Videokaart kapot ? Piept bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

dion079

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2017
Berichten
17
Beste help mij forum leden.

Ik heb een Medion P5225D wanneer ik de computer opstart piept deze 1 x lang en 2 x kort.
Ook geeft deze geen beeld aan na wat gekeken te hebben op Google denk ik dat het de grafische kaart is.
Deze heb ik eruit gehaald en schoongemaakt maar dat mocht geen baat hebben.

Ook zonder grafische kaart blijft die piepen (misschien logisch ?)

Hoe kan ik testen of het daadwerkelijk de grafische kaart is of dat het een ander component is.

En als ik een andere grafische kaart erin zet past dit dan op het moederbord (kaart gelijk upgrade) of moet je hier ook nog rekening mee houden bij Medion ?

Grafische kaart is een GTX-650
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl :thumb:

De beep codes zijn afhankelijk van merk bios. Als je die opgeeft kunnen we eigenlijk concreter antwoorden.
Denk in dit geval dat het eerder aan je geheugen ligt dan aan je grafische kaart, bij memory errors heb je vaak ook geen beeld.
Haal die reepjes er eens uit en plaats ze 1 voor een terug met telkens een herstart.
 
Dankjewel voor de snelle reactie.

De RAM geheugen kaarten heb ik er beide uitgehaald toen eerst de ene in beide slots geprobeerd en daarna de andere.
Bij beide bleef de computer piepen (wel opnieuw opgestart na proberen).

Ik probeer op internet te vinden welke bios erop zit maar nog niet zo snel gevonden wel welke specs:

Intel Core i5-3350P processor,
NVIDIA GeForce GTX 650 videokaart,
4 GB RAM,
DDR3 SDRAM werkgeheugen, met 1600 MHz
 
ik heb geen computer in de buurt waar ik de videokaart in kan testen ben eventueel bereid om een andere videokaart te halen en hem te upgrade.
Alleen staat er op meerdere website's dat niet elke videokaart in dit systeem zal werken.
 
Miss. verstandig om zo'n ding bij de plaatselijke PC boer te halen, je zou dan deze eerst kunnen laten testen.

Overigens kunnen de allernieuwste graka's soms problemen geven op wat oudere moederborden maar dat heeft weinig met het merk Medion te maken.
 
Probeer dit.
-stroom kabel uit je voeding halen
-plug je hdd kabels uit
-haal al je ram eruit
-haal je videokaart eruit
-platte batterij op je moederbord eruit
-haal de kabels die aan je dvd drive en andere randapparatuur zit eruit.
-alle kabels van achter de pc eruit.

-zoek nu de CMOS pinnetjes op je moederbord --> ziet er zo uit http://panam.gateway.com/s/MOTHERBD/shared/4006272R/4006272R_18.jpg daar waar clr_cmos staat.
-doe nu die blauwe , of welke kleur jij erin hebt in plaats van de 2 waar die nu op zit op de andere waar die niet op zit. dus als hij bijvoorbeeld op midden en rechts zit dan zet je hem op midden en links.
-hou nu je aan/uit knop van je pc in voor 5 sec.

-doe nu weer de cmos adaptertje terug op de 2 pinnetjes waar die eerst op stond.
-hou nu de aan/uit knop voor 30 sec in ( iets langer mag ook. )

-doe nu de platte batterij er weer in.
- 1 stick ram geheugen weer erin
-sluit je monitor kabel aan op je moederbord monitor output , als deze geen heeft doe dan je videokaart er weer in.
-stroom kabel erin en start je pc.
 
Dag, Deze moederborden hebben een VGA en HDMI aansluiting bij de connectoren, heb je de monitor daar al op aangesloten terwijl de grafische kaart er uit was?

De harde schijf even losmaken is een kleine moeite.

Soms moet het 3 Volt knoopcel batterijtje vervangen worden. Je hebt kans dat de BIOS bij een lege batterij niet meer werkt en de grafische kaart niet meer ziet.

Voor welke grafische kaarten geplaatst kunnen worden moet je in het boekje van het moederbord kijken of de manual downloaden. Het type moederbord staat meestal in witte letters en cijfers tussen de sloten. Wat je dan wilt weten is; zal de PSU voldoende spanning geven en zitten de benodigde stroomaansluitingen aan de voeding, daarbij: past de kaart in de kast en in het slot. De kaart kan te lang zijn of de componenten zitten aan de verkeerde kant.
 
Bezigheidsterapie?

Een CMOS_reset heeft weinig hier mee te maken en de 2 pinnen ervoor kortsluiten is met de spanning eraf voldoende.
En een leeg batterijtje veroorzaakt alleen het niet vasthouden van de gekozen bios instellingen.

Vraag mij af waarom het euvel op allerlei manieren het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt.
 
lange pier , een CMOS_reset ... heeft er idd weinig mee te maken maar niet niks. weinig is altijd nog wel wat.
ik heb hier zeer veel computers ( meer dan 300 stuks ) die ik alleen al in 2016 op de manier weer tot leven heb gebracht. de meeste pc's blijven hetzelfde maar voor sommige helpt het echt wel.
Hij kan het altijd proberen , kost niks behalve een beetje tijd die iedereen wel heeft :)
 
Allen bedankt voor de reactie,
Heb een andere grafische kaart erin gezet dit heeft alleen nog niks geholpen.
Knoopcelbatterij ook al vervangen mocht ook niks helpen.
Zal zodadelijk een cmos reset uitproberen.
Alvast hartelijk dank voor de hulp
 
Laatst bewerkt:
Als je de monitor nu eens aansluit op de aansluiting van de computer zelf, na reset (wat trouwens raadzaam is na vervanging van de batterij maar in de BIOS zelf als je daar in kunt komen) en dan de volgende oplossing met het zelfde moederbord (bron onbekend):

Dag, ik heb inmiddels contact gehad met de fabrikant en deze kwam met de oplossing. Eigenlijk heel simpel. Het was niet genoeg de onboard videokaart uit te zetten. Het is eigenlijk een probleem met windows 8.

Oplossing was:
In bios SECURE BOOT uitzetten
In bios Advanced Config - > os config - > os selection - > Op WIN7/ Other OS zetten i.p.v. WIN8
Daarna komt er een optie CSM Parameters bij en de volgende onderdelen invullen.
CSM (enabled)
Boot Option Filter (UEFI only)
Launch Storage OpRom policy (UEFI only)
Launch Video OpRom policy (Legacy only)

De boot van de videokaart moet gewoon op auto staan.

Heeft de computer een probleem met de voeding en werkt de videokaart daarom niet meer dan is aansluiten op de computer zelf trouwens ook minder belastend. Hier zie je op YouTube hoe je met een multimeter (Tip: Action) de diverse voltages meet. Alleen de volgende opmerking: wanneer je zoals in minuut 15:30 de groene en de zwarte kabel kortsluit zodat de voeding inschakelt en je gebruikt daarvoor een ongeïsoleerde draad zoals een paperclip, dan trekt de vonk mogelijk een striem over je vingers. Je moet ook iets gebruiken wat past. Er zijn meer instructievideo's op YouTube.
 
Allen bedankt voor de reactie,
Heb een andere grafische kaart erin gezet dit heeft alleen nog niks geholpen.
Knoopcelbatterij ook al vervangen mocht ook niks helpen.
Zal zodadelijk een cmos reset uitproberen.
Alvast hartelijk dank voor de hulp
Poosje batterij eruit reset ook de bios als de pc van de spanning af is.
Maare, heb je geen onboard video en wat hoor je als je de videokaart dan eruit laat?
 
Ik heb de videokaart er uitgelaten en monitor nog niet aangesloten gehad op het moederbord (zit volgens mij ook een HDMI aansluiting op).
Toen gaf die nog steeds 2 korte piepen en een lange piep.
Als het goed is zit er een onboard kaart op deze zal ikproberen en kijken of ik een bios zie.
Daarna zal ik een cmos reset uitproberen.
 
Probeer ook een andere voeding te regelen.

Maakt niet uit wat je doet zolang er die bios beeps zijn, kan ook de PCI-e controller zijn maar die zit bij de i core CPU's in die CPU voor het grafische deel.
 
Nog niet bezig geweest maar ik zat even ergens over na te denken.
Mijn stekkerblok waarin mijn computer Zat is kapot(gisteren mijn boxen op aangesloten).
Stekkerblok geeft een soort trilling weer en knipper soort van aan en uit.
Zou hierdoor misschien de voeding door kapot zijn gegaan ??
 
Dat klinkt als een spanningsbeveiliger die overbelast wordt. Ga eens na wat het totale wattage er op aangesloten is (of was) en welk maximaal toegestane er op het stekkerblok staat. Er is mogelijk een kortsluiting in de luidsprekers of de stekkerdoos is niet goed. Het is een kwestie van uitproberen.

De computer zou natuurlijk wel eens minder stabiele stroom kunnen hebben, dan gaat de computer niet meer aan of op dat moment weer uit maar ik denk niet dat de voeding daarvan snel kapot gaat. Zoals in post 12 staat is het voltage van een voeding gemakkelijk te meten, wat een redelijke indruk geeft van of die stuk is.
 
Laatst bewerkt:
Allereerste heb ik nu de CMOS reset uitgevoerd en dit mocht nog geen verbetering hebben.
De PSU heb ik ook doorgemeten en volgens mij is een waarde niet binnen de 5% marge
Gemeten waarde's

Geel 12,02 V
Oranje 3,42V
Blauw -11.25 V (moet ook -12V zijn ?).
Paars 5,06 V
Rood 4,95 V

zou dit het probleem zijn en is dit een logische verklaring ??

De computer gaat ook niet altijd gelijk aan als ik hem aanzet dat doet die vaak de eerste keer een poging en valt daarna uit, als ik hem nogmaals aanzet gaat die wel aan en gaat piepen.
 
Laatst bewerkt:
De blauwe kabel heeft de polariteit omgekeerd en levert maar weinig stroom, een lage meting kan daar dus wel maar deze is in dit geval geen 12 Volt meer en dus te laag. Het te verwachten beschikbare ampèrage neemt meestal snel toe (of af) met de cijfers achter de komma. Dat de computer soms helemaal niets doet kan inderdaad op een net wat te lage spanning wijzen.

Gebruikt wordt die spanning voor COM poorten en het gaat ook naar de PCI sloten, voor het geval dat je daar een dergelijk apparaat op aansluit.

Het kan natuurlijk dat de computer verdacht is op storingen en goed beveiligd daartegen. Daarom liever een andere voeding proberen. Een voeding kan je misschien lenen van iemand uit de buurt met Peerby.com
 
Dit waren trouwens alleen de spanningen van het moederbord connector, is het verstandig om ook alle andere bekabeling door te meten.

Anders koop ik gewoon een nieuwe voeding maar want in de loop van de tijd ga ik deze computer gewoon upgrade.
Er zit nu een 450W voeding in is het overkill als ik naar 650/750w zou gaan.
En waar moet ik op letten modulair of niet modulair ?

Sharkoon WPM700 Bronze, 700 Watt voeding zat ik zelf aan te denken.
Neem aan dat het geen probleem is en een voeding niet op een whitelist staat bij een Medion ??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan