Laptop loopt steeds vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roxy90

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Berichten
160
Hallo,

Ik heb een oude PB laptop uit 2010 die bij zeer simpele acties helemaal vast loopt zoals rechtermuisknop, nieuw scherm ophalen en zo. Vastlopen gebeurt al snel bijvoorbeeld binnen 30 minuten en verschilt steeds telkens welke handeling je uitvoert.

Ik snap er niks van maar bij zwaardere acties gaat het vaak wel goed en start altijd succesvol Windows 7 op. :S Zo heb ik Prime95 gedraaid wat wel goed gaat. Temp gaat als snel naar boven richting 100 graden.

Ondernomen acties:

Geheugen met Memtest getest. Slechts een uur maar dat was om te checken of hij niet vast loopt. Geen ERRORS in ieder geval

Geheugen modules omgewisseld, schoon geblazen en module los getest in Windows.

Windows 7 image van PB opnieuw geïnstalleerd (waar ik al bang voor was hij loopt nog steeds vast want ook in niet Windows omgevingen loopt hij vast zoals: HBCD). Bij herinstallatie liep hij vast maar bij de tweede weer niet. :S

BIOS reset, batterij niet los gehaald omdat er geen knoopbatterij erin zit

Laptop van binnen schoongemaakt. Liep nog steeds vast dus laptop weer helemaal uit elkaar maar deze keer de hele mobo eruit en schoonmaken. Ook CPU eruit gehaald en koeler (geen nieuwe pasta erop gedaan). Laptop blaast nu wel harder maar laptop loopt nog steeds vast. :(

Zojuist Seatools gedraaid maar liep al bij 2% helemaal vast. Nu draait CHKDSK en dat gaat wel weer goed :S

Met en zonder accu gedraaid.

==

Wat is er aan de hand?? Ik zit te denken dat de laptop gewoon defect is? Mobo of misschien zelfs CPU?? \
 
Je moet zo wie zo nieuwe koelpasta aanbrengen, anders blijft het een vrijwel kansloze missie.
Begin met het uitsluiten van mogelijke oorzaken, die koelpasta is er 1 van..
 
Thanks. Het is een AMD processor. Ik heb trouwens nog een Intel koelpasta van CoolerMaster, kan deze ook erop? :)
Ik ben ook nog even met de stofzuiger langs de ventilatiegaatjes gegaan, tot mijn verbazing is de ventilator veel rustiger. :S Hij draait nu een HD filmpje van Youtube.

Ook lijkt de ventilator versleten te zijn aangezien hij een schurend geluidje maakt.
 
Er zit wel degelijk verschil in het soort koelpasta wat warmtegeleiding betreft maar beter iets dan niets dus ik zou het gewoon gebruiken.
Wel eerst de oude koelpasta verwijderen van zowel processor als koeler.
Dat gaat prima met een make-up pad van de vrouw en zuivere alcohol of nagellak remover...

Bij een laptop is het in de meeste gevallen zaak dat je de hele koel-unit eruit haalt omdat dat meestal de enige manier is waarop je goed bij de heatpipe-radiator en ventilator kunt komen om deze grondig te reinigen.
Dat reinigen doe je niet met een stofzuiger maar bij voorkeur met perslucht ( compressor ).
Daarna de koel-unit terug plaatsen met nieuwe koelpasta op zowel processor als grafische chip indien beide door 1 koellichaam worden gekoeld.
Je zult zien dat, iendien juist uitgevoerd, het gejank van de ventilator vrijwel verdwenen is en de temp. ook netjes blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan