Powerpoint - Afbeelding in vorm plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denise08

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
5
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want zelf kom ik er na heel veel zoeken nog steeds niet uit.

In Powerpoint wil ik wat foto's plaatsen, maar niet in de vorm welke ze oorsprokelijk zijn.

Nu zie ik dat je via Smartart allerlei vormen kunt kiezen, als je deze selecteerd komt je afbeelding in deze vorm te staan. Maar nu zou ik dit met een eigen vorm willen doen. Weten jullie of dit mogelijk is? Bij vormen kun je ook je eigen vormen tekenen, dus het vlak zelf kan ik wel maken in een leuk kleurtje... maar nu de afbeelding er nog in.
Bij vorm opmaken zie ik wel dat je er een patroon oid in kunt zetten, hier kan ik wel mijn foto selecteren maar dan wordt deze vervormd.

Zijn er nog andere opties?

Nu maak ik de vorm welke ik wil in photoshop en de png hiervan zet ik in powerpoint,
maar dit moet lijk mij handiger kunnen.

(de versie powerpoint waarmee ik werk is 2011 op de mac)

Bedankt voor jullie hulp alvast!



voorbeeld.jpg
 
Afbeelding in eigen vorm niet mogelijk?

Kan het dat dit gewoon helemaal niet mogelijk is?
Hoop toch dat 1 van jullie de oplossing heeft. :)

Bedankt alvast!
 
Ik snap je probleem niet; in PP 2010 voeg ik een vrije vorm in, zelfs nog rotter dan die van jou, ik voeg een afbeelding toe als opvulling, en het heeft gelijk het door jou gewenste effect. Als ik daarna de vorm verander, punten toevoeg, verplaats etc, dan verandert de inhoud niet, zie je dus hooguit meer of minder van de afbeelding. Doe je het wel goed?
 
Afbeelding vervormd

Schermafbeelding 2017-01-06 om 15.19.25.png

Bedankt voor je reactie! Dan weet ik in ieder geval dat het toch mogelijk moet zijn. :D

Heb even een prinsscreen gemaakt van hoe ik de afbeelding in de vorm heb gezet.

Als ik de vorm verander, wordt de afbeelding niet netjes meegeschaalt maar vervormd. Als de vorm niet heel gek is zie je het bijna niet, maar soms wordt hij wel heel erg vervormd.
Ik wil dat hij gewoon een uitsnede maakt en het liefst nog dat ik zelf de afbeelding erin kan verschuiven zodat hij mooi staat.

Heb ik de afbeelding op de verkeerde manier erin geplaatst of doe jij het op dezelfde manier?

Bedankt alvast voor je hulp!

Groeten,
Denise
 
Hoe verander je d vorm dan? Ik krijg de indruk dat je de buitenmaten verandert. Dan is het effect te verwachten, want dat gebeurt ook als je een gewone afbeelding 'verbouwt'. Je moet de verhoudingen dus nooit aanpassen. Bij groter/kleiner maken blijft de afbeelding dan in proportie.
 
Dank je, misschien helpt dit iets?

Schermafbeelding 2017-01-07 om 13.07.56.png
Hiermee maak ik de vorm aan.

Schermafbeelding 2017-01-07 om 13.09.47.png
Schermafbeelding 2017-01-07 om 13.10.20.png
De vorm verander ik met punten bewerken.

Maar eigenlijk is me boom al vervormd zodra ik hem de eerste keer plaats en nog niets geschaald oid hebt aan me vorm.
Krijg hem gewoon niet in z'n originele staat in mijn eigen gemaakte vorm.

Misschien dat het zo iets duidelijker is wat ik op de verkeerde manier doe?
 
Als je een afbeelding in een eigen vorm plakt, en die vorm heeft een hele andere verhouding dan de afbeelding (het gaat dan om de buitenmaten) dan zal je afbeelding enigszins vervormd worden weergegeven, omdat de afbeelding passend wordt gemaakt aan de vorm. Een foto met beeldverhouding 3:2 past dus perfect in een vorm die 6x4 cm is, maar wordt vervormd in een vak van 4x4 cm.
Ik heb net een testje gedaan met een rechthoek waar ik een foto in zette. Foto was perfect. Vervolgens heb ik via <Punten bewerken> van het vierkant een ruit gemaakt, door twee diagonale punten naar binnen te slepen. De foto werd perfect bijgesneden. Daarna heb ik één van de twee andere punten versleept. In een ruit verander je daarmee de buitenmaat van de foto. Gevolg: de foto wordt nu vervormd! Kortom: punten verplaatsen gaat prima, zolang je buitenomtrek van de afbeelding niet verandert. Een trucje waar ik net mee heb geëxperimenteerd, is om de afbeelding (of een leeg vak met alleen de lijnen) ónder de vormfiguur te leggen zodat je altijd de buitenomtrek kunt zien. Je kunt dan de afzonderlijke punten prima verplaatsen, mist ze binnen de lijntjes blijven.
Lijkt goed te werken!
 
Ow super, bedankt voor de duidelijke uitleg! Begrijp hem. Inderdaad slim om de afbeelding er even onder te zetten zodat je niet aan de buitenomtrek zit.
Heb het ook even geprobeerd en bij de andere punten vervormd hij inderdaad niet.

Nu weet ik wat de mogelijkheden zijn. Heel erg bedankt voor de hulp, ik kan weer aan de slag! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan