Aankoop Server (+sofware) voor klein bedrijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan de knalle

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
52
Hallo HelpMij forumleden.
Ik werk bij een klein bedrijf waar sinds 2009 een server draait op Windows Server 2003 R2.
Hier draait ook Exchange 2007 op.
Er was een bedoeling om ooit een CRM software pakket op te installeren maar door de drukte is daar nooit wat van gekomen.
We werken hier met 5 pc’s variërend van Windows XP tot Windows 10 en 2 Imac’s met OSX Sierra erop. We willen graag vooruit maar omdat de eigenaar zegt dat er in 2009 voor vele duizenden euro’s is geinvesteerd en daar niks mee gedaan is heeft hij niet zo’n zin om weer zoveel te investeren in een server van €4000,- (Primergy TX200 S4) met HP Ultrium tape drive.
Ik zou de hardware en software graag zelf aan willen schaffen en dan zelf de installatie doen.
Het is een klein bedrijf en allemaal niet zo spannend met rechten of wie of wat mag zien.
Ik heb nu deze server gezien: Fujitsu Primergy tx1330 m1. Als ik daar een schijf van 2TB bij zet en hierop Fujitsu Windows Server 2012 CAL 10users op installeer. (Staan een hoop tutorials op internet) En daarna Exchange versie 2013 te installeren en de data uit Exchange server 2007 over te zetten naar deze versie. (Staan ook tutorials op internet).
Het installeren van een pc is allemaal niet zo spannend meer en met de moderne installaties van Microsoft producten lijkt me dat ook niet.
Mijn vraag aan jullie, is dit zelf te doen of totaal af te raden?
Keuze van de hardware? Dank alvast.
 
Het installeren is nog wel te doen.
Echter als je bij de installatie tutorials nodig hebt, wat gaat er dan gebeuren als de software onverwachte dingen doet (niet vervelend bedoeld).
Het lijkt met beter als je die expertise inkoopt, tenzij een (kleine) downtime van de mail en andere services geen ramp is.

Wat is trouwens de reden dat je de server op kantoor wilt hebben?
Tegenwoordig kiezen veel bedrijven voor servers in datacentra.
Dan betaal je een maandelijks vast bedrag (niet de eenmalige kosten van de aanschaf hardware en software).
 
Dank voor je reactie, de reden voor aankoop is dat er wel centraal tekeningen moeten worden opgeslagen (40mb per tekening) .
We hebben hier alleen ADSL 1 beschikbaar en halen 700kbps max.
 
Het lijkt erop alsof het bedrijf geen IT afdeling heeft.
ik adviseer je om dan de IT afdeling te outsourcen en niet zelf aan de slag te gaan
Daar komen vaak problemen om de hoek kijken waar je geen zicht op hebt en als het dan verkeerd gaat ben jij de sjaak want jij hebt de investering gedaan en uitrol gedraaid.
Let wel op! IT is vaak het hart van een bedrijf daar moet dus serieus over na gedacht worden wat nodig is en wat overbodig is.
Als iets kapot gaat of niet werkt dan ligt het bedrijf potentieel stil en dat wil je ook niet.


Dus zou eerst eens een serieus gesprek aan gaan met de baas en onderzoek doen wat het beste is voor het bedrijf inclusief services en SLA offertes etc voordat er ook überhaupt iets word aangeschaft.

IT kan je outsourcen aan bedrijven zoals Draads
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan