Harde schijf problemen Freenas

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
377
Hallo,

Ik heb op het moment freenas als server runnen op een oude desktop.
Dit werkt allemaal top alleen krijgen we steeds meer waarschuwingen als we de inloggen op de server.
De waarschuwingen omtrenden de harde schijven.
Ten eerste zit er 5 harde schijven in, 1 80gb samsung voor OS, 1 80gb maxxwel voor backups(word momenteel nog niet gebruikt), en 3 1TB schijven voor films, software, series enzo (2 WD green en 1 samsung).
Deze heb ik destijds 2 maandjes geleden allemaal geinstalleerd en de 3 1tb schijven ingesteld zodat ze de data verdelen over de 3 schijven dus bijvoorbeeld 1 film opdelen in 3 stukjes.
Ik had dat destijds gedaan omdat het dan veel sneller zou zijn maar wij transporteren alles over het internet en dus doet het niet veel voor de snelheid.
Nu willen we dus even alles veranderen en de data evenredig verdelen maar niet in stukjes dus bijvoorbeeld film 1 op eerste film 2 op tweede schijf.
Alleen hebben we voort aardig wat waarschuwingen op het inlogscherm van freenas. De eerste waarschuwingen was er vanaf het begin al de andere niet.
Nu heb ik iets gelezen over de smart test runnen (deze staat standaard aan alleen kan ik de resultaten niet vinden) en daarna de unreadable sectors verplaatsen en iets over zfs scrubben.
Ik ga dus nu eerst de schijven leeghalen en dan zou ik ze willen repareren.
Kan iemand mij hier uitleggen wat de errors precies zijn en/of wat ik eraan kan doen?
( ik heb afbeeldingen toegevoegd van de fouten en van de 3 schijven die gebruikt worden)

Berend


(edit de scrijfsnelheid is ook lager geworden de laatste tijd, deze was eerst 70MB/s nu iets lager dan 60MB/s de schijfruimte is voort half vol)

edit
(zouden deze stappen kunnen helpen? https://dekoder.wordpress.com/2014/10/08/fixing-freenas-currently-unreadable-pending-sectors-error/ de smart test duurt 2,5 uur)
 

Bijlagen

  • schijven.png
    schijven.png
    131,9 KB · Weergaven: 76
  • sectors.png
    sectors.png
    44,9 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan