• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kEUZELIJST OP ALFABETISCHE VOLGORDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

EyeCount4U

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2017
Berichten
33
Bekijk bijlage test-doc.xlsm

De bedoeling is dat de keuzelijst 'alfabetisch' wordt weergegeven. Ik krijg dat niet voor elkaar. Het eerst op alfabet sorteren van de zoeknamen uit de keuzelijst vind ik geen optie, tenzij iemand weet hoe ik een button kan maken in het tabblad 'deb' waarmee je de debiteuren op zoeknaam kunt sorteren, dat zou natuurlijk ook nog kunnen ( ik weet namelijk zelf wel hoe ik moet sorteren, maar zou het voor de gebruiker makkelijker willen maken ).

Wie kan mij helpen??
 
Zo misschien?
Bekijk bijlage test-doc.xlsm

Heb een autofiltermacrootje opgenomen en onder change event van het desbetreffende tabblad gezet.
De invoerlijst heb ik dynamisch gemaakt zodat als je een rij toevoegd in tabblad "deb", deze gewoon erbij komt in het invoervak, zonder de formule aan te passen.
 
Hoi Gijsbert, dank je wel voor de moeite. Hij doet inderdaad wat ik wil! Wat fijn!
Alleen is de clou; HOE heb je dit gedaan?
Zou je misschien voor mij een instructievideootje kunnen maken van de stappen die je doorlopen hebt? Dan kan ik het zelf ook leren...
Bijv met 'Camstudio' ?

Ik zou je heel erg dankbaar zijn!

Ik heb gezien dat er 2 zaken zijn aangemaakt door je:
- Worksheet-Selectionchange
- Algemeen - Macro1

Printscreen.jpg


Kan ik die code ook gebruiken voor andere documenten? Ja, uiteraard moet ik 'deb' dan aanpassen naar de naam van het werkblad? Of is er nog meer wat je gedaan hebt?
 
Laatst bewerkt:
Hoi EyeCount,

Een instructievideootje kan ik helaas niet voor je maken.
Mogelijk kun je zelf even googlen op een Macro opnemen met excel.
Als je een macro opneemt zet vba dat zelf neer bij "Algemeen - Macro1"
Ik heb dat zelf middels kopieeren/plakken in het "Worksheet-SelectionChange" event van tabblad "deb" gezet.
Dat houdt in dat dit stukje macro gaat lopen als je selectie (cursor) verplaatst. (sortering blijft dus voortdurend plaatsvinden)
Het stuk in "Algemeen - Macro1" is nu overbodig en kan nu wel gewist worden.

Kan ik die code ook gebruiken voor andere documenten? Ja, uiteraard moet ik 'deb' dan aanpassen naar de naam van het werkblad? Of is er nog meer wat je gedaan hebt?
Ik heb de code zelf niet aangepast, dit is wat excel na opname genereerd. Maar dit is niet 1 op 1 te gebruiken in andere documenten.
Nu kan de code altijd aangepast worden en kan het ook veel netter dan dat het nu is, maar als je geen basis kennis hebt met VBA wordt het ook wat lastig uitleggen allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Met wat formules in de gele cellen en een aanpassing aan je gedefinieerde naam 'zoeknamendeb'.
 

Bijlagen

  • test-doc.xlsm
    45,5 KB · Weergaven: 162
Van het weekend heb ik een vraag gesteld en toen heeft die persoon er een videootje van gemaakt. Dat was heel fijn. Want ik heb het inmiddels al wel 10x bekeken en het zelf uitgeprobeerd en het is gelukt. Hij nam gewoon de handelingen aansluitend op...

Ik weet dat ik veel van je vraag, maar het zou me echt zo enorm helpen?? Ik wil je er wel voor betalen??
 
Heel mooi gedaan van Cobbe inderdaad.
Ik weet echter helaas niet hoe dit moet, sorry!
Misschien wilt Cobbe je weer helpen?

Als je wilt betalen voor tips en trucs met excel en VBA raad ik je aan om dat eerder in een cursus of een goed handboek te stoppen!
 
Je kunt dit doen door bijvoorbeeld CamStudio te installeren. Daarmee kun je alle handelingen die je doet opnemen. Vervolgens kun je de video delen.
 
Zoiets is natuurlijk geweldig omdat zo IEDEREEN die wil weten HOE men iets moet doen, kan ZIEN hoe het moet. En het opnemen kost niet veel tijd.
 
V.w.b. betalen: ik wil er graag voor betalen omdat ik dit heel erg graag zelf wil kunnen. Ik maak heel veel sjablonen in excel voor mijn klanten en die vinden de sjablonen al heel fijn werken, maar ik wil het graag NOG makkelijker voor ze maken.
 
Bedankt voor je zorgen, Ginger. Mijn klanten zijn kleine zelfstandigen... ze gebruiken alles wat ik hen ook aanraad. Alleen loop je natuurlijk wel eens tegen het probleem aan dat ze geen Excel gebruiken maar Open Office en dat dan niet alles ook goed werkt...

Ik heb trouwens zelf een goede oplossing gevonden:

ik heb een macro gemaakt die de debiteuren sorteert op alfabet en een macro die sorteert op deb nr. Met de sneltoetscombinatie kan mijn klant dus sorteren op alfabet en worden de zoeknamen ook in het zoekveld op alfabet weergegeven.

Het enige wat ik daar nu wel tegenkom is dat het zoekveld helemaal naar beneden scrollt, en dat je dus met het pijltje eerst helemaal naar boven moet scrollen om hem bij A te krijgen.
Misschien dat iemand daar een oplossing voor weet?

Of zal ik daar een nieuwe post voor aanmaken?
 
door mij zelf aangepast document

Hierbij het excelbestand met daarin een printscreen-toelichting van het probleem:

Printscreen_probleem_zoekveld.jpg

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en wil die persoon het ook aan me uitleggen dmv bijv een filmpje of een beschrijving van de handelingen of dmv printscreens?

Heel erg bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • TESTDOC_ZOEKNAMENALFABET_WERKEND_helpmij.xlsm
    177,5 KB · Weergaven: 81
Als je geen lege cellen in de validatielijst toelaat heb je dat probleem niet.
De cel van de validatie is leeg en de validatielijst heeft lege rijen, vandaar.

Selecteer maar eens iets in de validatie en druk nog maar eens op het pijltje, de validatielijst staat op de waarde van de cel.
 
Dank je HSV, alleen heb ik al aangevinkt staan dat hij lege cellen moet negeren:

legecellennegerenAAN.jpg

Moet ik nog iets anders doen?
 
Dat help niet.
Kijk maar eens in het bestand dat ik plaatste.
 
#5, Gisteren om 16:28 uur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan