Fujitsu comp start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nwve

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jan 2017
Berichten
3
Mijn oude computer fujitsu begint met opstarten, vantilatoren draaien en dan gaat hij uit voor er iets op het beeldscherm staat. Soms start hij ineens wel maar er knippert een rood lampje met een symbool die ik niet ken . Enig idee wat dit symbool betekend, ga proberen een foto bij te voegen. Het gaat om links van de hdd lampjeIMG-20170124-WA0005.jpeg
 
Beste,

Mijn oude Fujitsu die ik nog ergens heb staan startte ook af-en-toe niet meer op. De binnenkant stofzuigen deed wonderen. Als je dit doet kijk dan uit dat je geen jumpers van het moederbord opzuigt. Heb je hiermee geen resultaat, haal dan de grafische kaart er eens uit en kijk of de pc dan wel werkt. Zit er nog een floppydrive in (erg oude pc), start 'm dan eens hiermee op. Of misschien heb je een bootable cd/dvd waarmee je 'm kan opstarten.

Een rood driehoek symbool lijkt mij altijd een foutmelding. Het symbool is lastig te herkennen. Voeding misschien?

Kan je wel met F1 (of Del ofzo) naar de BIOS?
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Het is niet duidelijk maar herken hier een driehoek en vraagteken in. Dit betekent service.

Haal de computer van de spanning en open deze, maak het binnenwerk schoon (ventilatoren niet hard laten draaien met blazen en zuigen). Nu zal je overal moeten onderzoeken of stekkertjes, geheugens, jumpers en kaarten goed er op zitten, soms is een stroomstekker gedeeltelijk gesmolten door blauwe vonkjes dus overal goed op letten. Voel of de ventilatoren rond willen draaien. Vervang het batterijtje door een nieuwe van de Action en selecteer eerst "Standaard waarden" wanneer je in de BIOS gaat, dit om fouten te voorkomen.

Bij sommige computers knipperen lampjes een bepaald aantal malen of met een specifieke code. Zoek in dat geval de betekenis achterin in de handleiding. Anders is uitbouwen of losmaken van onderdelen de aangewezen manier. Een voeding is te testen met een multimeter (ook Action) voor een paar euro, zie daarvoor "PSU test" op YouTube.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor reacties. Mijn eerste stap was idd schoonmaken dus dat had ik al gedaan met blazen. Ventilatoren draaien goed. Hij startte toevallig van de week op dus nog niet geprobeerd in bios te komen, als hij niet start ( meestal ) kan ik ook bios niet in, hij gaat gelijk weer uit.
Ik zal alle stekkers eens checken, en zoeken waar de batterij zit om die te vervangen. En voeding doormeten. Jullie horen het vervolg, moet toch komende week weer kijken, het is mijn enige computer....
 
deels opgelost

Beste alfred en anderen,

het batterijtje vervangen was i.i.g. afdoende om weer op de computer aan te krijgen ( en natuurlijk schoonmaken wat al gedaan had ). Servicelampje is nu uit.
voeding werkt ook goed
alleen gaan er nog wel dingen fout zoals het lezen van de andere harde schijven buiten de c schijf, alle f toetsen geprobeerd maar kom niet in deze instellingen.
dit ga ik in overleg met kennissen oplossen dus ik verwacht dat dat wel goed komet. Ook in Bios ziet hij maar 1 schijf ( en daar staat niet veel op helaas, alleen besturingssysteem e.d. haha )


dank voor alle adviezen
 
Fijn dat er al iets lukt. Iedere computer kan anders reageren op een leeg batterijtje.

Bij het vervangen van de batterij kan de BIOS foute gegevens hebben, het is niet altijd Standaard Waarden. Daarom moet je na het plaatsen van de batterij altijd eerst Standaard Waarden of Default Values selecteren en opnieuw starten. Dan de Setup aanpassen naar wens, waarbij de mogelijkheden achterin de handleiding staan beschreven. Raid configuratie (samenwerkende harde schijven) zou bijvoorbeeld aan kunnen staan of juist weer uit of controllers als niet actief.

Een tip: bij parallelle interface kabels staat de jumper van een schijfstation vaak op CS (cable select) oftewel automatisch. Dit wordt wel eens niet meer herkend. Aan het kortere einde van een lintkabel hoort de master MA te zitten en eventueel in het "midden" erbij een slave SL. Het lange eind gaat naar de controller op het moederbord. Dus als je er nog niet uitkomt kijk dan zeker ook naar hoe de kabels zitten en controleer de jumpertjes. Groet. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan