Driver voor HP Laserjet 1300

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
In mijn topic van 27 juni 2016, Driver voor HP Laserjet 1300, (nu gesloten), was het besluit dat mijn printer kapot is. Ik heb het (nog) niet over mijn hart gekregen deze printer weg te doen maar nu stel ik het volgende vast: Ik liet vandaag Linux Mint 18.1 draaien vanaf een gebrande DVD (dus geen installatie) en probeerde voor de fun of die Laserjet 1300 nu misschien wel zou werken. En inderdaad: mijn printer werkt perfect met de driver die in Linux Mint aanwezig is. Heeft iemand daar een verklaring voor? Hij werkt dus niet met de universele HP driver in Windows.
 
Ik heb de oude draad nagelezen: werkt je Windows nu wel weer bij? Voor een Windows driver installatie zal ik eerst de printer uitzetten en het USB kabel verwijderen. Dan alle onbekende apparaten verwijderen. Vervolgens eerst de driver installeren, pas erna Printer aanzetten en USB kabel insteken.
 
Neen, ik moet bekennen: Windows wordt, bij mijn weten, niet bijgewerkt. Verder heb ik vroeger, maar zonder resultaat, uw werkwijze gevolgd. Heb ondertussen hetzelfde gedaan met Ubuntu 16.04 zoals met Mint 18.1 en ook dan werkt mijn printer prima.
 
En niet die universele driver van HP gebruiken, maar een algemene kiezen. Desnoods uit de Windows lijst met apparaten. Kies maar eens de oude HP laserjet 4 driver. Waarschijnlijk werkt je printer dan gewoon.
 
Ik heb, zoals aangeraden door RogerS, reeds verschillende oude HP-drivers geprobeerd, echter zonder resultaat. Nu heb ik wel iemand gevonden die dezelfde printer heeft en ook werkt met Win 7. Mijn vraag: kan ik zijn driver kopiëren en die hier bij mij installeren en indien ja, hoe gaat dat in zijn werk?
 
Ja, dat kan als hij het originele installatie-bestand nog heeft, daarna is het een kwestie van de aanwijzingen tijdens de installatie volgen ( als die er al zijn ).
Het zal duidelijk zijn dat het kopiëren van de installatie-map van deze driver op de pc van deze persoon geen nut heeft omdat er tijdens de installatie ook bestanden worden weggeschreven naar andere mappen ( zoals system32 in de Windows-map ) en er diverse registersleutels worden weggeschreven.
Het is dus zaak dat betreffende persoon over het originele installatie-bestand beschikt.
 
Bedoelt U met "dat hij over het originele installatie-bestand beschikt", dat hij nog de originele installatie-cd heeft?
 
Lijkt mij vrij duidelijk wat er bedoeld wordt...betreffende persoon moet over het originele .exe of .zip-bestand beschikken.
De .exe bij HP is een zgn. "self extracting file", als je dat start wordt er een map aangemaakt waarin de noodzakelijke bestanden worden geschreven en daarna start vanuit deze map automatisch de installatie-procedure.
Bij een .zip-bestand moet je dit handmatig doen en zelf de installatie starten.

Maar leg eens uit wat jij gedacht had te kopiëren dan..?
 
Scrapheap, Bedankt voor de inlichtingen. Echter: mijn vraag was: " kan ik zijn driver kopiëren en die hier bij mij installeren en indien ja, hoe gaat dat in zijn werk? " Dat is toch wel duidelijk dat ik 1. niet weet als het kan en 2. als het kan, ik niet weet hoe het moet. Daarmee dat ik uw laatste zin niet goed begrijp :) !!

Als ik je nu goed begrijp is het, voor een leek als ik, niet te doen om eventueel de driver te kopiëren.
 
Ik snap niet wat jij verstaat onder "driver kopiëren"......
Het kan zijn dat jij bedoelt dat je de map van HP denkt te kopiëren op betreffende computer => dat gaat dus niet werken om eerdere genoemde reden boven.
Indien betreffende persoon het originele installatie-bestand nog heeft , bijv. in zijn / haar download-map, dan is de kans groot dat het wel werkt.
In geval van een .exe-bestand gaat het zoals boven uitgelegd, een zip-bestand moet je zelf uitpakken en dan de setup.exe starten, meer is het niet.
Uiteraard dien je vóór die tijd alle HP gerelateerde software te verwijderen, je register op te schonen m.b.v. de register-cleaner van Ccleaner en de printer pas aan te sluiten als de installatie-software daar omvraagt en niet eerder !

Ik snap echter jouw probleem niet, op deze support-pagina van HP kun je elke gewenste driver downloaden die je nodig hebt, van Windows XP t/m Win 10, in zowel 32 als 64 bits versie, voor Linux, MacOS, zelfs nog voor Windows 2000....
Dus waarom moeilijk doen door iets bij een ander te kopiëren..?
 
Laatst bewerkt:
Neen, ik moet bekennen: Windows wordt, bij mijn weten, niet bijgewerkt. Verder heb ik vroeger, maar zonder resultaat, uw werkwijze gevolgd. Heb ondertussen hetzelfde gedaan met Ubuntu 16.04 zoals met Mint 18.1 en ook dan werkt mijn printer prima.
Voor mij is de vraag: waarom wordt deze Windows 7 installatie niet meer bijgewerkt? Ik heb hier ook nog een kuffelbeest van Windows laptop staan. Die liep ook bij schone nieuwe installatie van Windows 7 altijd op hetzelfde punt vast. Dat kon ik alleen oplossen door Windows 10 te. installeren.

Ik zou erover nadenken om op de computer schoon Windows 10 te zetten. Dat loopt tenminste een maand zonder product key.
 
Bedankt jullie allen voor het meedenken. Waarom win 7 niet meer wordt bijgewerkt weet ik ook niet. zie daarvoor maar eens op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/894963-Problemen-bij-Schone-Installatie-van-Win-7. Ook de universele driver van HP geeft geen oplossing. Win 10 laat ik voorlopig links liggen (geen interesse meer)(zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/896333-Upgrade-naar-windows-10-stopt) en ik ben aan het experimenteren met Ubuntu en Mint. Ik ben van plan een van deze 2 naast Win 7 te installeren en later volledig over te schakelen op Linux. Nogmaals dank.
 
Naar aanleiding van de vraag van Lutz op 22.01.2017 had ik besloten opnieuw te gaan zoeken naar een oplossing om de updates van mijn Win 7 toch te kunnen binnenhalen (niets van updates sedert juli 2016) en ik kwam op onderstaande web-pagina terecht:

https://www.gratissoftwaresite.nl/t...-repareren-snelle-updates-windows-7-kb3172605

Ik heb de aanwijzingen die daar werden gegeven gevolgd en, oh wonder, na een paar uur werken en enkele keren heropstarten had ik een "Win 7 up to date". De updates kwamen met bosjes binnen, soms meer dan100 ineens. De ene waren nog niet geïnstalleerd of de andere stonden reeds in de wachtrij :) ! en ...... ook mijn printer HP laserjet 1300 werkt nu weer als een lier.
Hoe ik op de web-pagina gekomen ben kan ik jammer genoeg niet meer achterhalen maar ik elk geval moet ik de makers ervan hartelijk bedanken. Ook meen ik dat ik de forumleden hier mijn bevinding moet zodat er anderen ook kunnen van genieten.
 
Handelswijze voor het bijwerken van de update-bestanden staat ook hier keurig uitgelegd :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan