• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Partial match excel probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk2102

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
13
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn excel werkbestand.
Op blad 1 heb ik een kleine database van verschillende diersoorten
Op blad 2 heb ik een zoekfunctie gemaakt, hier kan ik op alles zoeken in cel B1 en komen de resultaten tevoorschijn zoals te zien is in het voorbeeld bestand.
Nu zou ik graag willen dat ik daar ook delen van namen en dergelijke kan invoeren.
Dus dat ik in plaats van Amerikaanse Zeearend in moet typen ik ook resultaten krijg als ik alleen amerikaanse,zeearend, amerika of arend intyp.
Ik weet echter niet hoe ik dit moet doen( ik dacht via een soort partial match). Kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Mvg,

Henk2102Bekijk bijlage Voorbeeldbestand Animal spreadsheet.xlsx
 
Hoi,
Je vraag is niet zozeer hoe de 'partial match' vraag kan worden opgelost daar zijn genoeg mogelijkheden voor, maar wat wil je met de resultaten aanvangen? Dan kan er pas een duidelijk antwoord worden gegeven.
Hier alvast een vbtje.
 

Bijlagen

  • allemaal beestjes.xlsb
    23,1 KB · Weergaven: 37
Beste,

Het is vooral om met gemak door de database te zoeken. Mocht ik op zoek zijn naar een dier uit een bepaalde orde of familie. Dan kan ik dat op die manier doen.
Het voorbeeldbestand ziet er erg mooi uit maar vanuit de zoekbalk zoek je nu enkel op de Nederlandse namen. Als dit veranderd wordt naar dat ik ook kan zoeken naar de gegevens uit andere kolommen zoals orde, geslacht enzo?

Btw hoe heb je dat zoekbalkje gemaakt? Het ziet er erg netjes uit namelijk.

Mvg,

Henk2102
 
maar vanuit de zoekbalk zoek je nu enkel op de Nederlandse namen
Was dit niet uw vraag?;)
Dus dat ik in plaats van Amerikaanse Zeearend in moet typen ik ook resultaten krijg als ik alleen amerikaanse,zeearend, amerika of arend intyp.
Dit is gewoon een activeX textbox.
hoe heb je dat zoekbalkje gemaakt? Het ziet er erg netjes uit namelijk.

Ik maak straks wel een voorzetje hoe je op alle gegevens kan zoeken.
 
Beste,

Dat is inderdaad wat ik zoek! Het voordeel van de andere is wel dat hij meteen bijwerkt als je aan het typen bent. Dus als de 2 kunnen worden gecombineerd zou het echt helemaal geweldig zijn!? Het snelle werken en geen extra kolommen van de 1e en exact de goede zoekfunctie zoals de 2e heeft.

Beide alvast bedankt voor de snelle reacties!

Mvg,

Henk2102
 
Hier heb je er nog een.
(heel andere benadering)
 

Bijlagen

  • allemaal beestjes (2).xlsb
    41,8 KB · Weergaven: 28
Allereerst super bedankt voor alle hulp en de verschillende voorbeelden!
Hoe heeft u dit gedaan met die detailsheet/detailzoektfunctie? Want dit is helemaal nieuw voor me en ik ben erg nieuwsgierig!

Daarnaast zou ik heel graag nog de gecombineerde versie krijgen of uitleg krijgen over hoe ik deze zelf kan combineren. Degene waar ik bovenin info uit verschillende kolommen kan zoeken en zo resultaten krijg. Net zoals het 1e antwoord wat u stuurde maar dan dat je niet enkel op de Nederlandse variant kan zoeken maar ook op andere kolomonderdelen? Dit wil ik graag omdat ik denk dat dat toch de versie is die ik wil gaan gebruiken.

Mvg,
Henk2102
 
Beste Henk,
Ik zal mijn eerste vbtje morgen wat aanpassen, met meerdere opties.
(met wat extra uitleg erbij);)
Als VBA volledig nieuw is voor je kom je via Alt + F11 in de VBA editor, daar kan je de code vinden (in beide vbtjes zit er code).
Ik werk namelijk (bijna) nooit met formules.
 
Hier nog een mogelijkheid
 

Bijlagen

  • allemaal beestjes.xlsb
    51,7 KB · Weergaven: 30
Typ je suf.
 

Bijlagen

  • allemaal beestjes 1.xlsb
    23,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Allemaal heel erg bedankt voor de snelle reacties en de verschillende opties die jullie me gegeven hebben!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan