2 externe schijven niet meer te zien na verhuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Na een verhuizing, kort geleden, blijken 2 externe WD schijven het niet meer te doen.
De ene brand en de andere knippert, maar ze zijn niet te zien in schijfbeheer/mijn computer.

Voedingen zijn allemaal identiek, USB kabels niet maar die lijken me toch ok (van 1 een andere geprobeerd).

Wat kan hier aan de hand zijn? Ze zijn zeer goed en trillingsvrij verpakt vervoerd.
 
Wellicht bij verwijderen dit niet gedaan met de optie schijven verwijderen?
Als er nog lees of schijf bewerkingen (al of niet zichtbaar) bezig waren en de USB kabel werd verwijderd, kan de HD crashen, of beschadigd raken.
Sytse
 
Eerste wat ik zou doen is uitproberen op een andere pc/laptop en daar in Schijfbeheer (maximaal groot gemaakt, onderste deelvenster) kijken of ze zichtbaar zijn geworden (al dan niet met een schijfletter voor de aanwezige partitie(s)).

Tijs.
 
Wellicht bij verwijderen dit niet gedaan met de optie schijven verwijderen?
Als er nog lees of schijf bewerkingen (al of niet zichtbaar) bezig waren en de USB kabel werd verwijderd, kan de HD crashen, of beschadigd raken.
Sytse

Ben ik van op de hoogte. Ik verwijder al mijn schijven altijd via de 'nette' weg.
 
Eerste wat ik zou doen is uitproberen op een andere pc/laptop en daar in Schijfbeheer (maximaal groot gemaakt, onderste deelvenster) kijken of ze zichtbaar zijn geworden (al dan niet met een schijfletter voor de aanwezige partitie(s)).

Tijs.

Inderdaad ook op laptop aangesloten, niet zichtbaar in schijfbeheer.
 
Wel typisch dat de ene continue gelijkmatig knippert. Is dat misschien een indicatie voor een bepaald probleem?
 
Hmm... Dan wordt het lastig... Zou dan toch echt gaan denken aan een fysiek probleem. Inderdaad, zoals gast0205 al zei in posting #4, luisteren naar fysieke problemen op de harddisks zelf.
Ook zou je (in ieder geval voor de externe harddisk die nu knippert) de behuizing open kunnen maken en kijken of alles nog goed is aangesloten. Desnoods alles even van de data- en voedingskabel afhalen en er weer opnieuw aan hangen. Uiteraard wordt luisteren ook een stuk eenvoudiger met de behuizing open.

Tijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dank weer voor de reacties.

De knipperende HD geeft een geluid als ware het dat er steeds 'geveegd' wordt. Lijkt me een fysiek uitzichtloze situatie voor zo'n schijf.

Zal hem zsm openen (als het al kan, want deze behuizing ziet er meer dan compact uit).
 
Misschien kan op bij wdc.com een schijf test programma downloaden en laten lopen?
 
Hallo

"De knipperende HD geeft een geluid als ware het dat er steeds 'geveegd' wordt."

Deze omschrijving lijkt mij te zijn van een drive die zichzelf steeds opnieuw probeert te initialiseren...

Een "versleten" voeding (uitgedroogde condensatoren) kan ook deze symptomen geven.

Meestal zijn deze voedingen 12V , uiteraard gestabiliseerd , en maakt men dan intern van de 12 V de alsook benodigde 5V.

Deze eens belasten d.m.v. gloeilampje , en de spanning controleren d.m.v. multimeter.

Peter
 
Eventueel nog proberen met IsoBuster de schijf uit te lezen. Die kan ook overweg met stations die niet herkend worden en geen driveletter hebben.

Ziet deze tool het niet, dan is het zeeeeeer waarschijnlijk een hardwareprobleem
 
Zojuist Isobuster geïnstalleerd. Helaas krijg ik hiermee niet de schijf te zien. Schijfbeheer ook nog steeds niet.

Wel opmerkelijk (of misschien helemaal fout nu) het ledje knippert nu niet meer, maar brandt constant.
Met m'n oor er op, geeft ie een soort ruis. Toen ik de USBkabel aansloot, kreeg ik wél even dat connectiegeluid, dus had even hoop.
EDIT: hmmm stroom er af en weer er op en weer alleen knipperen..

Het WD testprogramma lijkt me alleen zinvol als de schijf gezien wordt, anders kan de tool er ook niet mee toch?

Als laatste zal ik ze uit de behuizing halen en nog eens intern aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ook zou je (in ieder geval voor de externe harddisk die nu knippert) de behuizing open kunnen maken en kijken of alles nog goed is aangesloten.

Dat zal in het geval van de 'knipperende' schijf nog heel lastig worden, want het lijkt wel 1 geheel. Visueel knap gedaan, maar hoe kom je binnen?

Bekijk bijlage 289085
 
Bijlage is door mij niet te openen: "Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd."
Volg een andere manier om de bijlage voor ons zichtbaar te krijgen.

Je kunt evt. ook het merk+type externe harde schijf geven, dan kunnen we de foto's er zelf bij zoeken.

Tijs.
 
Wel een gekke vraag misschien:
maar deden ze het wel helemaal oké voor de verhuizing?

Het lijkt mij namelijk onaannemelijk dat opeens na een verhuizing schijven kapot gaan.
(ik ben diverse keren verhuist en nog nooit is een schijf daardoor kapot gegaan)

Kijk eens met GParted of deze ze wel ziet.

Of neem een live dvd van Linux, start daarmee op en kijk of je de bestanden kan benaderen.
Maak daar een backup van, veeg de schijven dan leeg met Gparted (formatteren dus) en probeer opnieuw de schijven aan te sluiten.

Zo zou ik het doen.
Heb al diverse keren voor mensen met een live dvd van Linux bestanden van een externe HD die niet meer wilde werken, zo kunnen back-uppen.
 
Hi Femke! Nou, laten we dat hopen. Live DVD van Linux, jij bent expert maar hoe pak ik dat aan? Ergens vast wel te downloaden?

Wel een gekke vraag misschien:
maar deden ze het wel helemaal oké voor de verhuizing?

Het lijkt mij namelijk onaannemelijk dat opeens na een verhuizing schijven kapot gaan.
(ik ben diverse keren verhuist en nog nooit is een schijf daardoor kapot gegaan)

Mij ook hoor, ik meen van wel, dus dat ze nog benaderbaar waren voor de verhuizing.
 
Laatst bewerkt:
Pagina Gparted is helaas weer zo'n - voor mij - totaal onoverzichtelijke pagina. Met al die versies en al die tekst. Zou er dyslectisch van worden.
Enig idee welke link ik moet hebben voor de juiste versie die je bedoelt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan