Dubbele enter voor eens en voor altijd weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Iedere keer dat ik een document open of Word opstart, maakt Word er een dubbele enter van als ik enter indruk. Ik krijg dus een witregel.

Ik weet dat ik dit weg kan halen door tekst te selecteren en dan de 'afstand na alinea' op 0 te zetten maar ik wil gewoon dat Word standaard een enkele enter doet. Hoe los ik dit op?

Ik heb Microsoft Office 365 op Windows 10.
 
Ga naar het tabblad Start—> Dan naar Alinea, rechtsonder op het pijltje klikken, er wordt een nieuw venster geopend—> Ga naar het tabblad Inspringen en afstand—> Afstand—> Regelafstand op enkel zetten
En ik zet ook altijd de afstand voor en na op 0..
 
Het 'probleem' wordt veroorzaakt doordat je standaard alineastijl witruimte heeft ná een alinea. Dat is in beginsel een prachtige instelling (lees mijn Word cursus over tekstverwerking er op na) want het voorkomt dat je, als je een nieuwe alinea wilt met een 'lege regel', twee keer op <Enter> moet drukken. Als je écht goed wilt tekstverwerken, wíl je namelijk geen lege alinea's in je document, die zorgen alleen maar voor ellende.

Als je het tóch wilt aanpassen, zijn er wat instellingen die je het leven wellicht makkelijker maken. Om te beginnen: pas het niet aan zoals Sjon aangeeft, maar pas de stijl Standaardaan; dan ben je er namelijk definitief van af. En zet dan niet de Afstand ná op 0, maar activeer de optie <Geen witruimte toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl>.
Dan heb je, als je in je tekst geen stijlen gebruikt, er geen 'last' van (maar dus ook niet het veel grotere voordeel) maar heb je toch automatisch witruimte als je een nieuwe stijl gebruikt.

Je snaptmondertussen vermoedelijk wel dat ik dus een grote fan ben van witruimte tussen alinea's, en dat komt ook omdat je heel simpel, met <Shift>+<Enter> een regeleinde kunt maken, en dat is dus wat anders als een alinea-einde.

Ik wens je veel wijsheid toe :).
 
@Octafish. Je post is correct, maar toch heb ik het vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door een of andere update. Voorheen kreeg je namelijk met enter gewoon een nieuwe regel (en dus niet een nieuwe alinea). Is zeker op te lossen met shift+enter, maar dat is dus niet hoe veel gebruikers het gewend zijn.

Is overigens ook de reden waarom ik een verschrikkelijke hekel heb aan al die updates. Prima als men lekken dicht en bugs fixt, maar blijf in hemelsnaam met je vingers van de functionaliteit af. Die stop je maar in een nieuwe versie.
 
Voorheen kreeg je namelijk met enter gewoon een nieuwe regel (en dus niet een nieuwe alinea).
@Roger: dat is volslagen onmogelijk; de <Enter> toets is bij Microsoft Word al vanaf de allereerste versie altijd een Alinea-einde geweest, en zal dat ook altijd blijven. Een een regeleinde is, en was, ook altijd een <Shift>+<Enter>. Wat gebruikers maar niet schijnen te begrijpen, is dat er verschil zit tussen een alinea en een nieuwe regel. Terwijl dat dus niet zo moelijk is, lijkt mij: een alinea is een nieuwe paragraaf en een regeleinde is een nieuwe regel binnen een alinea.

Gebruik de witruimte instelling (bijvoorbeeld 14 pt onder) maar eens in een alinea en manoeuvreer dan eens met de toetsen <Ctrl>+<Pijl omhoog> en <Ctrl>+<Pijl omlaag> door de alinea's heen; bij de alinea's met ingestelde witruimte onder (of boven, maar dat is dus een onnozele instelling) zul je zien dat de cursor nooit bij die witruimte komt; je staat altijd aan het begin van een tekst.
Gebruik je géén witruimte en druk je dus, net als 99% van de mensheid, 2 keer op de <Enter> toets en doe je hetzelfde met de pijltjestoetsen, dan zul je zien dat je wél bij lege 'regels' uitkomt. Maar dat zijn dus geen lege regels, maar lege alinea's.
 
In technische zin heb je volkomen gelijk. Maar vanuit een gebruikersperspectief neem ik waar dat mijn Office installaties (op meerdere werkplekken en netwerken) sinds een tijd duidelijk meer wit tussen de regels laten zien dan voorheen. Er is dus iets veranderd, wat vanuit mijn perspectief voorheen gewoon werkte. En zo te horen ook bij TS.

Maakt verder niet zo veel uit, is gewoon even wennen om nu shift+enter te gaan gebruiken.
 
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat Microsoft in zijn/haar oneindige wijsheid heeft besloten om de standaard alinea-instelling aan te passen en standaard nu dus een regel witruimte mee te geven. Hoe je dat (eenmalig) kunt aanpassen, heb ik in bericht #3 ook aangegeven, voor de mensen die toch de oude manier willen blijven gebruiken. Zelf leer ik al mijn cursisten en medewerkers om met de witruimte te werken, en (ik geef toe: het vergt enige gewenning) na verloop van tijd willen de meesten niet anders meer. Een enkeling zet de optie <Geen witruimte toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl> nog aan, zodat je in feite nog steeds met de oude situatie werkt, behalve als je een andere stijl kiest. Ook dat is nog verre te prefereren boven doormodderen met dubbele (en overbodige) lege alinea's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan