Hoe??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spekker

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2016
Berichten
142
Geachte lezers

Ik heb een file gemaakt en daar wil ik graag een mail button in hebben, maar ik weet niet hoe je dat moet doen in word
tevens heb ik ook vraag of het mogelijk is om de file te beveiligen tegen overschrijven net zo als in Excel.

ik heb in de file namelijk diverse balken waarin vaste gegevens staan en die wil ik niet leten veranderen door anderen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
 

Bijlagen

  • wachtrapport Tate.docm
    61,2 KB · Weergaven: 55
Volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoord
daar wil ik graag een mail button in hebben, maar ik weet niet hoe je dat moet doen in word
Er staat namelijk al een knop in je document.... Er zit alleen nog geen code achter. De vraag is dus niet hoe je een knop maakt, maar hoe je achter de knop een macro hangt. Of zie ik dat verkeerd?

Het tweede deel van je vraag is simpeler: deel je document op in secties, en beveilig die secties die niet veranderd mogen worden. Zet er desnoods een wachtwoord op, zodat mensen niet alsnog de beveiliging eraf kunnen halen.
 
OctaFish je heb idd gelijk ik heb al een knop gemaakt maar weet niet hoe ik de code erachter moet zetten, ook het beveiligen is voor mij dan nog een abracadabra want ik weet niet waar ik dit kan doen
heb dit nog nooit gedaan en eens moet de eerste keer zijn.

ik hoop dat jij mij kan uitleggen hoe dit allemaal moet
 
De macro is afhankelijk van hoe je het document wilt mailen: als tekst (in je mail) of als bijlage.
Het beveiligen van (delen van) een document is relatief simpel. Om te beginnen: maak dus (doorlopende) secties aan in je document. Dat doe je via <Pagina-indeling>, <Eindemarkering> en dan <Doorlopend>. Vervolgens ga je naar <Controleren>, <Bewerking beperken> en kies je voor de optie <Formulier invullen> bij stap 2. Daarna klik je op de nu zichtbare link <Secties selecteren>. Daar zet je alle secties uit die niet beveiligd moeten worden; dit zijn de secties waar de gebruiker vrij mag werken. De beveiligde secties zijn dan beperkt tot de tekstvakken, keuzelijsten en selectievakjes die je daar hebt neergezet. Met <Afdwingen starten> kun je het document beveiligen en eventueel nog een wachtwoord instellen zodat de gebruiker de beveiliging er niet zelf af kan halen.
 
OctaFish

ik wil het document gewoon als tekst gaan laten mailen, de beveiliging zal ik gaan uitzoeken hoe dat nou precies in zijn werk gaat
het is nu eerst van belang dat de file via de mail kan worden verzonden
 
Dan kun je eens kijken of deze macro doet wat je wilt.
Code:
Sub SendDocumentInMail()
Dim bStarted As Boolean
Dim oOutlookApp As Outlook.Application
Dim oItem As Outlook.MailItem

    On Error Resume Next
    'Kijk of Outlook draait...
    Set oOutlookApp = GetObject(, "Outlook.Application")
    If Err <> 0 Then
        '... en anders opstarten.
        Set oOutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
        bStarted = True
    End If
    
    'Nieuwe mail maken
    Set oItem = oOutlookApp.CreateItem(olMailItem)
    With oItem
        'Mail adres bepalen
       .To = "mailme@stupid.com"
        'Cc-tje ernij?
        .CC = "mailme2@stupid.com"
        'Onderwerp regel instellen.
        .Subject = "typ hier het onderwerp van de mail"
        'De inhoud van het document in de mail zetten. Probeer één van deze varianten:
        .HTMLBody = ActiveDocument.Content
        '.Body = ActiveDocument.Content
        'Kies één van deze varianten om de mail ofwel gelijk te verzenden, of eerst te bekijken
        '.Send
        .Display
    End With
    
    If bStarted Then
        'Outlook weer afsluiten
        oOutlookApp.Quit
    End If
    
    'En objecten verwijderen uit geheugen
    Set oItem = Nothing
    Set oOutlookApp = Nothing

End Sub
 
Bekijk bijlage wachtrapport Tate.docmoke nu het volgende probleem
hioe moet ik de macro er bijvoegen
heb het in ontwerpmodus gezet dubbelklik op de buton en daar de VBA ingepklakt
krijg de melding als ik er op druk, Compileerfout
er word een end sub verwacht
melding.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heb je die regel inderdaad weggehaald. Elke Sub eindigt onderaan met End Sub. De foutmelding is dus volledig correct.
 
maar deze kleurt geel op

Private Sub CommandButton1_Click()
er staat aan het ende van de VBA een end sub
 
Nee, omdat je die hebt weggehaald :)... Niet zo lui, en typ de regel er dus even bij onderaan. Is Word ook weer blij.
 
nou ik ben zeker niet lui, maar de regel heb en had ik er al bijgevoegd. ik doe ik anders fout heb dus nogmaals je code gekopieerd en er opnieuw in geplakt
als ik dan op de button druk gebeurd er niets.
 
Kun je jouw code eens in zijn geheel posten (in de CODE tag, dat spreeekt ;) )
 
weet niet hoe ik hem in een zijn geheel moet posten dus heb ik de gehele file maar weer neer gezet kom er echt niet uit wat ik fout doe
 

Bijlagen

  • wachtrapport Tate.docm
    66,5 KB · Weergaven: 48
Ik zie het al, en nu ook in je plaatje :). Kijk eens bovenin: je hebt twee subs in elkaar geflanst. Dat mag niet. De tweede regel (je hebt dus ook twee End Subs onder elkaar staan) moet weg, net als één van de End subs.
 
oke dat heb ik herstelt nu wil ik kijken of het werkt en weer een melding
heb hier weer een foto van gemaakt, misschien dat je mij kan zeggen wat ik fout doe melding 2.jpg
 

Bijlagen

  • melding.jpg
    melding.jpg
    166,9 KB · Weergaven: 60
Ja, deze is ook duidelijk. Je moet, via <Extra>, <Verwijzingen>, de Microsoft Outlook bibliotheek aanzetten.
 
Op dezelfde plek als in Word 2003, Word 97, Word 2002 etc. Namelijk: niet :). Je moet daarvoor naar het VBA venster, dat al sinds mensenheugenis hetzelfde is. Dus eerst <Alt>+<F11>, dan de rest van de toetsen.
 
Na een aantal dagen niet aanwezig geweest wil ik graag weer verder gaan met mijn file en dat is dus ook meteen de rede dat de file nog niet op opgelost staat.
Hoi OctaFish
het wil nog niet lukken met de file ik krijg nu wel dat als ik op de button druk dat er wat gebeurd, dus heb de bibliotheek gevonden
nu krijg ik een melding dat de volgende melding zie foto
melding 3.jpg

en als ik dan op oke druk krijg ik dit te zien en ik kan niet vinden wat er fout is
melding 4.jpg
 
Als de Outlook bibliotheek geladen is, zou je deze melding niet moeten krijgen. Kijk eens wat er gebeurt als je de code compileert? (<Extra>, <Compileren>)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan