft pas nut als je bijvoorbeeld programma's gebruikt voor intensieve film- of foto editing. Voor Windows zelf met standaard zaken als Office en simpele spelletjes is dat niet nodig en zal het geen snelheidswinst opleveren.
Dat blauwe scherm zal ook een error code tonen. Laat die hier weten.
 
http://www.resplendence.com/whocrashed
Gebruik die eens en zet de uitdraai hier neer.

En maak een uitdraai van Speccy en zet de weblink hier neer, zie m'n sig.
En een screenshot van opstarten via msconfig of Ccleaner bij gereedschap en opstarten.

Tis een hardnekkige veronderstelling dat een pc sneller wordt met meer geheugen.
 
Van een trage PC met 2 x 4GB aan boord maak je geen sprintwonder door er 2 x 8GB in te stoppen ... hier is meer aan de hand en er is een foute "oplossing" voor verzonnen.

Wat is daarvan de oorzaak

Had je ook last van BSOD's toen je nog 2 x 4GB aan boord had ?
 
Van een trage PC met 2 x 4GB aan boord maak je geen sprintwonder door er 2 x 8GB in te stoppen ... hier is meer aan de hand en er is een foute "oplossing" voor verzonnen.
Nee, geen sprintwonder, maar ik verwachtte wel dat ie er sneller van zou lopen.

Had je ook last van BSOD's toen je nog 2 x 4GB aan boord had ?

Nee, daar had de bewuste PC toen geen last van.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Tis een hardnekkige veronderstelling dat een pc sneller wordt met meer geheugen.

Deze veronderstelling is een restant uit het verleden, toen computers met (te) weinig geheugen werden uitgevoerd, waardoor een swapfile noodzakelijk werd.

Met meer dan 4Gb is dat tegenwoordig geen issue meer.
Snel geheugen zal je merken in clockticks, lagere waarden is een sneller geheugen, maar of 1 clocktick meer of minder het prijsverschil rechtvaardigt ik geloof er weinig van.
En dan nog, over het algemeen zijn thuisgebruikers best bereid een tijdverschil van minder dan 20 MilliSeconden langer te wachten :)

8 GB is ruim voldoende voor normaal gebruik.
Een keerzijde: Windows (was) is slordig met geheugen, als er meer geheugen beschikbaar is word er meer gereserveerd, waardoor sommige actie's langer duren omdat er meer geheugen beschreven moet worden.
Bekijk de taakmanager maar eens bij computers met meer of minder geheugen.
Investeer liever in een SSD dat ga je wel merken in snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud is je Windowsinstallatie en in welke staat van onderhoud verkeert deze ?

De computer is ruim een jaar oud (augustus 2015). Ik heb er een nooit gebruikte Windows 7 gezet, die geüpgradet naar Windows 10 en daarna via MediaCreationTool en Microsoft-account Windows 10 kaal geïnstalleerd.
We hebben McAfee Antivirus. De computer wordt regelmatig geschoond (CCleaner en Malwarebytes).
Welke informatie wil je nog meer weten?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Een andere gebruikte merkte al terecht op dat Speccy van deze computer geen goed rapport geeft. De computer bevat nl. maar 2 slots voor geheugenstrips.

Volgende week hoop ik er een andere processor in te laten zetten. Zal ik dan ook het oude geheugen weer terug zetten?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Geen log van Whocrashed?

Je laat te veel opstarten, er hoeven alleen items te staan over de anti-virus en drivers, de rest kan eruit.

En Chrome wil ook wel eens veel resources opsnoepen, miss. FF gaan gebruiken?

En bij 4GB geen crashes en met 8GB wel?
Zou dan een memtest uitvoeren per reepje geheugen.
http://www.memtest.org/
 
Volgende week hoop ik er een andere processor in te laten zetten
Dan is de kans groot dat je windows wel opnieuw moet installeren/activeren.

Reepjes met memtest testen is zeker een aanrader.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan