upgrade van 8.1 naar win10 blijft hangen bij updates zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

adisa

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2007
Berichten
14
Ik heb nu al 2x win 10 proberen te installeren op win 8.1. (hiervoor zat win10 er al op, maar is teruggegaan naar fabrieksinstellingen 8.1). De eerste keer had ie win 10 geïnstalleerd en bleef hij hangen na opstarten bij startscherm met hp logo. De tweede poging bleef ie heel lang hangen bij updates zoeken waarna ik het heb afgebroken. Nu in win8.1 heeft ie nog steeds problemen met updates zoeken, hij blijft zoeken in een loop.

Wat kan ik aan het updates probleem doen zodat ik win 10 nu eindelijk kan installeren (upgraden).

Alvast bedankt!
 
Advies : upgrade links laten liggen en een schone installatie doen. Je hoeft namelijk voor een geldige licentie / key niet te upgraden, want jouw machine is door een eerdere upgrade geregistreerd bij Microsoft en dus kun je een kale 10 installatie invoeren : Klik
 
Hai gast0225, dankje voor je reactie! Dus niet upgraden maar de optie: een installatie voor een andere pc, en dat op usb zetten?

Ben intussen gestart met de 8.1 weer terugzetten op fabrieksinstellingen vanwege het updates probleem. Hiervoor heb ik dit ook gedaan en dat ging vrij snel. Nu zegt ie dat het uren gaat duren??? .....Ik kan het proces terugzetten naar fabrieksinstellingen niet zomaar stoppen neem ik aan?
 
Als alternatief voor waar gast0225 mee kwam: Je kunt rollup updates packages downloaden ("kwaliteitsrollup"), dus niet het normale update-proces volgen. Zie (bijv.) hier voor wat (achtergrond-)informatie.

hier de courante lijst van die rollup packages (wordt altijd bijgewerkt als er nieuwe komen) voor Windows 8.1 en Windows server 2012.
Zie dat je via de Catalog server van Microsoft (vanuit Internet Explorer) voor de December 2016 versie moet zoeken naar KB3205401 en die downloaden (en installeren) voor jouw versie Windows.
Eerst Toevoegen, dan klikken op "Mandje weergeven" en van daaruit downloaden.

Link Catalog server: https://catalog.update.microsoft.com

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Dnties en gast0225, excuses voor mijn late reactie.
Ik heb de rollup packages gedownload en geïnstalleerd maar het update probleem bleef. Heb toen maar besloten (na de zoveelste upgrade poging) om een schone installatie toe doen zoals gast0225 voorstelde.

Bij het installeren van de schone installatie stuitte ik wel op een partitie probleem. Bij het kiezen op welke partitie ik het systeem wilde installeren koos ik voor de primaire die op dat moment op partitie 4 stond. Ik kreeg de melding dat het niet op de juiste volgorde stond. Ben toch doorgegaan want ik heb begrepen dat je partities naderhand kunt benoemen en/of verwijderen om zo ook schijfruimte vrij te maken.
geen idee hoe dat moet. Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
 
Doe bij je volgende posting een plaatje van het schijfbeheer / opslag.

Configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.
Past het niet 'lekker leesbaar' op 1 plaatje? Dan svp 2 plaatjes.

Dit dus :

schijfbeheer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als jij Windows op C hebt gezet, dus die partitie van 912,4 Gb, dan heb je het goed gedaan. De andere partities moet je met rust laten (o.a. herstel / recovery) zodat je ooit nog naar het oorspronkelijk met de machine meegeleverde Windows terugkunt.
Ik zie trouwens dat er onder de CD rom (onderstel gedeelte van je plaatje) de schuifbalk (rechtsonder in beeld) nog naar beneden kan. Hangt er nog een externe hdd aan de machine of blijft het plaatje verder leeg als je naar beneden schuift?
 
Alvast een tip: Zodra je update van een vorige versie van Windows naar Windows 10 kun je bij het begin van het proces aangeven of je (meteen) de Windows 10 updates ook wilt mee-installeren. Ik zet die optie altijd af, dus ik update pas zodra Windows 10 werkt.

Verder, m.b.t. update probleem:

Gebruik Windows Repair all in One
Je kunt het hier in werking zien, mocht je een 'instructiefilmpje' op prijs stellen en ook op de website zelf staat een filmpje.
Ik zou alleen de volgende onderdelen aanvinken in tabblad Repairs -> knop "Open repairs" en daarna op "Start Repairs" klikken:
01 - Reset registry permissions
03 - Reset service permissions
04 - Register system files
05 - Repair WMI
07 - Repair Internet Explorer
09 - Repair hosts file
10 - Remove policies set by infections
13 - Repair network
14 - Remove temp files
15 - Repair proxy settings
17 - Repair windows updates
21 - Repair MSI (Windows Installer)
26 - Restore important Windows services
27 - Set Windows services to default startup

Tijs.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hai gast0225,
Onder cd-rom is het leeg.

Ik heb nog wat vragen voor je...Ik hoop dat je me verder wilt helpen.

Kan ik de niet benoemde partities boven C niet verwijderen?
Ik zie ook dat ik 2x recovery heb. Kan een ervan weg?
Moet de C:schijf niet bovenaan?
Kan ik de C schijf opsplitsen in 2 delen (bijv C:300gb en F:612,40GB. De C: gebruik ik dan voor programmas ed. en de F:voor persoonlijke bestanden zoals fotos e.d.

Alvast bedankt!

Ha Dnties,

Dankjewel voor je hulp!
Inmiddels heb ik een schone installatie. Maar bedankt voor de tip. Mocht ik op een andere pc/laptop een upgrade doen van een win x naar win 10 dan zal ik je advies opvolgen.
Of heb ik je verkeerd begrepen?

Trouwens weet jij toevallig hoe je het systeem zo kunt omleiden/forceren dat je wel weer de optie hebt hoe en of je bepaalde updates wilt installeren. Win10 zoals je vast weet forceert automatische updates. En ik wil graag zelf bepalen wat en wanneer ik update.

Ik heb zelf deze handleiding hiervoor gevolgd, maar het werkt niet:http://www.thewindowsclub.com/make-windows-10-notify-you-before-downloading-or-installing-windows-updates
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hai gast0225,
Onder cd-rom is het leeg.

Ik heb nog wat vragen voor je...Ik hoop dat je me verder wilt helpen.

Kan ik de niet benoemde partities boven C niet verwijderen? Nee , (Nuance aanbrengend : mag wel, maar dan beperk je jezelf in toekomstig 'troubleshooten', derhalve welgemeend advies : NIET DOEN! Ze nemen trouwens weinig ruimte in beslag -alles bij elkaar slechts zo'n 3%-, dus echt 'last' heb je er niet van.)
Ik zie ook dat ik 2x recovery heb. Kan een ervan weg? Nee, zie ook vorige antwoord
Moet de C:schijf niet bovenaan? (Niet relevant)
Kan ik de C schijf opsplitsen in 2 delen (bijv C:300gb en F:612,40GB. De C: gebruik ik dan voor programmas ed. en de F:voor persoonlijke bestanden zoals fotos e.d. Ja, maar met welk doel? Het wordt er niet sneller of beter van, lekker zo laten dus.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hai gast0225,

Dankje je voor je duidelijke uitleg. Ik begrijp dat alles goed staat zoals het is. Ik zal alles laten zoals het is!
Nogmaals dank voor je hulp!

Weet jij misschien hoe ik in Windows 10 de automatische updates kan wijzigen in zelf bepalen? Heb zelf al wat uitgeprobeerd, zonder succes.

(PS: heb nl. al sinds schone win10 installatie problemen met de Intel MEI 11 update. Na deze update herstartte de laptop niet meer vanuit slaapstand en heb ik de update moeten downgraden naar de 9 versie. Nu is het probleem opgelost. Maar wil ind e toekomst graag zelf bepalen welke updates ik wel/niet download. )
 
Even een stapje terug: Begrijp ik goed dat de vraag in posting #1 ging over problemen zodra de "Check voor updates" (o.i.d.) optie aan blijft staat bij het upgrade-proces vanuit Windows 8.1 naar Windows 10?
Dus niet (zoals ik het interpreteerde) dat Windows 8.1 via Automatische Windows updates (of 'handmatig') niet te updaten was naar een benodigd niveau waarop de overgang naar Windows 10 mogelijk wordt/succesvol is uit te voeren?

Tijs.
 
Dag Tijs, je hebt het wel goed begrepen. Het was zo dat windows update sowieso bleef hangen tijdens het zoeken naar updates en ook tijdens de windows upgrade. Het bleek daarna ook zo dat tijdens de zoveelste upgrade naar win 10 hij bleef hangen op 95% van de installatie. Omdat de zoveelste upgrade naar 10 mislukte ofwel door een update probleem ofwel door een mislukte isntallatie van win 10 heb ik besloten om toch maar voor de schone installatie te gaan.

gast0225, dank voor de links! De eerste link legt uit dat je handmatig updaten kan uitschakelen. Maar als ik updates helemaal uitschakel dan zal ik nooit eventueel nodige updates binnen krijgen die ik wel nodig heb voor een goed werkend systeem. Ik wil de optie hebben zoals in vorige versies. En dat is dat ik update voorstellen/verzoeken binnenkrijg maar dat ik zelf kan kiezen welke wel/niet. Ik zal dat andere artikel nog even doorlezen....Ik houd je op de hoogte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan