• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Query bestanden in een map ophalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lekkerbek312

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
50
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende casus:

* Een klant van mij heeft ca. 30 excelsheets. Elk sheet staat voor 1 leverancier en heeft soms meerdere tabbladen (per product een tabblad). Als er meerdere tabbladen zijn, dan heeft het sheet ook een "totaal" tabblad. Als er maar 1 product is, dan is er maar 1 tabblad.

* Alle sheets werken met tabellen en hebben exact dezelfde opbouw.

Ik heb 2 bijlagen bijgevoegd als voorbeeld.

Via een Query wil ik graag de data van deze sheets inlezen in een soort van apart sheet als soort van totaaloverzicht. Dit overzicht wil ik dan gebruiken om in te lezen in Power BI. Ik heb geprobeerd dit rechtstreeks te doen in Power BI, maar kom er niet uit en het lijkt het bestand onnodig groot te maken en daardoor te traag om mee te werken.

Via Gegevens - Nieuwe Query - Uit bestand - Uit map: kan ik de map aanwijzen waar alle excelsheets staan. Hij laat dan echter een samenvatting zien van de ingelezen data. Ik kan vervolgens wel inzoomen, maar kan slechts 1 tabel selecteren i.p.v. meerdere. Is het niet mogelijk of doe ik iets verkeerd?

Het doel is dus om alle tabbladen van alle sheets (behalve de totaalsheet als er sprake is van meerdere producten) in een overzicht te krijgen. Vervolgens kan ik deze data "unpivoten" om het te kunnen gebruiken in Power BI.

Bekijk bijlage Leverancier 1.xlsxBekijk bijlage Leverancier 2.xlsx
 
Als je de samenvatting krijgt van de ingelezen data, kun je meerdere tabellen selecteren.
Toevallig ben ik me grondig aan het verdiepen in Power Query, dus ik kan je wel verder helpen.
Het kan ook direct in Power BI, maar hier is van belang dat de functionaliteit met de update van November 2016 grondig is gewijzigd: dus welke versie heb je?
Verder de vraag hoe de totaaltabel geselecteerd moeten worden, want er zijn ook andere tabellen met een naam die op "totaal" eindigt.

Zover was ik al gekomen in Power BI:
Tabellen in de bestanden.png
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad waar jij ook bent. Zo ver was ik nog niet eens gekomen. Je krijgt eerst een "sample" scherm, maar moest die gewoon dichtklappen om alles te importeren.

Als ik de namen van de tabellen logischer maak, kan ik makkelijker sorteren en de bovenste rijen verwijderen. Ik denk dat ik er dan al ben. Ik ga even puzzelen.

Ik heb overigens de januari 2017 versie van Power BI.
 
Het klinkt allemaal maar vreemd:
- de meest recente versie van Power BI is die van november 2016,
- als je het " sample" scherm dichtklapt, dan gebeurt er verder niets.

Maar goed: succes en laat maar weten als je verder nog hulp nodig hebt.
Ik wacht de berichten wel even af.
 
:eek: Die versie had ik nog niet gezien. Bedankt, ik ga hem gelijk downloaden.

Ik ga nog wel even met jouw vraag aan de slag, maar dat zal wel morgen worden.
 
Beste Marcel,

Dank voor je inspanningen. Ik was nog niet aan je video toegekomen. Als je naar de datum van mijn post daar kijkt (woensdag) is dat voordat jij deze video hebt gepost (donderdag).

Dit is een excelforum en dat is een Power BI forum. Het lijkt een specificieke Power BI melding. Vandaar mijn melding daar. In Excel krijg ik niet dezelfde melding.

Post nummer #4 was ook al suggestief/verwijtend, terwijl het gewoon klopte wat ik zei.

Nogmaals ik waardeer de hulp. Ik probeer alleen de vraag (of vervolgvraag) neer te leggen op de juiste plek. Dat valt verkeerd. Sorry.
 
Inmiddels gelukt. Dank voor de uitleg. Ik kreeg nog steeds een error, maar dat lag niet aan de methode.

Ik gebruik Parallels voor de Mac en mijn bestanden stonden op iCloud drive. Deze combinatie vond Power BI blijkbaar niet zo leuk.

Als ik de bestanden verplaats naar c:\temp en dan de map lees, dan gaat het goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan