Kopiëren zonder sporen na te laten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Hallo,

Ik ben (waarschijnlijk) een misstand op het spoor gekomen bij mijn werkgever. Nu bestaan er bestanden op het bedrijfsnetwerk die mij kunnen vrijpleiten, mocht mijn werkgever ooit de schuld in mijn schoenen willen schuiven. Alleen ben ik bang dat hij die bestanden gaat wissen zodat ik er geen beroep op zou kunnen doen en hij de schuld dus alsnog bij mij kan neerleggen. Daarom wil ik graag een kopie van de bestanden maken en die op mijn eigen pc bewaren, just in case. Ik wil die bestanden van de bedrijfsserver via de VPN verbinding thuis naar mijn werklaptop kopiëren en vervolgens naar een USB-stick (en evt. uiteindelijk naar mijn eigen thuis pc/server). Alleen zegt het bedrijfsreglement dat je geen zakelijke documenten op je privé computer mag hebben. Ik vind het doel van die bestanden hebben eigenlijk belangrijker dan het overtreden van het reglement.

Mijn vraag is nu:
1. Kan mijn werkgever (evt. met gebruik van bepaalde software) zien/achterhalen of ik een bestand van de server via de VPN verbinding kopieer naar de harde schijf van mijn werk laptop?
2. Zo ja, kan hij vervolgens zien/achterhalen (evt. met gebruik van bepaalde software) dat ik de bestanden van mijn werk laptop naar een USB-stick kopieer?
3. Zo ja, zou een methode als Droid over Wifi (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dmitril.droidoverwifi) een methode zijn om geen sporen achter te laten? Of is er een andere methode om de bestanden op mijn thuis pc/een usb stick te krijgen, zonder dat mijn werkgever kan achterhalen dat ik de bestanden heb gekopieerd?

Graag jullie mening.

Groet,
Een bezorgde werknemer
 
Omdat nog niemand heeft gereageerd wil ik best een poging wagen : ik heb van deze materie niet echt veel verstand, maar op de voorhand zou ik er toch wel om willen 'wedden' dat het antwoord op de vragen 1 en 2 : "Ja" luidt.
Vraag 3a : geen flauw idee van.
Vraag 3b : misschien het volgende doen:

als het goed is heeft iedere user op het netwerk ook een persoonlijk mappie? Stel dat dat zo is en jij hebt veel bestanden in jouw persoonlijke mappie staan (en dan bedoel ik echt veel, een paar honderd of zo) zou het dan een optie zijn om de bewuste bestanden één voor één op je scherm te zetten (openen dus) en deze vervolgens onder een 'fake' naam op te slaan naar je persoonlijke mappie. Vervolgens de extensie veranderen naar iets 'onschuldigs' als .jpg en de bestandsnaam veranderen naar winterpret.jpg ? Dan via usb eraf plukken?

Misschien een domme vraag / opmerking, maar op het werk uitprinten en een hardcopy mee naar huis nemen, daar inscannen en op je computer opslaan, is geen optie?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Printen op kantoor is geen optie omdat ik de komende weken niet op kantoor ben (vakantie en aansluitend zakenreis).

Ik ben overigens wel benieuwd op basis waarvan je zegt dat je er wel om wil wedden dat het antwoord ja is, terwijl je aangeeft er niet veel verstand van te hebben.
 
Ehh, zonder in details te (willen) treden weet ik van een organisatie waarin héél erg veel goed gevonden wordt v.w.b. internetgebruik / bestandsbeheer etc. etc.
Pas wanneer een werknemer een keer een frats uithaalt (hoeft niet eens met een computer of het internet te zijn) en de organisatie stelt een onderzoek in, dan worden álle registers opengetrokken.
Zo ken ik meerdere gevallen waarbij een werknemer er mee om zijn oren werd geslagen dat hij in 20?? (bijv. 2 jaar geleden), met name genoemde websites (pagina's) bezocht, waarvan alleen al uit de naam bleek dat het never en nooit werkgerelateerd kon zijn. Die 'bezoekjes' werden hem dan, samen met het ding waarvoor hij in de picture kwam, verweten en 'gestapeld'. Als een werkgever dus de logs van het internetbezoek zó goed bijhoudt / bij kan houden, dan twijfel ik er niet aan dat er nog veel meer mogelijk is, vandaar het woord "wedden" in mijn eerste bericht.
Ik ben namelijk geen systeembeheerder, maar ik neem zonder meer aan dat software, draaiende onder Windows, voor dit soort doeleinden te koop is. Immers, ouders kunnen voor hun kinderen soortgelijke software bestellen, ik geloof dat Netnanny (o.i.d.) daar een redelijk voorbeeld van is. Kijk onderaan de pagina maar eens wat deze consumentensoftware al kan : Klik
 
Laatst bewerkt:
Je mag die bestanden wel lezen neem ik aan?
Open dan zo'n bestand, selecteer de inhoud, kopieer dit en plak het in een bestand op je laptop.
Sluit nu het bestand zonder het op te slaan. Zo is er geen kopieer actie geregistreerd.
 
Da's een goeie edmoor. Enige punt is dat het er iets teveel zijn om deze actie uit te voeren helaas
 
Volgens mij heb jij - voor je wat onderneemt - het advies van een advocaat arbeidsrecht nodig.
 
Niet als het technisch onmogelijk is om te detecteren. Dus pas als het wel mogelijk is schakel ik een advocaat in.
 
Los van wel of niet technisch mogelijk (je zal altijd de originaliteit van documenten of hoe je er aan bent gekomen discussie krijgen), zou ik advies van gast0205 opvolgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan