• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een Excelbestand gedeeltelijk delen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johnvdb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2015
Berichten
4
Dag dames en heren,

Ik ben op zoek naar een manier om een Excel-bestand gedeeltelijk te delen, of een bruikbaar alternatief hiervoor. Ik zal het probleem proberen kort te schetsen.

Er komen verschillende mensen zorg verlenen bij een client. Op lokatie ligt een tablet waarin deze verzorgers steeds netjes hun gewerkte uren bijhouden, maar hiernaast ook persoonlijke informatie over de client in het Excelbestand noteren. Aan het einde van de maand ontvangen de verzorgers een totaaloverzicht van de gewerkte uren waarmee zij de factuur maken en doorsturen (dit Excelbestand). Dit wordt echter vaak niet door de verzorger zelf gedaan. Ik zou dan ook graag dit Excelbestand willen delen, maar de kolom met persoonlijke informatie niet mee willen sturen.

Het Excelbestand bestaat uit 12 tabbladen (voor elke maand één). Op dit moment wordt het te versturen tabblad gekopieerd naar een ander document, wordt de prive-kolom er tussenuit gehaald en wordt het bestand verstuurd.
In de meest ideale situatie kunnen verzorgers echter (op elk moment van de maand) zelf het bestand opvragen/inzien en hun uren terugvinden/controleren om vervolgens hun factuur mee te maken.

Ik ken geen functie binnen Excel die op lokatie alle cellen laat zien, maar als het bestand van buitenaf opgevraagd wordt één kolom verbergd of verwijderd. Een oplossing dacht ik gevonden te hebben door een tweede bestand aan te maken en de te delen cellen hier naartoe te linken. Beide bestanden zijn online opgeslagen (in Dropbox, maar ook oneDrive en een eigen NAS zijn beschikbaar), zodat het Excelbestand de gemaakte koppelingen nog terug zou kunnen vinden. In praktijk blijkt echter dat het document door de verzorgers (automatisch) wordt gedownload en lokaal wordt geopend, waardoor de koppelingen niet meer werken en het bestand dus vol foutmeldingen staat.

De vraag is dus of heirvoor een oplossing of alternatief is? Binnen Excel zou dit natuurlijk het fijnste zijn (en het liefst dan ook nog binnen één bestand), maar een alternatief buiten Excel is uiteraard ook welkom.

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan