Kan PDF-document niet printen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Het is de eerste keer dat dit mij voorkomt. Ik heb een pdf-bestand op mijn PC, gedownload van het net en ik kan het niet printen: het printericoontje staat in het grijs en niet in het zwart. Het betreft een handleiding voor een auto. Van dezelfde website heb ik een vroegere handleiding van een jaar oudere auto (zelfde merk, zelfde type, vorige versie) gedownload en die kan ik zonder problemen printen. Weet iemand hoe ik dat probleem kan oplossen. Ik gebruik Sumatra PDF.
 
Staat bij de eigenschappen van die pdf dat printen niet is toegestaan, dan lukt het je niet zomaar om deze uit te printen.
 
Hallo. Misschien dat ding even updaten 3.1.2 is de laatste versie
 
De eigenschappen van het bestand dat ik kan printen zijn exact dezelfde als de eigenschappen van het bestand dat ik niet kan printen. Ik werk sedert geheugenis met LibreOffice en de link naar de documenten staat hieronder


https://www.toyota.nl/toyota-rijden/rijdersinformatie/handleidingen.json

Het gaat specifiek over de handleiding 06-2016 en 11-2016
De handleiding 06-2016 kan ik printen, de handleiding 11-2016 niet.
De eerste heb ik van het net gehaald op 14.10.2016 en de andere op 07.12.2016. Sederdien heb ik nog verschillende PDF-bestanden gedownload en met printen nooit een probleem gehad. Alleen de Toyota-versie 11-2016 heeft dat probleem.
 
[...]Het betreft een handleiding voor een auto.[...]
[...]en de link naar de documenten staat hieronder[...]
https://www.toyota.nl/toyota-rijden/rijdersinformatie/handleidingen.json
[...]
Zomaar.... Zou het niet handig zijn te vermelden over welk model Toyota het gaat waar de 'probleemhandleidingen' bij horen?
Ik neem aan dat niet elke Helpmij-helper bereid is om alle 18 Toyota modellen te gaan uitkiezen om te zien of de bijbehorende handleidingen 06-2016 danwel 11-2016 in zijn naam hebben.
Bovendien hebben de Yaris, de Yaris Hybrid en de Avensis (jouw model Toyota zal hier er 1 van zijn, neem ik maar aan) allemaal een 06-2016 en 11-2016 variant handleiding... :rolleyes:

Tijs.
 
Bij mij staat het document als "beveiligd" aangemerkt en is niet af te drukken ( Foxit Reader).
Degene die het heeft gemaakt zal het dan beveiligd hebben neem ik aan.
Update:
Ik heb op de foto geklikt, neem aan dat het die handleiding is.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn verontschuldigingen Denties, maar ik had de link naar de Avensis gekopieerd niet vermoedend dat die link zou veranderen in de algemene link naar 18 Toyota-modellen. Maar ik stel wel vast dat sommige forumleden toch gezocht en gevonden hebben. :) :) Bedankt. Maar wat ik raar vind is dat er bij mij op de eigenschappen nergens te vinden is dat de ene handleiding "beveiligd" is. Of kijk ik er naast? Dat die handleiding niet te printen is verwonderd mij want de beide handleidingen komen van Toyota zelf en staan op een webpagina van Toyota. Misschien vraag ik het morgen best aan Toyota zelf hoe dat komt? Op welke foto heb jij geklikt, Mik Zjegger?
 
Laatst bewerkt:
01651-01010-00_201009 iQ.jpg
Toyota.jpg
Toyota-1.jpg
Zoals je kunt zien kan ik ze allebei niet afdrukken en de blokkering (rechtsklik>eigenschappen) van Windows had er al afgehaald.
 
Laatst bewerkt:
De rechtstreekse links:
De 11-2016 variant van de Avensis handleiding
en
De 06-2016 variant van de Avensis handleiding

Vlgs. aangave van Toedeloe kan hij, via Sumatra PDF, de 11-2016 variant niet printen en de 06-2016 variant wel, dus de bovenste gelinkte PDF is 'het probleemgeval'.

Ik heb ze allebei geopend in Acrobat Reader, en beiden zijn beveiligd tegen afdrukken (Document -> Beveiliging -> Beveiligingseigenschappen tonen).
Natuurlijk kan een viewer de beveiligingeigenschappen in een PDF negeren, en verder/dus kan ik ze beiden wel afdrukken via de ingebouwde PDF viewer van Firefox.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het kan aan mijn pc liggen, maar zo ergens na 77 t/m 84 procent van het document stopt de voortgangsbalk van Firefox tijdens het afdrukken. Mogelijk zit er in het document iets verkeerd, maar afdrukken vanuit de PDF viewer werkt (dus) wel. Contact met Toyota zou misschien kunnen ophelderen of er een fout in het document zit, ook al hebben ze (officieel) het uitprinten van het document verboden in de beveiligingsinstellingen.

Tijs.
 
Bedankt allemaal voor de hulp. Het is inderdaad de 11-2016 variant die het probleem is. Het is echter niet mijn bedoeling het ganse bestand te printen. Alleen de pagina's tot 21 omdat ik dan daarin vlug mijn probleem kan opzoeken en dan weet waar ik de oplossing of uitleg in het bestand kan vinden. Ik gebruik ook al jaren FF maar ik had geen weet het bestaan van een PDF-viewer in FF. Kan die momenteel ook niet vinden. Kan dnties mij soms zeggen waar ik die kan vinden. Heb gezocht in de FF-plugins maar niet gevonden. Kon vandaag Toyota niet contacteren, dit zal volgende week moeten gebeuren.
 
Had een foutje gemaakt bij de instelling, kan wel afdrukken met de viewer.
Toepassing viewer in FireFox:
ToepassingenFF.jpg
Extra>Opties>Selecteer en kies de actie.
 
Laatst bewerkt:
Net testje gedaan met de 11 - 2016 handleiding (afdruk pagina's 1 -> 22) en dat lukt hier ook perfect met dezelfde (standaard) instellingen en Adobe Acrobat Reader DC 15.023.20053.
 
Ik heb de PDF-viewer in FF geïnstalleerd en het afdrukken lukt maar ik krijg geen afdruk op een A4 formaat, wel een afdruk op, in de breedte en in de hoogte, +/- 1/2 van de A4 afmetingen. Kan nu direct ook geen manier vinden om een afdruk te krijgen op A4 of is dat niet mogelijk met die PDF-viewer?
 
Dat zou je bij je eigen printer moeten instellen. Krijg je geen pop-up van de eigenschappen van je printer?
Kan het momenteel niet testen door gebrek aan inkt en ik kan er momenteel niet bij.
 
De pagina-instellingen van het PDF-document zijn 148x210mm (LxB), dus half A4 in 'liggende' stand en wordt blijkbaar automatisch geroteerd naar 'staande' stand in de viewer. Het probleem lijkt mij dus daar in te liggen. Je kunt bij de Eigenschappen van de (in de viewer) gekozen printer mogelijk wel wat aanpassen, maar dan zal het erop neerkomen dat de printer(-driver) in staat moet zijn om te roteren en te vergroten naar A4 indien het aangebodene daar zelf niet aan voldoet.
Binnen Acrobat Reader kun je het in het printerdialoogvenster door Acrobat Reader zelf laten roteren en 'opblazen' (dus hoef je in de printerinstellingen van de gekozen printer niets te doen), maar het document is beveiligd tegen afdrukken, dus Acrobat Reader houdt zich daar aan. Printen vanuit Acrobat Reader is dus geen optie.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank zij jullie hulp en tips, o.a. over het instellen van mijn printer, is het mij gelukt de nodige pagina's recto-verso te printen op A5 formaat en daar ben ik dik tevreden mee. Bedankt aan allen voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan