Meerdere PCs op een monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paultje1965

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2016
Berichten
20
Op het moment heb ik liefst 3 computers op een beeldscherm (Dell 2709W). 2x via DVI en 1x via VGA. Ik schakel gewoon tussen deze bronnen. Deze monitor is echter van mijn werk en wordt vervangen door een Dell U2716D met een stuk hogere resolutie. Helaas heeft deze monitor 1x HDMi, 1x mDP en 1x DP. Mijn laptop is via mDP verbonden en werkt prima. Die Dell laptop is dan ook van mijn werk.

Mijn PCs hebben echter alleen DVI en HDMi. Ik kan er dus een aansluiten via HDMi en de andere moet via een convertor (DVI naar DP) op de DP port. Zo gezegd, zo gedaan en het werkt dus voor geen meter. Mijn Ubuntu PC (i7-950 met GT630) wordt af en toe herkend. Als ik maar vaak genoeg herstart. De Nvidea driver herkent de monitor maar stelt een te lage resolutie in. De juiste resolutie (2560x1440) zou de GT630 gemakkelijk aan moeten kunnen. Niet voor games maar die doe ik toch niet. Het probleem met het regelmatig niet herkennen zou dus aan de onjuiste resolutie/timing kunnen liggen.

De andere PC (Windows 10, i7-6700 met HD530) zou de resolutie gemakkelijk aan moeten kunnen via HDMi maar de monitor blijft zwart. Ik kan in de BIOS ook niet zien of HDMi disabled is. De integrated graphics staan gewoon aan en een HD530 is krachtig genoeg. Helaas kan ik de nieuwe monitor niet via DVI testen wat die zit er dus niet op. De convertor werkt ook niet maar misschien hebben ze op mijn werk geen DVI naar DP gegeven maar andersom???

Een tweede (prive) monitor erbij is geen optie. Mijn bureau staat nu al te vol.

Alle suggesties zijn welkom!

P.s. en voor degenen die het zich afvragen wat ik met het toetsenbord en muis doe: gewoon een low budget USB switchbox.
 
Laatst bewerkt:
Voor de HDMI: dat is mogelijk een bekend probleem. Welk moederbord heb je? De 530 hoort namelijk een DP uitgang te hebben vanuit de CPU. Sommige moederborden hebben echter blijkbaar een DP -> HDMI converter aan boord

Voor ubuntu, misschien moet je misschien even kijken naar de EDID van de monitor en kijken of dat juist doorkomt. Of even kijken in:

/var/log/Xorg.0.log

of er eventueel een conflict gerapporteerd wordt.
 
Alvast bedankt!

Mijn moederboard:

http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=5606#ov

Gigabyte GA-H110M-S2H

Zou interessant zijn als dat ding een al native DP uitgang heeft. Misschien dan toch ergens intern op het moederbord aanwezig maar niet op het backpannel?

Zodra ik weer thuis ben zal ik ook nog eens in de settings van Ubuntu gaan spitten. Ik heb wel de 'gesloten' driver van Nvidea geinstalleerd vandaar dat ook alleen maar in deze settings gekeken heb. De monitor wordt herkend maar ik kan de resolution niet op de juiste waarden zetten.
 
Het instellen van de monitor is meestal gebaseerd op de EDID. Vandaar dat ik aangaf dat even te checken. Het zou ook EDID conflict messages kunnen genereren in het genoemde log.

Als ik het goed begrijp (maar ben geen expert) wordt de DP functie niet op alle borden geïmplementeerd door moederbord makers. Ik kan op tweakers slechts 3 h110 borden vinden met de DP op het moederbord. DP kan ook via USB 3.1, maar dat wordt welgeteld ondersteund op 1 H110 bord (overigens eenzelfde bord dat ook DP ondersteund, niet verwonderlijk)
 
HDMI met een hoge resolutie is inderdaad een bekend probleem. Algemeen wordt aanbevolen om DisplayPort te gebruiken bij 2560 x 1440 en geen HDMi. Helaas hebben beide PCs geen DP output dus ik moet het met HDMi doen. Dat zou verklaren waarom de Ubuntu PC via HDMi niet naar de volle resolutie wil. De GT630 is niet de beperking maar de HDMi kabel.
Waarom de andere PC met Windows 10 via scart helemaal geen beeld geeft (ook niet met gereduceerde resolotie is me een raadsel.

De enige echt fraaie oplossing is dus beide PCs te voorzien van de videokaart met DP en de DP kabel te schakelen met een switchbox. Denk dat ik maar pas tenzij mijn baas betaald voor dit geintje. Dan blijf ik wel bij mijn oude Dell 2709W.

Helaas heb ik op mijn beide andere werkplekken wel een nieuwe Dell U2717D en zal ik lopende Exceed/Citrix moeten afschieten en opnieuw moeten starten als ik mijn laptop op een andere locatie inplug omdat Exceed en Citrix niet dynamisch de resolutie kunnen aanpassen. Grr...
 
Ondertussen heb ik het probleem 'opgelost'. Als PC 2 (Ubuntu met GT630) eraf wordt gehaald werken de aansluitingen van de andere 2 wel. Dwz de laptop via mDP en de Windows 10 PC via HDMi (HD530). Met de HDMi kan ik nu gewoon de juiste resolutie halen. Dus 2560 x 1440. De Ubuntu computer krijgt een eigen hoekje met een aparte monitor.
Naar het er naar uitziet heeft het resolutie/timing probleem van deze computer op de QHD monitor de boel voor de anderen verpest. Vraag me niet waarom. Ik heb wel elektronica gestudeerd :eek: maar ik weet ook niet hoe Dell de source-keuze in elkaar heeft gezet.
 
Dit schijnt sowieso vaak een probleem te zijn met Dell monitoren. De schermen zijn vaak goed, maar hun interface is bij een aantal series zo slecht dat we bij ons geen Dell meer gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan