Arduino koppelen aan VBA excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hellboy01

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2006
Berichten
333
Beste helpers,

weet iemand of en hoe je een arduino aan een excel VBA bestand kan koppelen?

gr rob
 
Helemaal afhankelijk van hoe je je dat inbeeld? Automatisch waarden inlezen elke x minuten? op een knop drukken op de arduino en excel laat een leuk geluidje horen? de waarde in een bepaalde cel in excel laat via de arduino de juiste hoeveelheid ledjes branden?
 
All of the above :).
Ter verduidelijking, ik heb de arduino van mijn neefje "geleend" ivm zijn hoge studielast laatste jaar HAVO :evil:
Ik doe zelf wat met VBA hobbien en heel veel met Processing en nu wil ik mij wat verdiepen in het arduino gebeuren en kijken of ik daar data mee kan genereren en dat over zetten naar excel om daar leuke grafiekjes mee te maken. En of ik een signaal terug kan sturen naar de arduino van uit excel om daar "iets" mee aan te zetten, ledje, motortje, wifi signaal wat ever. Ik ben nu aan het proberen een robotkarretje met afstandsdetectie met de ultrasone sensor te maken en er zat in zijn setje ook een luchtvochtigheidsmeterje , kan je leuke analyses van de kamervochtigheid mee maken in excel of zoiets, is voor mij ook nieuw. Ik heb het evil genius boekje met arduino en daar staan wat grappige ideeen in.
Maar ik begrijp dat excel te koppelen is met arduino?
 
Er is helaas geen "standaard" COM library voor windows. Direct koppeling met VBA is niet "Standaard" mogelijk. maar als je bereid bent wat te prutsen met C# kom je een heel eind. Ook is er betere standaard ondersteuning met windows 10. Als je windows 10 hebt zijn er wel wat klasses waar je mee kan spelen, maar helaas kan ik dat dan weer niet testen.

Er zijn wel intermediate en proxy programma's die tussen de arduino en excel kunnen bemiddelen, maar dan is het weer belangrijk precies te weten wat je wil doen
 
Dat is voor parallax controllers, niet arduino. Je kunt dus zelf een add-in schrijven voor de arduino met C# of zelf een COM point maken die VBA weer kan zien.

Dit is allemaal geen probleem, maar het is lastig om mee te starten. Een van de eerste startpunten zou ik eerder "firmata" nemen. Dat maakt in principe van je arduino een software gestuurde device die je volledig met software kan bedienen.
 
Er is helaas geen "standaard" COM library voor windows. Direct koppeling met VBA is niet "Standaard" mogelijk. maar als je bereid bent wat te prutsen met C# kom je een heel eind. Ook is er betere standaard ondersteuning met windows 10. Als je windows 10 hebt zijn er wel wat klasses waar je mee kan spelen, maar helaas kan ik dat dan weer niet testen.

Er zijn wel intermediate en proxy programma's die tussen de arduino en excel kunnen bemiddelen, maar dan is het weer belangrijk precies te weten wat je wil doen
Er is wel een "standaard" COM library voor windows, namelijk MSCOMM.
MSCOMM is aan te sturen via VBA.
Hiermee kan je een verbinding leggen via de COM-poort, en zelfs via een "virtual com port driver", via USB

Google "Arduino VBA"
 
Er is wel een "standaard" COM library voor windows, namelijk MSCOMM.
MSCOMM is aan te sturen via VBA.
Hiermee kan je een verbinding leggen via de COM-poort, en zelfs via een "virtual com port driver", via USB

Google "Arduino VBA"

Je hebt dan alleen serial, geen communicatie met de arduino mogelijkheden zelf. Tenzij je dus dus voor de "firmata" oplossing gaat. maar dan moet je alsnog het firmata protocol zelf schrijven in vba.

Voor het actief serieel uitlezen van verstuurde waarden is simpele serieel overigens prima natuurlijk. Als je async / events of actieve aansturing van alle elementen wil doen is zoiets als firmata uiteindelijk makkelijker te implementeren.
 
Die kant van het protocol zit standaard in de arduino library, kijk in de arduino IDE onder File -> examples -> firmata.

Ik kan eens kijken of ik vanmiddag ergens een gaatje kan vinden om het een en ander bij elkaar te zoeken.
 
Hi Wampier, doe maar rustig aan hoor. Voor mij is het arduino gebeuren nog helemaal nieuw. Ik was alleen benieuwd of de arduino ook met excel en VBA kon werken. Relax.
 
Oh ik vind het verder niet erg, heb toch een leonardo op mijn bureau liggen. Kleine moeite om even excel op te starten.

Ik heb er even naar gekeken en met wat priegelen is de arduino prima aan te sturen met VBA + MSCOMM + firmata. Heb het even beperkt tot het on-board ledje aan en uit zetten en de firmware versie uitlezen. Dat gaat in ieder geval prima. MSCOMM is echter nogal een onhandelbaar onderdeel. Als ik er meer tijd in zou steken zou ik daar iig een alternatief voor zoeken.
 
Ja blijft leuk speelgoed ;-), ik heb zelf (van mijn neefje) een Funduino, is denk ik een Uno kloon, maar dat mag de pret niet deren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan