• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst doorzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
421
Goedemiddag,
Om te controleren of een naam in een database aanwezig is gebruik ik een "searchable dropdown list". Deze manier is niet een snelle manier om mee te werken (4000 regels gaat redelijk, 10.000 is erg traag). Bestaat er een snellere manier om een bestand van 10k regels te doorzoeken?
Database in tabblad "Personen"
Zoeken in tabblad "ZoekPersonen"


Bekijk bijlage SpeedUp_1.xlsb
 
Wat versta je onder een "searchable dropdown list"? En verder begrijp ik niet veel van het geplaatste bestand.
 
Dag VenA,
ik ben met behulp van een stamboomprogramma een database aan het maken met personen. Ik heb meerdere bronnen waaruit ik deze database aan het opbouwen ben. Vele personen worden in meerdere bronnen genoemd. Bijvoorbeeld de naam Janssen, Hendricus, kind van de ouders Janssen, Johannes x Reien, Maria.
Nu kan ik natuurlijk de gegevens van dit voorbeeld gewoon invoeren in het stamboomprogramma. Maar de kans is groot dat dit echtpaar al bestaat in de database. Voor deze controle is het stamboomprogramma niet overzichtelijk genoeg voor. Om dit veel makkelijker te controleren heb ik de gegevens van deze database geexporteerd en ingelezen (tabblad "Personen") in excel en gebruik ik tabblad "ZoekPersonen"
In het invoervak van tabblad "ZoekPersonen" voer ik dus de naam in van de persoon die ik aan de database wil toevoegen. Als ik hier Janssen invoer dan worden vanaf E5 alle Janssens getoond, dat zijn er echt een paar honderd. Met een invoer van Janssen Hendricus krijg ik een lijstje waaruit ik makkelijk kan zien of dit echtpaar al in het bestand aanwezig is. Dan kan ik Hendricus Janssen invoeren als zoon van het al bestaande echtpaar.
Hopelijk iets duidelijker voor je.

PS de formules in de kolommen B C en D worden gebruikt om de regels vanaf E5 - L5 te genereren.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, heb ik op 15 jan een voor mij kansloos draadje geopend of ziet iemand nog mogelijkheden (array?)?
Ik probeer het nog een keer als jullie het niet erg vinden.
Van onderstaande tabel tabblad “Personen” wil ik een samenvoeging van kolom F en G doorzoeken.
De bedoeling is dat ik in E1 van tabblad “Zoekpersonen” een (deel van een) naam invul. Bij voorbeeld “Jansen van”. Het resultaat moet dan zijn dat in het tabblad “Zoekpersonen” een lijst ontstaat met alle personen uit tabblad “Personen” waarvan de naam begint met “Janssen van”.
Ik heb voor mezelf iets gemaakt dat ik nu gebruik maar dat wordt steeds trager omdat de lijst met namen langer wordt. Vandaar dat ik denk dat het gebruik van een array een oplossing zou kunnen zijn.
Bekijk bijlage SpeedUp_1B.xlsb
 
Ik heb een poging gedaan.
Gebruik van Advanced Filter
Een macro onder de button [Run Filter 1] voert die Advanced Filter uit en sorteert de output op Sorteer Als en Voornamen
 

Bijlagen

  • SpeedUp_1B(pcb).xlsb
    39,2 KB · Weergaven: 23
Ik heb ook iets dat daarvoor kan gebruikt worden.
Misschien nog wat werk aan.
 
Ook deze is met het geavanceerde filter.
 

Bijlagen

  • SpeedUp_1B-1.xlsb
    36,1 KB · Weergaven: 41
Super, bedankt voor jullie antwoorden/oplossingen.
Cobbe plaatst formules, een methode die ik tot nu toe ook gebruik maar op den duur (toename regels) wordt het trager.
Piet, ik vind de oplossing van HSV mooier en kan ik makkelijker aanpassen.
HSV, wat doe je eigenlijk met die ,'s in
Code:
.Sort Cells(5, 6), , , , , , , xltrue
 
Ik zie nergens een reactie van HSV in dit draadje dus ik neem aan dat vraag aan mij gericht is.;)

Google even op .sort VBA of gebruik de ingebouwde helpfuncties van Excel. Het is een kwestie parameters tellen en weten wat de standaard waarden zijn.

Voor de leesbaarheid kan je het ook zo schrijven
Code:
.Sort Range("F5") , Header:=xltrue
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan