verschil tussen rapport en afdruk(voorbeeld)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bospeen

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2005
Berichten
150
Beste forumleden,

Ik heb een rapport gemaakt (op query basis) dat ik ook wil printen. Het rapport bevat tekst (labels) en velden van één record.
Het rapport ziet er bij openen goed uit, maar als ik dit ga printen verschuiven alle velden naar iets andere posities. Het geprinte rapport (op A4) ziet er dus niet netjes uit.
Waar kan dit mee te maken hebben? Het gebruikte lettertype (Verdana 9), de afmetingen van het rapport (niet zuiver A4) of wat anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Rapporten zijn bedoeld om af te drukken; je bouwt ze dus om af te drukken. Ik heb dan ook nog nooit een probleem gehad met het afdrukken/bekijken van een rapport want als ergens de regel WYSISWG geldt, dan is dat voor rapporten. Dus wat is het probleem?
 
Hoi Octa,
Inderdaad heb ik het rapport speciaal gebouwd om af te drukken (en op te slaan als PDF), maar bij mij is écht niet WYSIWYG...als ik het rapport print, verschuiven de ingevoegde velden.
Er zit verschil tussen de view en printpreview. En de printpreview met verschoven velden is wél exact zoals ie uit de printer komt.
 
De Printpreview is exact gelijk aan wat er uit de printer komt, vooropgesteld dat je de juiste printer hebt gepakt, want de printerinstellingen moeten uiteraard wel kloppen. Dat Microsof tegenwoordig een Rapportweergave heeft, is uiterst betreurenswaardig want die view heeft niks met afdrukken te maken. En dát was nu net de essentie van een rapport! Ik gebruik die view dus nooit, en baseer de rapporten er al helemaal niet op. Voor mij bestaat het Rapporten menu maar uit 2 items: Afdrukvoorbeeld en Ontwerpweergave. De rest is de grootst mogelijke flauwekul. Wil je een 'rapport' op scherm zien, maak dan een formulier.
 
Dat is 't m net: de ontwerpweergave én view zijn gelijk, maar in het afdrukvoorbeeld (en dus print) wordt het een zootje. Dit staat allemaal nog los van de gekozen printer.
Ik moet dus in de ontwerpweergave gaan goochelen met de posities van de velden om een correcte afdruk te krijgen, wat bijna niet te doen is.

Je zegt dat jij daar nooit problemen mee hebt... heeft dat misschien iets te maken met het default lettertype? Bij mij is dat Calibri (Detail) 11, maar ik heb dat verandert naar Verdana 9 (moet i.v.m. bedrijfshuisstijl)

Ik gebruik overigens Access 2013
 
Ook met lettertypes heb ik nooit problemen. Wij gebruiken Corbel 10.5, en ook dat gaat uitstekend. Corbel is niet echt een standaard letter, in tegenstelling tot Verdana wat overigens ontworpen is voor het beelscherm en niet voor afdruk. Dus wel een rare keuze van het bedrijf :). Misschien moet je een voorbeeldje maken, want ik kan er zo echt verder niks van maken; als ik een probleem niet kan reproduceren, kan ik het ook niet oplossen.
 
Nu snap ik waarom je de vraag stelt.... Je doet het ook helemaal verkeerd. En ja, dan kan het fout gaan :). Teksten samenstellen kan prima, maar niet door velden bovenop een veld met tekst te zetten en dan te hopen dat het een beetje gaat passen. Je zult de teksten moeten samenvoegen in één veld. Kan prima:

PHP:
="Geachte heer of mevrouw " & [naam] & "


Ik heb geconstateerd dat u over het " & [kwartaal] & " geen inkomsten heeft gedeclareerd. Wij vinden dit een uiterst onplezierige zaak en verwachten dat u binnenkort 
alsnog de juiste inkomsten aan ons zult overmaken. 
Indien u in gebreke blijft, zullen wij ons genoodzaakt zien om wat sterke jongens jullie kant op te sturen.


U kunt een correctief medewerker van ons in  " & [plaats] & " verwachten op " & DateAdd("m";1;Date()) & " rond de klok van 11:00. 

Om eventuele vluchtpogingen voor te zijn, kan het best dat ze een uur eerder al aanbellen, of een dag. 
Want u weet: een schuld bij de Bischoppen van de Zwarte Orde wordt altijd ingelost..."
 
Oké... dat moet idd goed gaan!!
Nu heb ik nog nooit met PHP code gewerkt en weet niet hoe en waar ik die code moet invoeren, kan je me hiermee nog op weg helpen?
 
Ik heb de PHP tag alleen gebruikt omdat je dan het verschil ziet tussen de gewone tekst en de velden. De code kun je in zijn geheel kopieëren en in de Besturingselementbron van een tekstveld zetten. Meer is het niet.
 
Ok en dan elke tekstregel apart opnemen en zo een eigen besturingselementbron geven of één tekstvak maken en de gehele tekst + velden invoeren?
(zit er aan een besturingselementbron niet een max van 255 karakters?)
 
Wat denk je? :). Ik heb al gezegd dat het in één tekstveld staat namelijk!
 
De rapporten komen nu goed op het scherm en uit de printer, bedankt voor je aanwijzingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan