Plotselinge hoge cpu temperaturen

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbonl64

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2008
Berichten
83
Hallo,



Ik beschik over een samengestelde PC met een Asus Rampage Extreme III moederbord en een LGA1366 i7 950 CPU. De CPU is normaal overclocked maar in een poging om het probleem op te lossen is dit terug gedraaid. Ik bezit deze computer 2 jaar en de laatste 3 maanden zijn geen componenten toegevoegd (de laatste 2 componenten was een ssd die een hdd heeft vervangen, en een RAM upgrade door een lat van 12gb toe te voegen.)



Eergisteren kreeg ik een plotselinge crash van de pc tijdens het surfen. Bij opstarten gaf de bios een temperature error aan. Eens terug aangezet, checkte ik de temperaturen met speedfan. Deze gaf en geeft core temperaturen aan die beginnen bij 50-60 graden celcius en stijgen naar 90 tot 100 graden celcius na 15 minuten opgestart te zijn, terwijl er geen cpu intensieve programma's draaien. cpu gebruik schommelt tussen 12 en 15 procent, maar frequency draait gek genoeg op 3100-3300mhz.



Ik heb al de heat sink ontkoppelt, zuiver gemaakt en terug er op gezet. Zonder resultaat. Ik heb ook in de bios zoveel mogelijk parameters verandert (geen overclocking en maximale fan koeling). Niets lijkt te helpen. De heat sink zelf voelt redelijk koud aan, zelfs dichtbij de cpu. En de pc vertoont ook geen verdere problemen in functionaliteit, wat zeer raar lijkt gezien de cpu normaal figuurlijk zou moeten wegsmelten. Core Temp geeft voor de 4 aparte cores nochtans ook tussen de 80 en 100 graden aan.



Is de temperatuur sensor hier stuk? Of zie ik iets over het hoofd?



Indien nodig/gevraagd, kan ik foto's van de set up laten zien en screenshots van bios.
 
Kan ook maar zo zijn dat de processor door dat overclocken schade heeft opgelopen...
Misschien kun je iets met de laatste Intel Processor Diagnostic Tool, maar gezien het temp. probleem is dat uiterst twijfelachtig.
 
Kan ook maar zo zijn dat de processor door dat overclocken schade heeft opgelopen...
Misschien kun je iets met de laatste Intel Processor Diagnostic Tool, maar gezien het temp. probleem is dat uiterst twijfelachtig.
Het is altijd mogelijk, maar de parameters voor de overclocking zijn in anderhalf jaar niet veranderd. Voor alle duidelijkheid: ik heb de pc zo gekocht (2de hands, ja ik weet het, ietwat verouderde onderdelen). Ikzelf hou me met overclocken niet bezig aangezien ik er te weinig van ken. De CPU heeft naar mijn weten altijd tussen de 40-55 graden gedraaid in idle mode, en nooit boven de 75 graden onder belasting, wat normale temperaturen zijn.

Ik heb de diagnostics tool gebruikt. De tool gaf geen enkel probleem aan. Dit is de readout van de temperature monitor:
Code:
Temperature Monitor will begin when CPULoad Test starts
--- Temperature Test ---
...
Version 1.0.13.64b.W
...

16 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 16 degrees below max

--- Temperature Test ---
...
Version 1.0.13.64b.W
...


Entering run forever
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
14 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 14 degrees below max
Test PASSED
14 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 14 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
14 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 14 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED
15 degrees C below maximum
Test Result - PASS
Expected Greater than 1 degrees below max
Received 15 degrees below max
Test PASSED

Temperature Monitor Stopped

Ik kan proberen om nieuwe warmtegeleidende pasta tussen de core en de heatsink te doen. Ik vind het zeer raar dat de koelblok lauw aanvoelt terwijl de core zogezegd op 100 graden zit te koken. Ofwel wordt geen warmte afgedragen naar de koelblok, ofwel is de temp sensor stuk.
 
Als het koelblok lauw aanvoelt is de warmteoverdracht niet goed, zit er een stock of aftersale koeler op?
Zit dat ding er wel goed op?
En die pasta is alleen bedoeld om de boel uit te vlakken zodat die warmte snel kan worden afgevoerd.

Zitten meerdere sensors in en lijkt mij sterk dat ze het allemaal hebben begeven.
 
Als het koelblok lauw aanvoelt is de warmteoverdracht niet goed, zit er een stock of aftersale koeler op?
Zit dat ding er wel goed op?
En die pasta is alleen bedoeld om de boel uit te vlakken zodat die warmte snel kan worden afgevoerd.

Zitten meerdere sensors in en lijkt mij sterk dat ze het allemaal hebben begeven.

Ik denk stock, maar oordeel zelf:
http://i.cubeupload.com/YaEhER.jpg

Toen het probleem zich voordeed had ik nog nooit het blok er af gehaald. Toen ik het afhaalde, heb ik er extra opgelet dat het blok goed stevig terug op het moederbord zat vastgeklemd. Het enige wat ik niet heb gedaan, is nieuwe pasta er op doen. Wat ik wel merkte, is dat de pasta die er al op zit, weinig sporen achter heeft gelaten op het koelblok zelf (een klein beetje off-center, zeg maar). Het kan zijn dat er te weinig in die tijd op was gedaan.
 
Zou eerst maar eens verse warmtegeleidende pasta aanschaffen, de boel goed schoonmaken met wasbenzine en een heeeeel dun laagje aanbrengen, met de pink uitsmeren b.v. en nog eens meten, een goede aftersale koeler gelijk aanschaffen kan ook, een Arctic i32 b.v.
Die stock koelers zijn vaak net niet passend.
 
Zou eerst maar eens verse warmtegeleidende pasta aanschaffen, de boel goed schoonmaken met wasbenzine en een heeeeel dun laagje aanbrengen, met de pink uitsmeren b.v. en nog eens meten, een goede aftersale koeler gelijk aanschaffen kan ook, een Arctic i32 b.v.
Die stock koelers zijn vaak net niet passend.

Sorry voor even niets te laten horen. Het is een drukke week geweest.

Ik heb koelpasta besteld. Geen idee wat goed is en wat niet, dus dan maar even iets van bol.com geplukt:
https://www.bol.com/nl/p/cpu-koelpa...&itm_lp=0&itm_id=9000000012206894&itm_role=in

Morgen is het hier. Ik zal foto's maken. Ik heb dit nog nooit gedaan :eek:.
 
De koeler die op de cpu zit is een stock Intel-koeler en die is totaal niet geschikt om te overclocken...dus waarom niet het advies van L.P gevolgd en een andere koeler besteld..?
 
De koeler die op de cpu zit is een stock Intel-koeler en die is totaal niet geschikt om te overclocken...dus waarom niet het advies van L.P gevolgd en een andere koeler besteld..?

Omdat ik eerst wil weten wat de oorzaak is achter deze temperaturen. Nogmaals, normaal zitten cpu temperaturen rond 45-55 °C in idle. Nu wordt aangegeven dat die rond 100 °C zijn (ja, ook in idle). Ik wil er ook even op wijzen dat alhoewel de CPU overclock settings had, deze vrij laag waren (frequency van 3.06 ghz basiswaarde naar 3.33 ghz OC). Nogmaals, ik kan te weinig zelf van OC (daarom dat ik niet zelf mee pruts), maar toch genoeg om te weten dat dat niet overdreven is.

Ik zal zeker kijken voor een andere koeler, maar zoals L.P. zelf voorstelde, ga ik eerst kijken of de koelpasta effectief de temperatuur doet dalen. Als dat niet lukt, moet ik kijken voor een andere processor. Gezien dat dit een vrij oude set up is, met socket 1366, ga ik waarschijnlijk dan ook een volledig nieuw moederbord voor nodig hebben. En dan heb je ook een ander type koelingsblok nodig. Mochten de temperaturen terug in orde komen na applicatie koelpasta, zal ik een beter koelingsblok voor socket 1366 bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb de pasta er op gedaan en het lijkt effect te hebben! Ik heb zoals beloof een aantal foto's gemaakt. Misschien dat je deze post als een soort tutorial kunt gebruiken om andere te helpen die ooit hetzelfde gaan hebben en hier komen aankloppen (klik op foto's voor grotere afbeelding).

Ik heb eerst de pc ontkoppeld, dan het koelblok ontkoppeld (geen foto's daarvan). Eens dat gedaan, bekeek ik de processor en de koperen onderkant van de koeler waarmee de processor in contact mee moet komen:

Processor:
IMG_20170114_205907_resized_20170114_092745823.jpg

koelblok
IMG_20170114_205921_resized_20170114_092746086.jpg

Het valt duidelijk op dat origineel geen pasta is gebruikt, meer een soort strips die waarschijnlijk dezelfde substantie hebben. Wat opvalt is dat er duidelijk weinig sporen van deze strips op de processor zit, wat mij doet vermoeden dat er weinig oppervlakte contact is tussen koelblok en processor. Bij juiste applicatie van koelpasta moeten er resten op beide oppervlaktes op dezelfde plaats zijn.

Ik heb eerst deze resten verwijderd. Ik had geen wasbenzine in huis, maar een siliconen olie leekt me een goed alternatief. Voor de rest heb je hiervoor enkel wat keukenpapier en staafwatjes nodig:
IMG_20170114_205943_resized_20170114_092745081.jpg

Ik heb de siliconen olie op de staafwatjes gespoten. Daarna wreef ik zachtjes over de koperen onderkant van de koelblok en de bovenkant van de processor. Dit verwijderde de oude koel substantie zeer snel:
IMG_20170114_210026_resized_20170114_092743734.jpg

Nog zuiver wrijven met het papier:
IMG_20170114_210309_resized_20170114_092745321.jpg

Let hier op de processor: als de kleine letters duidelijk leesbaar zijn, dan is hij zuiver!
IMG_20170114_210316_resized_20170114_092746348.jpg

Tijd om de patient zijn morfine te geven:
IMG_20170114_210335_resized_20170114_092745575.jpg

Het is een klein beetje gissen wat de juiste hoeveelheid is om er op te doen. Te weinig en je krijgt niet genoeg contact met het koelblok. Te veel en het loopt langs de kanten onder het omhulsel de processor binnen. Een goede vuistregel zou zijn om nooit meer er op te doen dan de grootte van een omliggende transistor:
IMG_20170114_210415_resized_20170114_092744772.jpg

Daarna heb ik het uitgewreven over het oppervlakte van de processor. Ik heb gehoord dat dit niet hoeft aangezien het koelblok de pasta platdruk en verspreid. Ik heb het toch uitgewreven om er voor te zorgen dat ook de hoeken bedekt zijn:
IMG_20170114_210553_resized_20170114_092744452.jpg
Ik heb hierna nog een beetje de randjes afgeveegd gewoon om te zorgen dat niets naar binnen kan gemorst worden. Het koelblok ging er hierna terug op. Nog even aandrukken:
IMG_20170114_211009_resized_20170114_092744159.jpg

En we zijn klaar. Nadat alle randapparatuur terug aangesloten heb ik terug opgestart. De PC draait nu een goed half uur (terug in kleine OC setting). Print scrn van Core Temp:
xAQc2b.png

Nog steeds redelijk hoog, maar niet meer kook temperaturen. Volgende stap gaat zeker een ander koelblok worden.

Wat me ook opvalt is dat de processor frequentie na een tijdje niet meer zakt maar op maximum blijft draaien, alhoewel processorgebruik maar 12-18 procent is. Is dat normaal?
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost. Ik weet niet wat er is gebeurd, maar mijn klok frequentie draait terug variabel ipv volle kloksnelheid. Dit zorgt er voor dat temperaturen goed laag blijven, onder de 50° C. Ik vermoed dat de hoge temperaturen oorspronkelijk veroorzaakt zijn doordat de CPU op volle kloksnelheid draaide (maar nogmaals, achter de oorzaak daarvan is het gissen). Gecombineerd met een stock koeler en slechte toepassing van koelpasta, zorgde dit ervoor dat te weinig hitte werd afgevoerd.

Ik ga nog kijken voor een beter koelblok. Dat zou normaal genoeg buffer moeten geven voor zulke problemen.

Hartelijk bedankt aan Scraphead en Lange Pier voor de hulp!
 
Graag gedaan en succes ermee, met een grotere koeler zal het zeker nog beter worden :thumb:
 
voor de volgende koelblok die je gaat plaatsen een advies om nog minder koelpasta te gebruiken.
echt een rijst korrel is al genoeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan