• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combinaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

het

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2015
Berichten
24
Hallo, Is het mogelijk om met behulp van Excel het aantal combinaties uit een schema te berekenen?
Voorbeeld het volgende schema (een deel daaruit) van onze biljartclub, waar op de ochtend- en middagdagdelen steeds 4 spelers (die ieder een eigen nummer hebben) spelen. De vraag is : kan Excel berekenen hoe vaak wie tegen wie speelt en dus ook als conclusie wie niet tegen wie speelt of in mindere mate. Eventueel de handreiking als ik het schema anders zou moeten opstellen.
Weekdagen nummer
maandagochtend: 1 - 2 - 3 - 4
maandagmiddag: 5 - 6 - 7 - 8
dinsdagochtend: 1 - 6 - 9 - 11
dinsdagmiddag: 4 - 7- 12 - 15
woensdagochtend: 5 - 12 - 1 - 6
enz.
 
,plaats een excel voorbeeld bestand met hoe je het hebben wil.
 
Ik begrijp dat ik geen bijlagen mag meesturen, of ik lees dat niet goed. Feit is dat ik deze site onvoldoende ken om te reageren. Ik vraag, krijg een reactie en hopelijk moet die reactie ingediend worden zoals ik nu doe, maar ???
Ik kan geen Excel bestand toevoegen, maar ik hoop dat het voorbeeld dat ik geef (en dat is een 'knip' uit een jaarschema) voldoende is om mij te helpen. Ik moet het schema nog in Excel zetten. Maar als ik dat gedaan heb hoe kan ik dan de gevaagde combinaties (laten0 uitrekenen?
Dank voor de moeite met hulp aan deze digibeet..
 
Links onderin zit knop "reageer op bericht". Via het paperclipje kun je daarna bijlagen toevoegen aan een bericht.
 
Hallo,
Ik word toch even goed op weg geholpen. Dank je wel.
Ik heb facet van het Excel blad gemaakt (bijlage). Wellicht biedt dat voldoende helderheid over wat ik wel en hoe ik dat kan bereiken.
Ik heb op het paperclipje gedrukt en een bestand ge--upload, maar waar die nu is?? Nogmaals ik ben (nog) niet zo handig met dit programma.
In ieder geval bedankt
 

Bijlagen

  • schema.test.xlsx
    9 KB · Weergaven: 56
Aangezien er nog geen reacties zijn (normaal gesproken altijd heel snel), vermoed ik dat de medeforumleden net zoals ik het nog onduidelijk vinden van wat je wilt bereiken.

Hoe zie jij de oplossing voor je? Zou je dit nog aan kunnen geven in je voorbeeld? (handmatig)

Wil je een tabel met daarin aangegeven hoe vaak de nummers tegen elkaar spelen of zo?
 
De Biljartclub, waarvan ik secretaris en technisch commissie lid ben, biljart met 26 personen, ieder dagdeel (ochtend en middag) van de week, m.u.v. de vrijdag: alleen 's ochtends (dus 9 dagdelen/week) Hiervoor is een speelschema van 52 weken opgesteld (in clusters van 6 weken*) met op ieder dagdeel 4 nummers ( nummers zijn gekoppeld aan namen). Dus op de ochtenden spelen 4 personen en op de middagen idem. Nu blijkt in de praktijk dat sommige nummers (=personen) veel, soms, of maar een paar keer per jaar tegen elkaar spelen. Nu zou ik graag op de een of andere manier Excel dat willen laten uitrekenen, zodat ik inzichtelijk krijg hoe vaak (veel, weinig, of niet) de leden (nummers) tegen elkaar spelen. Doel van mij is om op ons jaarlijkse clubtoernooi inzichtelijk te hebben welke nummers (=personen) juist soms of incidenteel op basis van het speelschema tegen elkaar spelen. Ik kan dan de poule-indeling hierop afstemmen, zodat juist die personen die elkaar niet vaak tegen komen dan tegen elkaar moeten spelen. In het jaarschema ontmoeten de spelers elkaar niet als ze niet op dat dagdeel zijn ingedeeld; op het 4 daags clubtoernooi zijn we juist allen met elkaar.
Ik hoop dat mijn vraag helder is, maar mogelijk is het opgestelde voorbeeld (attachment) niet goed van opzet of moet dat anders worden ingedeeld.
De situatie is nu zoals ik deze schets.
Dank

*) voorbeeld
week 1 - 10 - 19 - 28 - 37 - 46 week 2 -11 - 20 - 29 - 38 -47 3 - 12 -21etc
ma mo 13 - 18 - 17 - 7 ma mo etc.
ma mi 1 - 20 -5 19 ma mi etc.
enz (zie mijn attachment)
 
Dank voor de achtergrondinformatie, maar met extra tekst kom je niet sneller tot een oplossing. En ik heb je attachment uiteraard gezien, maar ik heb nog steeds geen antwoord over hoe jij de oplossing voor je ziet. Heel graag had ik dit in het voorbeeld (handmatig) ingevuld gezien. Dan kan dit daarna wellicht geautomatiseerd worden.

Je beschrijft het slechts in algemene termen:
Nu zou ik graag op de een of andere manier Excel dat willen laten uitrekenen, zodat ik inzichtelijk krijg hoe vaak (veel, weinig, of niet) de leden (nummers) tegen elkaar spelen

Volgens mij zoek je een soort kruistabel waaruit bijvoorbeeld blijkt: Speler 13 heeft 1x tegen 18 gespeeld, 1x tegen 17, etc. Klopt dit?
Wat is überhaupt "veel" of "weinig"?
 
Laatst bewerkt:
Heel hartelijk bedankt. Ik denk dat dit het antwoord is op mijn vraag.
Alleen..... ik ben (nog) niet zo handig in Excel, dus nu moet ik dit "ombouwen" naar het werkelijke schema.
Ik maak het actuele speelschema van onze club aan over het hele jaar (zoals in het voorbeeld) in Excel aan en mag ik dat dan begin volgende week naar je toezenden, met het verzoek dat schema te integreren in aantallen, zoals in het voorbeeld?
Ik wil niemand opzadelen met mijn werk, maar het is dan ook een verzoek.
 
Vragen staat vrij :d

Je zou in de tussentijd ook kunnen kijken of je de code kunt volgen, deze is vrij aardig te volgen zonder lastige functies o.i.d.
 
ga ik doen. Als het niet luikt, meld ik me wel weer. Tot zover dank.
Je hoort in ieder geval van me.
 
ik heb mijn best gedaan, maar snap er echt nog niets van. Bovendien is een aantal kolommen in de matrix (iets verborgen) opgesteld en niet zo te lezen.
Ik heb het juiste schema nu in Excel gezet in de hoop dat je mij hiermee kunt helpen.
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • jaarschema transitie.xls
    24,5 KB · Weergaven: 29
Hoi hans123
Of kan ik de juiste getallen in de kolommen invullen en past zich dan de matrix ook aan?
 
Op deze PC kan ik het even niet aanpassen (Geen Excel :evil:), maar zal maandag even kijken.

Doordat het schema in je nieuwe bestand anders is van opmaak zal de macro niet werken en is ook iets minder makkelijk werkend te krijgen. Als je je schema zou invullen in het bestand dat ik eerder heb gepost en op het knopje drukt wordt de matrix bijgewerkt. De macro zal de "x"tjes in de laatste speelronden van week 9 niet leuk vinden en zal daarop vastlopen. Makkelijkste voor nu zou zijn deze weg te laten.
 
Hans, ben ik weer.
Nu even nog het knopje vinden. Jij schrijft: " .....op het knopje drukt" Ik zie wel het vakje "bijwerken" , maar er gebeurt niets. In de taakbalk verschijnt': " =INSLUITEN("Forms.CommandButton.1";"").
Help!!
 
Zijn de macro's ingeschakeld? Bij openen zou je bewerken moeten kiezen als daarom gevraagd wordt. Verder kan de beveiliging voor macro's op "hoog" staan. Hierbij worden standaard alle macro's uitgezet.

Om deze instelling te wijzigen moet je eerst het lint aanpassen zodat het menu "ontwikkelaars" wordt weergegeven ( rechtermuisknop op het lint, lint aanpassen kiezen en vinkje zetten voor het item ontwikkelaars) dan via dit menu naar knopje macro beveiliging en daar kiezen voor alle macro's inschakelen. Daarna zou het moeten werken.
 
Hans,

Je zult inmiddels wel constateren dat Excel niet mijn pakje aan is. Ik werk er bijna nooit mee, maar nu heb ik het absoluut nodig.
Ik kom met jouw aanwijzingen niet verder. Toch voel ik dat de haven in zicht is, maar de mist trekt steeds meer op, zodat een goed binnenvaren steeds moeilijker lijkt voor mij.
Ik stuur je de door mij nu van de juist getallen voorziene sheet toe in de hoop dat jij die kunt afmaken. Mij lukt het gewoonweg niet.
Graag nog even het laatste zetje van je.
Paul
 

Bijlagen

  • schema.1.xls
    56 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan