Laptop opstartprobleem: start maar sluit direct weer af - in een loop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Beste mensen,

Mogelijk een duidelijke diagnose, maar ik leg het toch graag aan jullie voor.

ACER laptop start op, sluit direct weer af en start weer op - dit in een continuous loop.

Iemand een idee wat hier het probleem vormt?
 
Altijd even vermelden welke versie Windows het betreft. Ook vermelden of, vlak vóórdat het probleem begon, er nog wijzigingen zijn geweest (software-installatie, Windows updates, hardware aangesloten etc.)

Eerste wat ik zou doen is de laptop opstarten in Veilige modus. Als je niet weet hoe, google er even naar.
Zodra ingelogd in Veilige modus, kijk de Logboeken ( eventvwr.exe , vooral de Windows Logboeken, en daar dan vooral het Systeem logboek) na voor (hopelijk) een verklaring waarom het in normale modus niet (meer) lukt.

Tijs.
 
Hoi Tijs, laptop is van m'n broer, weet niet wat er aan OS op zit. Geen wijzigingen kort voorafgaand aan de storing.
Veilige modus kom ik niet eens in, het is knop indrukken, even 2 tellen opstartactie en vervolgens weer uit om opnieuw op te starten. Ik kan nergens bij.
 
Is die laptop niet veel te warm (geworden)? Ik zou haast gaan denken aan verdroogde geleidepasta op de chipset of CPU danwel volledige blokkade van de ventilatoruitgang (bijv. door stofophoping) danwel dat de ventilator helemaal niet meer werkt etc., kortom een 'hardwareprobleem'.

Tijs.
 
Hallo

Symptomen komen overeen met een motherboardchipset die van het motherboard is losgekomen ...

Jammer genoeg geen vermelding typenr , waaruit dan ook meteen de ouderdom af te leiden was ...

Mocht deze laptop gedateerd zijn ... is deze ooit stofvrij gemaakt ???

Liep deze laptop langdurig te warm ??? af te leiden door fel blazen ventilator???

Peter
 
Kan je de laptop eens opstarten zonder harde schijf ? ... hoe gedraagt hij zich dan ?
 
Is die laptop niet veel te warm (geworden)? Ik zou haast gaan denken aan verdroogde geleidepasta op de chipset of CPU danwel volledige blokkade van de ventilatoruitgang (bijv. door stofophoping) danwel dat de ventilator helemaal niet meer werkt etc., kortom een 'hardwareprobleem'.

Tijs.

Ik vermoed dat een warmte issue niet het geval is. Laptop is alleen kortdurend gebruikt voor admin. activiteiten.
 
Hallo

Symptomen komen overeen met een motherboardchipset die van het motherboard is losgekomen ...

Jammer genoeg geen vermelding typenr , waaruit dan ook meteen de ouderdom af te leiden was ...

Mocht deze laptop gedateerd zijn ... is deze ooit stofvrij gemaakt ???

Liep deze laptop langdurig te warm ??? af te leiden door fel blazen ventilator???

Peter

Niet eerder stofvrij gemaakt, maar ook geen ventilatorgeluiden. Laptop dateert van omstreeks 2008 - geen intensief gebruik
 
Eerst zorg je dat je elektrisch ontladen bent door een ongeverfd deel van de verwarming of de waterleiding aan te raken (beter nog = antistatische armband), dan ga je aan de slag:

- laptop uitschakelen

- adapter verwijderen

- toestel dichtklappen

- toestel omdraaien

- batterij verwijderen

- klepje onderaan losschroeven en demonteren

- harde schijf uit de laptop halen, mogelijk dien je nog één of twee schroeven aan de bracket los te schroeven alvorens je de harde schijf uit het toestel kan halen ... dit is afhankelijk van het type (niet vermeld)

- laptop omdraaien en scherm in normale positie zetten

- adapter inpluggen en de powerknop induwen om te starten

Demo van het verwijderen van de harde schijf in het filmpje :

[video=youtube;dyiBj19Eyb4]https://www.youtube.com/watch?v=dyiBj19Eyb4[/video]

Beschik je niet over het juiste gereedschap of heb je je twijfels omtrent de praktische uitvoering van deze test, dan laat je je best begeleiden door iemand of breng je het toestel naar een hersteldienst.
 
Hoi gast0205, dank voor je reactie. ivm jaarwisseling een wat verlate van mij...

Het betreft overigens de 7520. Heb wel 'ns meer een HD uit een laptop verwisseld, maar deze zit wat ongebruikelijk vast (voor mij dan).
Zal de video (of een voor de 7520) eens bekijken.

Edit: moet echt 7520 zijn, niet zo slim gefilmd alleen maar kom er wel uit: https://www.youtube.com/watch?v=tR3OcFa7T70

Ok, zowel zonder accu als met accu opgestart, maar in beide gevallen (zonder HD's) hetzelfde probleem.
Dus dan kunnen we de HD's uitsluiten en vrees ik dat het mogelijk toch in de buurt zit van wat dnties en VDK-P opperden....

Kan ik zelf nog iets meer ondernemen? Ben niet vies van sleutelen..
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Zonder op te zoeken , en wat ik mij er nog van herinner ...

Dit specifieke model laptop sneuvelde bij de vleet ...

Steeds defekte chipsets.

Indien ik mij niet vergis was er een nvidia g86 xxx chipset gemonteerd.

Alle g84 en g86 i.c's. geproduceerd voor 2009 zijn defekt (delamineren).

De produktie datum staat op de chipset ... b.v.b. 0807a2 --> 7emaand van 2008.

Nvidia vond 70°C indertijd al extreem heet ... in de praktijk werden ze soms zelfs 80 to 100°C warm ... met de gekende gevolgen ...

Meer en eventueel meer korrekte info zal wel terug te vinden zijn op www...

Peter
 
Hi Peter, ook dank voor je reactie.

Dat is spijtig zeg! Klinkt naar een niet zinvol te repareren laptop.

Ik kan me nu herinneren dat er zelfs ooit onder uitgebreide garantie een nieuw mobo in is gezet.
Misschien wel datzelfde probleem (delamineren klinkt als het omgekeerde proces van lamineren.. ?). Bah.

Kan ik dus eigenlijk niets meer mee aanvangen?
 
Hallo

Defekte laptop verkopen voor de onderdelen ???

Heel veel zul je niet meer krijgen vermoed ik ... maar je weet maar nooit ...

Harddisk er uit halen , mocht je vrezen voor de "gevoelige ?? " data die er op staat ???

Peter
 
Als dit echt de definitieve diagnose is, zit er niet veel anders op vrees ik.

Uiteraard HD('s) er uit, daar ben ik altijd erg scherp op.
Met betrekking tot dit laatste: ik maak even een nieuw onderwerp....
 
HDD's kan je perfect recupereren : eerst een check van de schijven om ze nadien in een behuizing te stoppen zodat je ze als externe kan gebruiken.

Heel veel zul je niet meer krijgen vermoed ik ...

Schommelt meestal tussen €10 en €75.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan