SSD om snelheid te verhogen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Vorige week plaatste ik een bericht omdat ik een snellere processor/moederbord in de PC van mijn echtgenote wilde plaatsen. Echter, dit gaat ons budget te boven.

Nu hebben wij het advies van de winkelier (waar we de processor zouden kopen) gekregen om te overwegen de computer te voorzien van een SSD-schijf. Dit zou dan een schijf worden van bijv. 120 GB.
Hier vinden jullie de huidige configuratie van de PC.
Wellicht vervangen we de 16GB RAM weer terug en komt deze weer op 8 GB uit.

Dit is in elk geval binnen ons budget. Is dit een zinvolle investering?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Met een ssd start je windows en je programma's vele malen sneller op dan met een conventionele harddisk.
Windows reageert ook sneller. Dit is zeker een aanrader als het binnen het budget past.
Ga je vraag overigens verplaatsen naar de upgrade sectie, daar past het beter in thuis.
 
@jackall, dank voor het verplaatsen, dit is een betere plaats.

Wat is raadzaam? 120 GB en alleen Windows op de SSD en de originele HDD voor de overige programma's?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Ik plaats zelf windows op de ssd en daarbij de meest belangrijke software, alle overige gaan in mijn geval op de conventionele
 
Dat zou inderdaad ook mijn keuze zijn, Windows en andere noodzakelijke programma's op de SSD en de bestaande HDD voor resterende zaken als opslagruimte gebruiken :thumb:
 
Dat lijkt mij een zeer zinvolle en uitstekende investering. Ik gebruik al jaren een ssd (intel) en deze werken supersnel en zijn zeer sterk. Wel even wat opties instellen. 120 GB en 8 GB RAM moet voldoende zijn. Ik heb alle software/programma's op de SSD staan en alle (werk)mappen en bestanden op een andere 'normale' HDD. Je kunt de SSD optimaal gebruiken en hoeft nergens bang voor te zijn want ze zijn erg sterk. Ik heb al wel miljoenen acties uitgevoerd en het maakt allemaal niets uit.
 
Eh, 16 GB geheugen icm Win10 pro 32 bit? Heb je echt geen 64 bits OS ?
 
@guidovanh : als je van plan bent om een SSD in het systeem te plaatsen dat je eerder linkte (onder het lichtblauwe "bericht") dan moet ik, helaas in afwijking van de hierboven staande adviezen, je een negatief 'reisadvies' geven.
Een reuzenschildpad glijijzers onderbinden maakt een reuzenschildpad weliswaar misschien wat sneller, het blijft echter een schildpad.
Sparen voor een jonge 'haas' zou mogelijk meer rendement opleveren.
 
Laatst bewerkt:
'Reuzenschildpad', 'reisadvies', 'glijijzers' en 'jonge haas', doet mij denken aan die topic over Ziggo. Koop dan een hamer zou ik zeggen.
 
Ziggo, KPN, Online, Vodaphone, Tele2, of whatever, ik blijf bij mijn mening.
 
Je hebt een 32-bit Windows, deze zal geen geheugen boven de 4GB gebruiken. Dus dan is ook die 8GB al overbodig.
 
Een SSD versnelt gewoon het opstarten en het gebuik van software, ook op oudere PC's met SATA 150 of 300, ook zonder AHCI en daar doet een mening niets aan af.

Vraag mij af wat dan dat budget is.
Draadjes kunnen wel bij elkaar?

Je hebt geen ruk aan meer dan 4 gig. ram bij een 32 bit OS.
 
Laatst bewerkt:
je cpu is al 62 graden idle :shocked:
er is niks mis met deze huidige cpu voor allround gebruik zoals internet en youtube maar gezien de temperatuur terwijl de cpu niks doet al 62 graden is neem ik dat hij veel hoger is tijdens dat je bijv youtube aan het kijken bent.
Hierdoor ( omdat hij te heet wordt ) gaat je pc langzamen reageren enzo.

Verkoop 8gb ram bijv op marktplaats en verhoog je budget voor een betere koeling of voor een leuk prijsje een cpu upgrade 2e hands op marktplaats.
maar ik raad je wel aan om beter een nieuwe systeem aan te schaffen , je kunt dan bijv de huidige Ram geheugen,hdd en dvd drive in de nieuwe pc doen , scheelt al een hoop geld.

wat is het budget ongeveer ?
 
Laatst bewerkt:
TS gaf in startpost al aan dat een nieuw bord met CPU al beven budget was, in dat geval is een SSD de enige oplossing om de pc te versnellen.
TS zou bij het inbouwen van de SSD ook kunnen kijken naar stofophoping in/rond de cpu-koeler en evt de koeler (en gelijk de koelpasta) vervangen voor een beter type.
En kijken naar een 64 bits OS (ivm het meer dan 4 GB Ram bezitten)

Daarna kan TS altijd verder kijken/sparen voor een nw systeem en de SSD weer meenemen naar de nwe pc ...
 
Begin al eens met je PC op te ruimen en te snoeien in de opstarters ... er draait wel één en ander mee dat je kan uitschakelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan