Kapotte SATA connectors ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

K@RTJE

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2003
Berichten
434
Hallo

Ik zou dit weekend ff een extra HD in mijn PC zetten maar deze werd niet herkent.
Na de batterij er ff uitgehaald te hebben was het probleem opgelost. Had het wat provisorisch in elkaar gezet dus vanmorgen alles maar ff netjes afgewerkt.

Na andere voedingkabels en SATA kabels was het weer eens zover, hij werd niet herkend.
Batterij er weer uit en toen kwam ik er achter dat alleen SATA connectors 1&2 connectors nog werken dus batterij er maar wéér eens eruit.

Toen ik hem weer opstarte werd er geen enkele schijf meer herkent (onderste afbeelding) .... ik heb nog wat geprobeerd met andere voedingkabels maar niets hielp

Wie heeft een idee wat er aan de hand is ?

10148_big.jpg

55.jpg


Overzicht van mijn Systeem op hardware.info : https://nl.hardware.info/usersystemen/23217/cool-a-quiet-i7-4790k
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de revisie van het moederbord, zijn de handleidingen:
Handleiding GA-Z97X-SLI (rev. 1.0)
Handleiding GA-Z97X-SLI (rev. 1.1)
Handleiding GA-Z97X-SLI (rev. 1.2)

Nu over je probleem:
a. (Als ik niet wist wat de specs waren) had ik de voeding verdacht, maar je schijnt een Cooler Master GM-Series G650M te hebben, en die lijkt me toch wel sterk genoeg voor een of meer extra harddisks. Dit valt dus (wat mij betreft) af.
b. Pak de handleiding erbij en kijk hoe je in de BIOS alle SATA controllers kunt aanzetten. Mogelijk lost dat je probleem al op. Klaagt de pc bij opstarten dat een (of meerdere) van de SATA controllers nu niet gebruikt wordt / er niets op is aangesloten, dan eerst kijken of je met Continue verder kunt en anders die SATA controllers in de BIOS uitschakelen (per saldo dus resulterend in alle SATA controllers geactiveerd waar wat op aangesloten staat).

Meer tips heb ik zo snel niet. In uiterste instantie zou je nog aan een BIOS update kunnen denken (als je in de release notes wat vermeld ziet over de SATA controllerpoorten, ik zie in de omschrijvingen op de website niets vermeld over SATA controllerpoorten...).
BIOS pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.0)
BIOS pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.1)
BIOS pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.2)

Download-pagina's van alle beschikbaar gestelde zaken (handleiding, BIOS, drivers etc.) van de 3 varianten van het moederbord:
Download pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.0)
Download pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.1)
Download pagina GA-Z97X-SLI (rev. 1.2)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Overigens staat er in de Rev. 1.0 handleiding het volgende:
- 1 x M.2 PCIe connector
- 1 x SATA Express connector
- 6 x SATA 6Gb/s connectors
(M.2, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time.
The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed.)

Dus het is ook nog eens afhankelijk van wat je al aangesloten had staan of het wel mogelijk is om alle SATA3 controllerpoorten te gebruiken.
In de handleiding van rev. 1.0 staat op pagina 25 wat SATA poorten 4/5 zijn, namelijk de onderste 2 van het blokje van 4 SATA controllers. Lijkt me dus allemaal geen probleem als je, van de SATA3 connectors, alleen nummers 0, 1, 2 en 3 gebruikt (en daarmee dus maximaal 4 SATA apparaten aangesloten) en 4 en 5 (veiligheidshalve) leeg laat.

Uiteraard ga ik ervan uit dat je die nieuwe schijven op een hoger nummer SATA controller aansluit dan de harde schijf/schijven die al in je systeem aanwezig waren. En ook dat je geen RAID configuratie in je systeem hebt, dus de harde schijven als 'los' behandelt in de BIOS.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Reaxie

dnties


Ik ga morgen ff bellen met Gigabyte in Ierland :mad:, zit momenteel op mijn C-Schijf te werken (SSD) op poort 3

Nooit geweten dat de keuze belangrijk was, ff googlen en meestal zeggen ze ook dat dit niet zo is. Zou net ff mij mijn HD aansluiten op (??) maar die werd dus weer niet herkend ....

Bedankt voor de info :thumb:
 
Ik lees toevallig jouw vraag. Kan je bij het probleem niet helpen, maar heb wel een tip voor je. Als er in toekomst weer een probleem mocht zijn, pak dan de mogelijke oorzaken een voor een aan. Niet aan drie oplossingen tegelijk werken. Als je dat doet en het probleem is daarna opgelost weet je nog steeds niet waaraan het gelegen heeft. Als je een voor een aanpakt komt je er uiteindelijk achter wat de oorzaak van het defect is geweest.


Hallo

Ik zou dit weekend ff een extra HD in mijn PC zetten maar deze werd niet herkent.
Na de batterij er ff uitgehaald te hebben was het probleem opgelost. Had het wat provisorisch in elkaar gezet dus vanmorgen alles maar ff netjes afgewerkt.

Na andere voedingkabels en SATA kabels was het weer eens zover, hij werd niet herkend.
Batterij er weer uit en toen kwam ik er achter dat alleen SATA connectors 1&2 connectors nog werken dus batterij er maar wéér eens eruit.

Toen ik hem weer opstarte werd er geen enkele schijf meer herkent (onderste afbeelding) .... ik heb nog wat geprobeerd met andere voedingkabels maar niets hielp

Wie heeft een idee wat er aan de hand is ?

Bekijk bijlage 289065

Bekijk bijlage 289067


Overzicht van mijn Systeem op hardware.info : https://nl.hardware.info/usersystemen/23217/cool-a-quiet-i7-4790k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan