• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

First contact fix berekenen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mocrodinho

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
8
Ik heb een klein bedrijfje met best wel veel klanten. Ik verkoop telefonisch producten en dienten. Hiervoor heb ik een 3tal telefoonadviseurs in dienst. Echter wil ik dat klanten meteen volledig geinformeerd worden en niet na de verkoop terug bellen of mailen met vragen.

Alle klantcontacten worden als volgt geregistreerd:

Klantnummer - Ordernummer - Datum - Naam adviseur
12354221 15646512 1-1-2017 Sjaak
21541212 15645212 1-1-2017 Piet
12354221 15646512 4-1-2017 Piet

In dit voorbeeld zie je dat de klant van sjaak 3 dagen later weer belt met een vraag. En eigenlijk wil ik dat Excel meteen laat zien dat dit herhaal verkeer is. De standaard is dat een klant niet binnen een week weer mag bellen. Belt een klant wel binnen een week (7kalenderdagen) dan beschouwen wij dat als verwijtbaar aan de verkoper. Zo wil ik dus ook dat er een formule komt die het precentage in een keer goed afgehandeld per medewerker berekend.

Ik zou het super gaaf vinden als ik dit met jullie hulp kan realiseren. Wellicht is mijn vraag/wens niet helemaal duidelijk. UIteraard hoor ik dat graag zodat ik het verder kan toelichten.
 
Verwacht je dat de mensen hier een bestand voor je 'bouwen' of heb je zelf al een bestand. Zo ja, plaats dit dan even. Zo nee, verwacht ik niet snel een oplossing.
 
Verwacht je dat de mensen hier een bestand voor je 'bouwen' of heb je zelf al een bestand. Zo ja, plaats dit dan even. Zo nee, verwacht ik niet snel een oplossing.

Ik heb wel een bestand maar dat is niet veel anders dan het voorbeeld dat ik schets. Ik zal dit morgen uploaden.
 
Is het zo ook doenbaar?
Dank voor het meedenken. Ik zie dat je het klantnummer een voorwaardelijke opmaak hebt gegeven waardoor het rood wordt als het al eerder voorkwam in de lijst.
In dit voorbeeld heeft sjaak dus een first contact fix van 0% die ene klant heeft immers teruggebeld. De voorwaardelijk opmaakt hou geen rekening met de periode van 7 kalenderdagen. Als een klant namelijk na 8 dagen terugbelt is het niet verwijtbaar aan Sjaak. Ook kun je de percentage niet berekenen aan de hand van de voorwaardelijke opmaak.
 
En wat nou als de klant de volgende dag nóg een product bij je wil kopen omdat de verkoper zo aardig en behulpzaam was? Dan krijg je een tweede call, verkoop, en de verkoper naderhand op z'n ******* omdat hij z'n afhandeling niet goed heeft gedaan? Bijzonder...
 
Als iemand nog een product koopt heb je een ander ordernummer.
 
En wat nou als de klant de volgende dag nóg een product bij je wil kopen omdat de verkoper zo aardig en behulpzaam was? Dan krijg je een tweede call, verkoop, en de verkoper naderhand op z'n ******* omdat hij z'n afhandeling niet goed heeft gedaan? Bijzonder... ��

Uiteraard blijft er een geaccepteerde foutmarge bestaan zoals het voorbeeld dat jij schetst. Maar wanneer je alle medewerkers over een langere periode tegen elkaar afzet dan krijg je toch een goed beeld van het herhaal verkeer per medewerker.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eerst aan zoiets...
Excel 2010
Row\Col
A
B
C
D
E
F
1
KlantnummerOrdernummerDatum
Naam​
keyte vroeg?
2
12354221​
15646512​
1-1-2017​
Sjaak​
=A2&B2
3
21541212​
15645212​
1-1-2017​
Piet​
=A3&B3=IFERROR(C3<=(INDEX($C$2:C2,IFERROR(MATCH(E3,$E$2:E2,0),""),1)+6),"")
4
12354221​
15646512​
7-1-2017​
Piet​
=A4&B4
=IFERROR(C4<=(INDEX($C$2:C3,IFERROR(MATCH(E4,$E$2:E3,0),""),1)+6),"")​
Sheet: Blad1

En dat geeft als waardes...
Excel 2010
Row\Col
A
B
C
D
E
F
1
KlantnummerOrdernummerDatum
Naam​
keyte vroeg?
2
12354221​
15646512​
1-1-2017​
Sjaak​
1235422115646512
3
21541212​
15645212​
1-1-2017​
Piet​
2154121215645212
4
12354221​
15646512​
7-1-2017​
Piet​
1235422115646512
TRUE​
Sheet: Blad1

Op zich werkt dit. Maarrrrr... Ik ga voor gaas op het moment dat er nóg een keer wordt gebeld. Wat is dán je regelset? Dus een klant belt met een vraag terug na zeg 8 dagen. Da's OK volgens je regelset. Maar op dag 9 belt de klant nog 'ns. Ga je dan uit van de eerste keer bellen óf uit van de tweede keer bellen? Ik vrees van wel namelijk. En in dat geval moet je dus met formules gaan proberen uit te zoeken bij welke keer bellen je zit om te bepalen of dat binnen of buiten de 7 dagen is....

Wow...
 
Ik dacht eerst aan zoiets...
Excel 2010
Row\Col
A
B
C
D
E
F
1
KlantnummerOrdernummerDatum
Naam​
keyte vroeg?
2
12354221​
15646512​
1-1-2017​
Sjaak​
=A2&B2
3
21541212​
15645212​
1-1-2017​
Piet​
=A3&B3=IFERROR(C3<=(INDEX($C$2:C2,IFERROR(MATCH(E3,$E$2:E2,0),""),1)+6),"")
4
12354221​
15646512​
7-1-2017​
Piet​
=A4&B4
=IFERROR(C4<=(INDEX($C$2:C3,IFERROR(MATCH(E4,$E$2:E3,0),""),1)+6),"")​
Sheet: Blad1

En dat geeft als waardes...
Excel 2010
Row\Col
A
B
C
D
E
F
1
KlantnummerOrdernummerDatum
Naam​
keyte vroeg?
2
12354221​
15646512​
1-1-2017​
Sjaak​
1235422115646512
3
21541212​
15645212​
1-1-2017​
Piet​
2154121215645212
4
12354221​
15646512​
7-1-2017​
Piet​
1235422115646512
TRUE​
Sheet: Blad1

Op zich werkt dit. Maarrrrr... Ik ga voor gaas op het moment dat er nóg een keer wordt gebeld. Wat is dán je regelset? Dus een klant belt met een vraag terug na zeg 8 dagen. Da's OK volgens je regelset. Maar op dag 9 belt de klant nog 'ns. Ga je dan uit van de eerste keer bellen óf uit van de tweede keer bellen? Ik vrees van wel namelijk. En in dat geval moet je dus met formules gaan proberen uit te zoeken bij welke keer bellen je zit om te bepalen of dat binnen of buiten de 7 dagen is....

Wow...

Wowww respect voor de moeite die je neemt om mij verder te helpen. Je bent een heel end op weg. In het voorbeeld dat je schets ga ik uit van het tweede contact. Ik realiseer me dat mijn wens best ingewikkeld is. Zelf zit ik ook niet stil om het te realiseren. Zodra ik verder kom zal ik het hier zeker delen met jullie. Nogmaals respect en dank!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan