Vakantie paklijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonFl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 dec 2016
Berichten
4
Ik ben opzoek naar iemand die een database-tje kan maken waarmee ik de paklijsten voor de vakantie kan maken en printen. Het hoeft niet een gelikt programma te zijn maar lekker functioneel!

Ik ben al eens bezig geweest in Access maar daarin loop ik vast op het moment dat ik aan één goed meerdere soorten vakantie wil verbinden. Bij voorbeeld badhanddoeken neem je mee bij een kampeervakantie of appartement maar niet bij een verblijf in een hotel.

Ik wil dus aan een goed (handdoek e.d.) 1 of meerdere accommodaties, 1 of meerdere activiteiten, 1 of meerdere soorten van vervoer en 1 of meerdere familieleden hangen.

Wie kan dit voor mij maken?

Ron
 
Databases bouwen in opdracht doe ik alleen tegen betaling, en dat zal vast je bedoeling niet zijn. Had ik een bruikbaar voorbeeldje liggen, dan zou ik dat nog wel posten maar ook dat is niet het geval. Daarnaast heet het forum 'HelpMij' en niet 'BouwVoorMij' :). Maar als iemand anders de handschoen op wil pakken, dan ben je natuurlijk alsnog spekkoper. Ik focus mij nu dus even op jouw eigen opmerking:
Ik ben al eens bezig geweest in Access maar daarin loop ik vast op het moment dat ik aan één goed meerdere soorten vakantie wil verbinden.

Kijk, dát valt binnen het HelpMij kader! Om daar op voort te borduren: wat jij wilt maken, bestaat uit een aantal tabellen. Om te beginnen heb je een tabel nodig met de mee te nemen artikelen (tArtikelen). Hierin leg je vast welke spullen je zoal mee wilt kunnen nemen, en hoeveel je er van hebt. Dat laatste heb je nodig op het moment dat je artikelen gaat toevoegen aan een vakantie, want je kunt natuurlijk geen 7 handdoeken meenemen als je er maar 5 hebt. Andersom ook: als je al 3 handdoeken hebt toegevoegd, kun je er nog maar 2 toevoegen, en geen 3.

Daarnaast heb je een tabel nodig voor de vakanties zelf. Die bevat op zijn minst 2 datumvelden (Begindatum en Einddatum), en nog wat extra velden zoals Bestemming, aantal reispersonen etc. Dat laatste veld (AantalPersonen) is weer handig als je het aantal mee te nemen artikelen wilt weten. Zo zul je voor een reis van 2 weken met 4 personen wellicht meer handdoeken menemen dan op een weekendtrip van 3 dagen met 2 personen.
En dan heb je in ieder geval ook een tabel nodig (en die heb je zo te zien nog niet) waarin je per vakantie de mee te nemen artikelen vastlegt.
Dus minstens de eerste 3 tabellen en wellicht alle volgende tabellen:
1. tArtikelen
2. tVakanties
3. tVakantie_Artikel
4. tFrequentie
5. tReisgezelschap
6. tBestemming

De laatste tabel kun je gebruiken om vast te leggen wat voor soort vakantie het is. Ga je naar de Sahara, dan neem je andere kleren mee als naar Antartica.
Tabel 4 (tFrequentie) kun je gebruiken om te berekenen hoeveel spullen je nodig hebt. Je kunt op een vakantie van 1 week wellicht met 4 handdoeken volstaan, en op een vakantie van 2 weken met 6. Omdat je wellicht in de gelegenheid bent om tussendoor een keer te wassen. Idem dito voor ondergoed. Die factor kun je dus gebruiken om uit te rekenen hoeveel exemplaren je uiteindelijk mee moet nemen.

Ik zou zeggen: post eens wat je nu hebt, dan kunnen we op basis daarvan verder kijken en helpen. Dat laatste valt dan weer onder het doel van dit forum, en volgens mij heb je daar zelf ook veel meer aan, want dan leer je er zelf ook wat van. Als ik 'm voor je maak, leer je namelijk niks.
 
Heb je ook aan takenapp overwogen? Dat gebruik ik voor al mijn lijstjes: boodschappen, vakanties, to-do's. In jouw geval zet je ieder item van je vakantiepaklijst in je takenapp. Per soort vakantie maak je een label/tag aan. Ieder item in je lijst tag je vervolgens met de soort vakantie waar het bijhoort. Vervolgens kun je eenvoudig een apart lijst maken van alle items die een specifieke tag bevatten. En alle lijsten kun je vervolgens weer makkelijk delen met andere gebruikers.

Goede gratis apps zijn Wunderlist, Todoist en Asana. Alleen hebben ook een web-versie.

Succces!
 
Leuk voorstel, ik gebruik zelf ook Wunderlist voor o.a. vakanties, en dat is voor mij meer dan voldoende, maar TS wil zo te zien wel meer, en dan is een database best bruikbaar. Want dan zijn simpele lijstjes apps precies dat: te simpel :).
 
Allereerst bedankt voor jullie reactie. De reden dat ik kies voor een database boven een app is dat je aparte paklijsten kan printen. Nu hoeft ik niet precies het aantal onderbroeken op de lijst te hebben maar een fietsbroek op een fietsvakantie is wel handig om die niet te vergeten. Ik wil de database zo maken dat je meerdere vakanties aan 1 goed kan hangen. Ik heb gelezen over 1 op veel en veel op 1 relaties maar hier gaat het mis want ik moet volgens mij een veel op veel relatie hebben. Ik zal mijn probeersel bij dit bericht voegen dan zien jullie waarschijnlijk wel mogelijkheden, althans dat hoop ik.

Het uploaden lukt mij op dit moment niet. Ik ga dit morgen nogmaals proberen.
 
Uploaden van een database is nogal beperkt, gezien de toegestane grootte. De db kun je dan het beste eerst comprimeren, en dan zippen. Blijft hij te groot, dan kun je de zip hernoemen naar .xlsb (inderdaad: een Excel extensie) en dan mag het bestand ineens 1Mb groot zijn. Is meestal meer dan voldoende.
Een veel-op-één relatie bestaat niet, dat is altijd een één-op-veel relatie. Een veel-op-veel relatie is niet meer dan een koppeltabel die via twee één-op-veel relaties is gekoppeld aan twee tabellen.

Relaties zijn eigenlijk best simpel te snappen: een artikel in je tabel Artikelen is uniek, en heeft derhalve een unieke sleutel (de één waarde). Datzelfde geldt voor je vakanties: elke vakantie is uniek (periode alleen al, je kunt maar op één vakantie tegelijk weg zijn) en elke vakantieID is dus ook uniek. De koppeltabel Vakantie-Artikel bevat minstens twee velden: ArtikelID en VakantieID. De combinatie is ook weer uniek. Maar elke vakantie kan meerdere artikelen bevatten en komt dus vaker voor (de veel-kant) en elk artikel kan bij meerdere vakanties gebruikt worden: óók een veel-kant dus.
Feitelijk zeg je dan: veel artikelen kunnen op veel vakanties gebruikt worden. En dát noem je dan de veel-op-veel relatie.
 
Bekijk bijlage Paklijst.xlsbBekijk bijlage Paklijst.xlsb
Uploaden van een database is nogal beperkt, gezien de toegestane grootte. De db kun je dan het beste eerst comprimeren, en dan zippen. Blijft hij te groot, dan kun je de zip hernoemen naar .xlsb (inderdaad: een Excel extensie) en dan mag het bestand ineens 1Mb groot zijn. Is meestal meer dan voldoende.
Een veel-op-één relatie bestaat niet, dat is altijd een één-op-veel relatie. Een veel-op-veel relatie is niet meer dan een koppeltabel die via twee één-op-veel relaties is gekoppeld aan twee tabellen.

Relaties zijn eigenlijk best simpel te snappen: een artikel in je tabel Artikelen is uniek, en heeft derhalve een unieke sleutel (de één waarde). Datzelfde geldt voor je vakanties: elke vakantie is uniek (periode alleen al, je kunt maar op één vakantie tegelijk weg zijn) en elke vakantieID is dus ook uniek. De koppeltabel Vakantie-Artikel bevat minstens twee velden: ArtikelID en VakantieID. De combinatie is ook weer uniek. Maar elke vakantie kan meerdere artikelen bevatten en komt dus vaker voor (de veel-kant) en elk artikel kan bij meerdere vakanties gebruikt worden: óók een veel-kant dus.
Feitelijk zeg je dan: veel artikelen kunnen op veel vakanties gebruikt worden. En dát noem je dan de veel-op-veel relatie.

Na je bericht ben ik aan de slag gegaan om het Access bestand te mailen, echter er zit te veel ballast in, daarom op nieuw begonnen. Het nieuwe bestand zal ik bij dit bericht voegen. Ik heb de afzonderlijke db gevuld met een paar items om een idee te krijgen. Het is niet mijn bedoeling om het aantal onderbroeken op een lijst te hebben maar wel dat ieder gezinslid een eigen paklijst voor die vakantie heeft met daarop de artikelen die voor haar of hem van toepassing zijn. Daarnaast zijn er artikelen die je als gezin mee neemt en dus op een aparte lijst zet, zes afwasborstels is wat veel!

Ik heb in het bijgevoegde bestand bewust nog geen relaties proberen te leggen om dat ik het nog niet helder heb hoe dat uitpakt. Wil(len) je of jullie eens kijken naar mijn kunsten.:)

(Het bestand originele bestand heeft de extensie .accdb)
 
Beste OctaFish en Lunatic,
Het lukt mij om een database met 1 tabel te maken. Ook het maken van een Query en een rapport lukt mij redelijk. Echter als ik met twee tabellen ga werken en deze onderling met een relatie verbind gaat het mis. Ik denk dat ik een verkeerde denkwijze heb, in ieder geval ik zie het niet. Ik heb nu een database gemaakt met de tabel tArtikel waarin alle goederen van de paklijst moeten komen te staan. Ik heb een 2e tabel toegevoegd met de personen waarvoor ik een paklijst wil maken. Ik krijg het niet voor elkaar om deze twee tabellen aan elkaar te koppelen zodat ik een lijst kan maken voor persoon X.

De tabel tArtikel bevat de velden ID, artikel, en ingepakt. Het laatste veld wil ik gebruiken om in het rapport een vierkant hokje te printen.

In de tweede tabel, heb ik de velden ID, persoon en artikel aangemaakt. In het veld persoon staat de persoon voor wie de paklijst bestemd is. In artikel moeten de spullen komen die deze persoon op vakantie mee moet nemen.

Kunnen jullie mij een eind op weg helpen?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de db er ook bij? Overigens heb ik wel gekeken naar je eerste voorbeeld, waar ik ook niet veel mee kon. Om te beginnen heb je daar alleen maar stamtabellen in staan, naast één koppeltabel (tVakantie_artikel). Die tabellen zijn dus ook niet te koppelen. Bij het opzetten van een database moet je altijd uitgaan van de tabellen die uiteindelijk de gegevens bevatten waar het om gaat. In jouw geval ontbreekt die tabel, die ik in mijn theoretische antwoord tVakanties heb genoemd. In die tabel leg je de vakantiegegevens vast, zoals de periode (begin-einddatum), bestemming, verblijf als dat altijd één verblijfplaats is, vervoer etc. Ik geef in de vorige zin al gelijk een probleem(pje) aan, want als je een rondreis boekt heb je niks aan één bestemming. Dan heb je dus al een aparte tabel nodig om de bestemmingen te koppelen aan de vakantie. In die koppeltabel leg je dus vermoedelijk de volgende gegevens vast:
1. VakantieID - koppelveld met de tabel tVakanties
2. Bestemming
3. Begindatum verblijf
4. Einddatum verblijf
5. etc.

Zodra je een database met één tabel maakt, heb je uiteraard geen query nodig, want wat kan er in die query staan dat al niet in de tabel staat? Maar mij lijkt het onmogelijk om een goede database te maken van één tabel. Het is mij in 30 jaar in ieder geval nog nooit gelukt :).
3.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan