Intern domein / exchange werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenXL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
1
Goedemorgen allemaal,

Helaas zitten wij sinds enkele dagen met het volgende probleem.

Woensdag 21-12-2016 ontvingen wij opeens geen email meer, dit is wel eens vaker voorgekomen, maar na het resetten van de router / server werkte alles weer als een zonnetje, echter was dit nu niet het geval, daarnaast kwamen wij onze eigen website niet op (net als de website van mijndomein) waarna wij dus direct dachten aan een blokkade, dit was dan ook meteen de reden dat wij direct contact met hun hebben opgenomen, mijndomein gaf aan dat er een reeks IP adressen waren geblokkeerd omdat deze buitengewoon veel verkeerde logins lieten zien, ons IP adres adres zat daar ook bij, op hetzelfde moment ontvangen wij een mail van de KPN dat er een DDOS aanval via onze IP-adressen was uitgevoerd.

Mijndomein liet ons weten het IP adres van de blokkade af te halen, waarna wij verwachten dat alles weer zou draaien, helaas was en is dit niet het geval. Server is daarna een keer gereboot, waarna ook de router van de stroomtoevoer is gehaald. Geval is nu dat we wel weer onze eigen website kunnen bereiken, net als de website van mijndomein, echter lijkt het erop alsof het interne domein niet meer te bereiken is en blijven services als Microsoft Exchange adressbook, Microsoft Exchange information store, system attendant, throtting en transport hangen op wordt gestart, waardoor Outlook dus geen enkele mail meer binnen haalt (via webmail op mijndomein komen ze uiteraard wel gewoon binnen)

Zojuist werd ik gebeld door een medewerker van KPN die aangaf dat er niks geks te vinden was op onze connectie, alleen dat er een aantal CRC errors waren, wij af en toe de piek van onze verbinding halen en dat er 2 Mac adressen op de router stonden. Hier kan ik zelf niet zoveel mee, omdat ik er niet heel erg veel verstand van heb, de basis ken ik .. Echter gaat dit mijn pet te boven.

Vandaar hoop ik ook dat iemand mij kan helpen met dit probleem, zodat ik het kan voorleggen aan onze ICT-er.

Specs:

Interne server met een computer of 6 aangesloten hierop.
Windows 2011 small business server
Gister geupdate naar service pack 2 in de hoop dat die het dan alsnog zou gaan doen.

Mocht er verder nog informatie nodig zijn, verneem ik dat uiteraard graag.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen.
 
Niet verstandig om er iemand voor in te huren of kost het niet functioneren van de mail geen tijd/geld?

Als eerste maar eens een scan met malwarebytes op de server uitvoeren.
Vervolgens de logboeken nakijken waarom de services niet willen starten. Dit staat daar namelijk vermeld.
Met deze informatie kunnen we verder.

Edit: Ik lees nu; "zodat ik het kan voorleggen aan onze ICT-er."
Is het niet zijn werk om het op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Magere uitleg van waar de Exchange server nu precies staat. Staat die extern of intern op het bedrijfsnetwerk? En van waaruit probeer je die Exchange server nu te bereiken (extern of intern)? En is ondertussen misschien het (interne en/of externe) ip-adres van de Exchange server gewijzigd? (Bijv. omdat die 'opeens' op automatisch toewijzen stond)?

Heb je verder al gekeken of er misschien nu een schijfruimteprobleem is en verder natuurlijk in de Windows Logboeken kijken wat er allemaal staat qua (fout-)meldingen die betrekking hebben op de Exchange services.
Overigens zou ik, in jouw geval, nooit zomaar alle Exchange services starten maar 1 voor 1, te beginnen met de Exchange Information Store en dan verder, net zolang totdat je helder hebt welke service(s) nu eigenlijk de echte problemen hebben.

En verder kan het natuurlijk zijn dat er een nu een nijpend schijfruimteprobleem is, bijv. op de partitie waar de mailstore staat etc. Ook de .log bestanden van Exchange zelf kunnen voor schijfruimteproblemen zorgen, en als jij beschrijft dat je een DDOS aanval had, dan kan het dus zijn dat de logbestanden van Exchange (erg) groot geworden zijn etc.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan