nieuw modem tele2 maar windows 7 "ziet" mijn ethernetkabel niet, wifi doet ie wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben43

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
141
hoi,

tele2 gaat in januari 2017 over op nieuw netwerk en daarom nu een nieuw modem (technicolor TG789bvn) gekregen.
ik heb altijd een draad aansluiting op de asus laptop w7, dus wil geen wifi.

had het nieuwe modem met draad aangesloten maar geen internet en "windows oplossing" zegt dat de ethernetkabel niet is aangesloten.
heb daarna ander kabel geprobeerd, de modem gereset, maar dat mocht allemaal niet baten, btw, op het oude modem doet alles het (nog steeds) goed.
tevens geprobeerd met wifi en dat werkt wel goed, maar dat wil ik niet.

heb ook een andere laptop met ubuntu geprobeerd en daar doet ie het wel met draad ?


kort samengevat, op windows 7 werkt het oude modem goed met draad/ethernet en wifi.
het nieuwe modem werkt niet op w 7 met draad/ethernet maar wel met wifi.
het nieuwe modem werkt wel op ubuntu met draad/ethernet (wifi niet geprobeerd).


wie o wie kan mij helpen ?
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me typisch een vraag voor de klantenservice van Tele2.
 
Dat lijkt me typisch een vraag voor de klantenservice van Tele2.
al contact gehad met tele2 en zelfs tevens ook een monteur van tele2 een uur lang aan de lijn gehad, ze komen er niet uit.
ik krijg wel een nieuw modem toe gestuurd, maar persoonlijk geloof ik niet in die "oplossing" want op ubuntu doet ethernet het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Als ze er zelf al niet uit komen is het voor anderen helemaal lastig uiteraard. Ik neem aan dat de instellingen van het beide modems al vergeleken zijn? Is de optie van een eventueel defect nieuw modem aan de orde gekomen? Het lijkt me vreemd dat ze zouden zeggen van wij komen er niet uit en zoek het verder zelf maar uit.
 
Als ze er zelf al niet uit komen is het voor anderen helemaal lastig uiteraard. Ik neem aan dat de instellingen van het beide modems al vergeleken zijn? Is de optie van een eventueel defect nieuw modem aan de orde gekomen? Het lijkt me vreemd dat ze zouden zeggen van wij komen er niet uit en zoek het verder zelf maar uit.
onze berichten hebben elkaar net gekruist.
de "oplossing" van de monteur is het toe sturen van een nieuw modem. persoonlijk zie ik dat niet als een oplossing maar wie weet.
 
Wat ik al opmerkte, het nieuwe modem zou defect kunnen zijn. Even afwachten dus wat de vervanger straks doet.
 
En als dat het niet zou zijn, dan zou je nog kunnen overwegen de (vele..........?) schermpjes met instellingen te gaan vergelijken (digitale plaatjes schieten)
 
technicolor-tg789bvn.jpg

zie foto modem,
als ik de ethernetkabel in de rode aansluiting (lan/wan) stop ipv 1 van de 4 gele (ethernet) dan ziet windows de kabel wel en gaat identificeren maar zegt op het eind "onbekend netwerk" en nog steeds geen internet verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik al opmerkte, het nieuwe modem zou defect kunnen zijn. Even afwachten dus wat de vervanger straks doet.
op 5 januari wordt het netwerk omgezet door tele2, dan zal mijn oude modem dus niet meer werken en kan ik dus verplicht met het nieuwe modem op wifi, wat ik dus absoluut niet wil, vandaar dat ik dus probeer op fora zo spoedig mogelijk een oplossing te vinden ipv rustig afwachten.
daarbij kom nog eens dat ik (zonder onbescheiden te willen overkomen) durf te voorspellen dat een ander/nieuw modem geen verschil gaat maken, maar ondertussen ben ik dan weer week verder.
.
dus heren/dames techneuten, wie kan mij helpen aub ?
 
Ik begrijp de motivatie wel hoor en je hebt gelijk dat je dat probeert. Ik verwacht alleen dat als er adviezen komen dit dezelfde zullen zijn als wat Tele2 al heeft gedaan.
 
Leen eens van iemand een switch en zet die tussen je pc en de tele2 routermodem. Gebruik je dezelfde kabel in de tele2 routermodem die werkt op de ubuntu laptop om die te verbinden met de switch en (sluit aan op 1 van de 4 gele aansluitingen van de tele2 routermodem) en laat een andere netwerkkabel de switch en de pc met elkaar verbinden (op een andere poort van de switch, natuurlijk).

Werkt dat wel, dan kun je het evt. zo laten [is wel een extra (stroom verbruikend) apparaat in je netwerk] of je kijkt of je het met de nieuwe routermodem het zónder de switch er tussen kunt doen.

Vraag je mij nu waar het probleem ligt, dan vermoed ik de "crappy" netwerkkaart van je pc. Uiteraard kun je ook van iemand eens een USB (of insteekkaart variant) bedrade netwerkkaart lenen en die gebruiken/testen zónder switch ipv. de ingebouwde in je pc. Juist voor dit soort problemen en testwerk heb ik altijd een USB bedrade netwerkkaart in mijn gereedschapskoffer.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Leen eens van iemand een switch en zet die tussen je pc en de tele2 routermodem. Gebruik je dezelfde kabel in de tele2 routermodem die werkt op de ubuntu laptop om die te verbinden met de switch en (sluit aan op 1 van de 4 gele aansluitingen van de tele2 routermodem) en laat een andere netwerkkabel de switch en de pc met elkaar verbinden (op een andere poort van de switch, natuurlijk).

Werkt dat wel, dan kun je het evt. zo laten [is wel een extra (stroom verbruikend) apparaat in je netwerk] of je kijkt of je het met de nieuwe routermodem het zónder de switch er tussen kunt doen.

Vraag je mij nu waar het probleem ligt, dan vermoed ik de "crappy" netwerkkaart van je pc. Uiteraard kun je ook van iemand eens een USB (of insteekkaart variant) bedrade netwerkkaart lenen en die gebruiken/testen zónder switch ipv. de ingebouwde in je pc. Juist voor dit soort problemen en testwerk heb ik altijd een USB bedrade netwerkkaart in mijn gereedschapskoffer.

Tijs.

ken niemand met een switch dus dat gaat hem niet worden, is het misschien mogelijk om 1 van de modems als switch te gebruiken ?
.
"dan vermoed ik de "crappy" netwerkkaart"

maar hoe kan die het dan wel gewoon goed doen met het oude modem ?
.
btw, ik weet niet of dat kan maar ik had een aantal jaren geleden een provider die een ander soort ethernet kabels gebruikte dan andere providers en dan werkte het modem ook niet, zou dit misschien het geval kunnen zijn ?
 
Je kunt een routermodem inzetten, maar als dat dezelfde is als de oude, dan gaat het je niets opleveren (per slot werkte het al daar). Heb je echter nog een andere inactieve routermodem, sluit die dan via 1 van zijn 4 LAN aansluitingen aan aan je pc (de inactieve routermodem niet aansluiten op de ADSL verbinding en ook niet aan de huidige actieve routermodem van Tele2), log in op de instellingen van de routermodem en zet bij de LAN instellingen de DHCP server functionaliteit uit (en ook de wifi functionaliteit, als die routermodem die functie actief heeft, momenteel). Daarna de netwerkkabel losmaken, de routermodem via een van de 4 LAN aansluitingen aansluiten op een van de 4 LAN aansluitingen van de actieve routermodem van Tele2 en een van de andere 4 LAN aansluitingen van de hergebruikte routermodem aansluiten op je pc. Je hebt dan de hergebruikte routermodem gedegradeerd tot switch.

Gegeven dat het met de ubuntu laptop wel werkt (en andere kabels etc.), wat blijft er dan over als de 'schuldige'? Juist: De netwerkkaart in je huidige pc (of eventueel diens driver). Om precies te zijn: Blijkbaar komt er geen link tot stand met die netwerkkaart, momenteel.

Goed, er zijn, wat mij betreft, nog 2 dingen mogelijk (naast wat ik in mijn vorige posting aangaf):
a. Je zet de snelheid van de huidige netwerkkaart vast op een bepaalde link-speed: Start Apparaatbeheer, klik Netwerkadapters open, rechtsklik op je netwerkkaart en kies Eigenschappen. In het tabblad Geavanceerd, experimenteer met vaste link-speeds, bijv. beginnen met 100mbit full duplex. Werkt dit na wat experimenteren, dan zal het (naar mijn idee) ook goed werken met de nieuwe routermodem van Tele2.
b. Je wacht totdat de nieuwe routermodem, hopelijk levert dat resultaat.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als je ook TV van Tele2 hebt, denk er dan aan dan 1 van de vier bovengenoemde LAN poorten daar speciaal voor ingericht kan zijn en je op die poort dan geen internet hebt.
 
Laatst bewerkt:
@edmoor: Daar had ik ook aan gedacht, maar ik neem aan dat de vragensteller dezelfde LAN poort gebruikt heeft bij zijn tests met zijn pc en de ubuntu laptop.
Verder (belangrijk!): Als zijn nieuwe routermodem deze is met deze handleiding, dan gaat de tv geen probleem opleveren (mag in alle 4 poorten) en ook bedraad Internet mag in alle 4 poorten. [Ik vermoed dat de TV ontvanger van Tele2 is ingesteld op een aparat VLAN. Eventueel zijn ook andere manieren om de scheiding te bereiken mogelijk, maar dat is niet waarschijnlijk, overigens.]

Alvast: M.b.t. de rode aansluiting op de router: deze handleiding beschrijft dat het een WAN poort is, dus als je de technicolor niet als ADSL routermodem wilt gebruiken maar als breedband router (dus met, extra, een aparte ADSL/kabel (router-)modem ervóór).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een routermodem inzetten, maar als dat dezelfde is als de oude, dan gaat het je niets opleveren (per slot werkte het al daar). Heb je echter nog een andere inactieve routermodem, sluit die dan via 1 van zijn 4 LAN aansluitingen aan aan je pc (de inactieve routermodem niet aansluiten op de ADSL verbinding en ook niet aan de huidige actieve routermodem van Tele2), log in op de instellingen van de routermodem en zet bij de LAN instellingen de DHCP server functionaliteit uit (en ook de wifi functionaliteit, als die routermodem die functie actief heeft, momenteel). Daarna de netwerkkabel losmaken, de routermodem via een van de 4 LAN aansluitingen aansluiten op een van de 4 LAN aansluitingen van de actieve routermodem van Tele2 en een van de andere 4 LAN aansluitingen van de actieve routermodem van Tele2 aansluiten op je pc. Je hebt dan de hergebruikte routermodem gedegradeerd tot switch.

Gegeven dat het met de ubuntu laptop wel werkt (en andere kabels etc.), wat blijft er dan over als de 'schuldige'? Juist: De netwerkkaart in je huidige pc (of eventueel diens driver). Om precies te zijn: Blijkbaar komt er geen link tot stand met die netwerkkaart, momenteel.

Goed, er zijn, wat mij betreft, nog 2 dingen mogelijk (naast wat ik in mijn vorige posting aangaf):
a. Je zet de snelheid van de huidige netwerkkaart vast op een bepaalde link-speed: Start Apparaatbeheer, klik Netwerkadapters open, rechtsklik op je netwerkkaart en kies Eigenschappen. In het tabblad Geavanceerd, experimenteer met vaste link-speeds, bijv. beginnen met 100mbit full duplex. Werkt dit na wat experimenteren, dan zal het (naar mijn idee) ook goed werken met de nieuwe routermodem van Tele2.
b. Je wacht totdat de nieuwe routermodem, hopelijk levert dat resultaat.

Tijs.
pff, wordt me iets te technisch !
ik bestel wel een usb netwerk kaart uit china http://www.dx.com/nl/s/usb-2-0-10-100mbps diegene van 5.13 euro lijkt me wel wat ?
er zijn er nog goedkoper maar wil niet de allergoedkoopste haha.
 
@edmoor: Daar had ik ook aan gedacht, maar ik neem aan dat de vragensteller dezelfde LAN poort gebruikt heeft bij zijn tests met zijn pc en de ubuntu laptop.

Dan is het in ieder geval even ter sprake gekomen :)
 
Hmm... Dat verhaal over de link speed lijkt me toch echt niet ingewikkeld. Enige wat mogelijk ingewikkeld is is het openen van Apparaatbeheer, welke te openen is via het commando (je kunt er naar zoeken in Windows):
devmgmt.msc

M.b.t. de netwerkadapters die je aangaf kan ik je niet vertellen of daar goede bij zitten of niet. Ik zelf gebruik/verkoop/installeer altijd de Eminent EM1017, die (bij 3 van de 4 gelinkte webshops) tussen de 24 en 30 euro kost, wat veel duurder is dan wat jij laat zien in je link.
Reden waarom ik die Eminent altijd gebruik is 'het USB draadje' dat er aan zit (vanwege risico van afbreken indien het een usb adapter is zónder USB draadje), dat hij USB 3 ook aankan, de driver-ondersteuning en de aanwezige chipset.
Een gokje wagen kan altijd, want wat jij laat zien is wel (veel) goedkoper dan de mijne én vaak zonder verzendkosten.

Tijs.
 
joehoe, tis gelukt !!

bedankt dnties !!!

ik heb de DHCP server van een oud modem uit kunnen zetten en tussen de nieuwe modem (die eerst niet werkte op ethernet) en mijn laptop en hij doet het :D:):eek:
.
tis natuurlijk wel een beetje raar om 2 modems nodig te hebben om mijn bedraad internet te behouden maar het zei zo.
misschien dat het nieuwe modem wat ik nog toe gestuurd krijg soelaas brengt ? maar het is iig alvast een oplossing, ben er blij mee.

nogmaals iedereen bedankt (maar vooral dnties :D ).

en wat mij betreft opgelost !
 
Laatst bewerkt:
Het is bekend dat sommige bedrade netwerkkaarten/op het moederbord geïntegreerde netwerkchips problemen hebben met sommige routers/switches. Dat is dus blijkbaar bij jou aan de hand. [Geldt vooral voor Realtek gebaseerde bedrade netwerkchips is mijn ervaring.]

Mooi dat het nu werkt, hopelijk kan de gedegradeerde routermodem er tussenuit als de nieuwe Tele2 routermodem verschijnt en anders kan je altijd nog met de andere tips aan de slag (=spelen met vast ingestelde link-speed danwel aanschaf USB netwerkkaart) als je toch wilt proberen die energieverbruikende gedegradeerde routermodem er tussenuit te halen i.c.m. de nieuwe Tele2 routermodem.

M.b.t. op opgelost zetten: Vragen zet je hier op het forum zélf als opgelost: Als je ingelogd bent op het forum en deze vraag staat geopend, dan kun je rechts onder posting #1 de vraag zélf op opgelost zetten/klikken. Alternatief is (Als je ingelogd bent op het forum en deze vraag staat geopend) te klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina (die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan