• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUM van oppervlaktes if overeenkomend met lijst gebiedsnamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

excelrookie2016

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2016
Berichten
15
Bekijk bijlage voorbeeld_oppervlaktes.xlsx

Ik heb een pivot tabel gecreëerd van oppervlaktes van gewassen per boerderij (unieke ID).
Nu heb ik een lijst van een aantal gewassen waarvan ik per unieke boerderij ID de som van de oppervlaktes wil weergeven in een nieuwe kolom.

Ik heb al enige tijd gezocht op IF ELSE, MATCH, UNIQUE ID, SUM functies, maar kan tot nu toe geen passend voorbeeld vinden. Denk dat ik deze functies op één of andere manier dien te combineren om tot de juiste query te komen, maar kom er dus nog niet uit. Iedere hulp is welkom. Ik heb als bijlage even een voorbeeld gemaakt zodat het wat inzichtelijker wordt.
Hopelijk is er iemand ie mij in de juiste richting kan sturen, tip heeft.
 
Dankjewel voor de moeite! Ik zie dat je de totale som geeft van iedere ID. Dit is helaas niet wat ik zoek. Ik heb een databestand met een paar miljoen rijen, waarbij voor iedere boerderij de lijst met gewassen en dus het aantal rijen verschillend zijn. Ik heb dus een code nodig die voor iedere unieke (boerderij) id de totale som geeft van de gewassen die overeenkomen met de lijst van gewassen die ik van te voren heb bepaald, een selectie van de gewassen dus. Dus geef de som van de oppervlaktes per uniek ID van bijvoorbeeld de gewassen genaamd: naamgewas1, naamgewas7, naamgewas12 en naamgewas121.

Heb het ook in het voorbeeld bestand even vermeld, zie kolom Q2 omschrijving en de tekst. Hopelijk is mijn 'probleem' wat duidelijk verwoord.
 
Vul dan eens handmatig de correcte getallen in in kolom Q zodat ik kan zien wat echt de bedoeling is.

Nu is dat Q3=7700 Q4= 42181 en Q5 = 213000
 
dan wordt de formule van @Cobbe in G3:
PHP:
=SOMPRODUCT(($A$3:$A$25=$A3)*($C$3:$F$25)*(B3:B25=B4))+SOMPRODUCT(($A$3:$A$25=$A3)*($C$3:$F$25)*(B3:B25=B6))+SOMPRODUCT(($A$3:$A$25=$A3)*($C$3:$F$25)*(B3:B25=B8))
 
Wellicht is het beter er een draaitabel op los te laten, maar dit is niet mijn specialiteit.
 
Met draaitabel

n.a.v. de opmerking van @Cobbe, in de bijlage een oplossing met draaitabel en slicer
 

Bijlagen

  • voorbeeld_oppervlaktes draaitabel.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 19
Beste Cobe en Haije,

Dank voor het meedenken en de moeite die jullie doen voor een 'vreemde', erg gewaardeerd.
De oplossing van Haije kan ik goed gebruiken, voor mij is mijn vraag hiermee opgelost, nogmaals dank!!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan